یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تعویض زیر ساخت‌های فرسوده اقتصادی در ابعاد کلان، لازمه رونق تولید محسوب می‌شود.

تحقق رونق تولید در گروی تعویض زیرساخت‌های اقتصادی/ تنوع اقلیم ایران بازوی قوی برای رونق تولید محصولات کشاورزی استاحمدعلی کیخا، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت رونق تولید در محصولات کشاورزی اظهار کرد: ایران دارای آب و هوا و محصولات بسیار متنوعی است بطوری که بارها در سراسر جهان ایران را کشوری چهار فصل نامیده اند.

وی افزود: زمانی که بارش در استان های شمالی، شالی کاران برنج و کشاورزان مرکبات را خوشحال می کند، جنوب با گرمای زیادی مشغول پرورش نخل ها و انواع خرماهای گیاهی است و همین اتفاق برای شرق و غرب کشور با اقلیم های متفاوت و کم نظیر در حال رخ دادن است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این تنوع اقلیم یکی از ابزارهای رونق تولید محصولات کشاورزی متنوع در ایران خواهد بود. استان های سراسر کشور در فصول مختلف با بهره گیری از تکنولوژی های صنعتی و افزایش تولید محصولات صادراتی به دیگر کشورها، راه را برای افزایش تولیدات داخلی و همچنین اشتغال قشر عظیمی از روستا نشینان و عشایر  باز خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نتایج  افزایش رونق تولید مهاجرت معکوس به شهرستان ها و روستاها توسط روستانشینان است. قطعا اگر یک فرد روستایی شغل مناسبی برای امرار معاش در زادگاه خود داشته باشد قصد خروج از آن را نخواهد کرد.


بیشتر بخوانید: رونق تولید موتور محرک توسعه اقتصاد/بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی، کشور را در برابر تحریم بیمه می‌کند


کیخا با اشاره به  راهکارهای افزایش رونق تولید در حوزه کشاورزی گفت: مواردی که منجر به تحقق شعار رونق تولید در سراسر کشور و در تمام ابعاد می شود، فرهنگ سازی و تعویض زیر ساخت های کهنه و فرسوده اقتصادی در ابعاد کلان کشور است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  فرهنگ سازی در حوزه کشاورزی چندین سال است که نتایج خوبی از قبیل آبیاری های بهینه، صرفه جویی در آبیاری محصولات، تغییر زمان کشت برخی محصولات نظیر چغندر برای افزایش میزان تولید و همچنین افزایش سطح گلخانه ای کشور را در بر داشته است که معتقدم باز هم کافی نیست و باید با برنامه ریزی های صحیح و به موقع این روند با جدیت و بدون اتلاف وقت دنبال شود.

کیخا در ادامه با اشاره به خودکفایی تجهیزات کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه می‌توانیم مدعی شویم که کشورمان در تجهیزات کشاورزی و ساخت ادوات مهم کشاورزی نیازی به خارج از کشور نداشته و متخصصان و مهندسان کشاورزی توانایی بالایی در این زمینه دارند. تقریبا چیزی حدود ۹۵ درصد ادوات کشاورزی در زمینه‌های کاشت، داشت و برداشت در داخل تولید و تامین می‌شود.

وی ابراز کرد: اگر سال آینده مشکلات تولید کنندگان ابزار آلات کشاورزی که عمدتا تامین مواد اولیه است برطرف شود می توانیم علاوه بر رونق تولید در محصولات کشاورزی، شاهد رونق تولید صنعت کشاورزی هم باشیم.

کیخا در پایان با تاکید بر جزئی نگری و واقع بینی مسئولان کشوری گفت: نباید رونق تولید در بخش کشاورزی را تنها در چند محصول دید بلکه باید برای افزایش برداشت با کیفیت در سراسر کشور با مهندسان و فارغ التحصیلان داخلی هم کلام و هم سو شد. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند این شعار تنها به افزایش میزان تولید تمرکز ندارد بلکه هدف افزایش توان خودباوری و همچنین افزایش رتبه بهره وری و رشد اقتصادی کشور در مقابل سایر کشورهاست.

انتهای پیام/

رونق تولید در حوزه کشاورزی جهشی برای رشد اقتصادی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
hamed
۱۳:۴۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
از زندگی سیرمون کردید دیگه........
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده
۰۴:۱۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
اقای نماینده همه حرفات درست اما بعد ۴۰ سال به این نتیجه نرسیدیم که توسعه اموزش و پرورش توسعه درهمه جهات است.
آخرین اخبار