همه ما معتقدیم که هر کاری وقت خودش را دارد حالا اگر همین کار‌ها به وقتش انجام نشود خاصیتش را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،خیلی از ما حکایت نوشدارو بعد از مرگ سهراب را در شاهنامه خوانده و شنیده ایم؛ رستم بعد از آن که به سهراب خنجر زهر آگین زد فهمید که سهراب، پسرش است. پس فرستاد نوشدارویی بیاورند که اثر زهر را از بین ببرد، اما نوشدارو دیر رسید و سهراب زیر دستان پدر جان داد.

مفهوم این ضرب المثل به علاج واقعه‌ بعد از وقوع آن اشاره می کند؛این عبارت را زمانی به کار می بریم که کار از کار گذشته  باشد.

حالا کافی است نگاهی به دور و برمان بیندازیم در روزمرگی های زندگی، زمان حرف اول را می زند،لحظه ها در گذرند ،هر لحظه و وقتی صرف کاری می شود.

هر کاری وقت خودش را دارد اگر همین کار‌ها به وقتش انجام نشود آن  خاصیتی را که می تواند داشته باشد  را از دست می‌دهد برخی امور روزمره را باید سروقت خودش انجام دهیم،وقتش که بگذرد  خودمان متضرر می شویم.

که هر چیزی  به جای خویش نیکوست

نگاهی که به امور روزمره بیاندازیم هم چون غذا خوردن که اگر سروقت نباشد ممکن است منجر به سوء هاضمه شود،کلاس درس  هم همینطور اگر سر ساعت حاضر نشویم اخم و تخم استاد که بماند از نکات مهم درس و صحبت های استاد بی بهره می شویم ،قبوض آب و برق هم که به موقع پرداخت نشود با تاریکی و قطعی آب  مواجه می شویم.

هر کاری به وقتش خوبه

داروهایی که  پزشک که تجویز می کند باید سر وقت خورده شود تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد و بهبودی کامل حاصل شود و خلاصه این که هر چیزی و هر کاری وقت خودش را دارد.

شنیدی که می گن هر کاری به وقتش خوبه؟

دختری نوجوان در گفت و گو با خبرنگار گروه گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛گفت:یه کار‌هایی هم هست که آن‌ها را اگر به موقع انجام بدهیم ، بالاخره یکسری فوایدی دارد که نصیب خودمان می‌شود.


آقایی جوان گفت:بعضی وقت‌ها آدم یه مشغله‌هایی داره که نمی‌تونه کارشو به موقع انجام بده طبعا ضرر و زیانش به خودش بر می گرده.

 

وقتی معشوق الهی صدا می زند

 

صدای اذان در کوچه و بازار به گوش می رسد،درست است که در سختی ها و روزمرگی های  زندگی خیلی از کارها به وقتش انجام نمی شود اما موقعی که معشوق الهی صدا می زند؛ گاهی کار را بهانه می کنیم و این فرصت ناب الهی را به تاخیر می اندازیم.

اذان

حی علی الصلاه بشتابید به سوی نماز و همه در برابر معشوقی که پروردگار جهانیان است می ایستیم،می ایستیم و ستایشش می کنیم و او هم یاری مان خواهیم کرد.

اگر نماز را در اول وقت خواندیم یعنی به خدا و ندای او اعتنا کردیم تصور کنید تلفن ما زنگ می خورد اگر جواب ندهیم به طرف مقابل توجه و اعتنا نکردیم و مطمئنا از دست ما ناراحت می شود؛ تلفن خدا هم دائما زنگ می خورد، اذان هم یعنی اینکه خداوند به ما می گوید بیا با من حرف بزن .

به سراغ مردم رفتیم و از آن ها در مورد تقیدشان به نماز اول وقت پرسیدیم.کارگر شهرداری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:من همیشه سعی می کنم نماز را در سر وقتش ادا کنم نماز به انسان آرامش می دهد حالا اگر اول وقت هم خوانده شود نوعی احترام به خداوند است.

یک جوان گفت:گاهی اوقات سعی می کنم اول وقت بخوانم اما دوباره به تاخیر می اندازم من فکر می کنم باید رابطه درونی مان را با خدا محکم کنیم طبعا نماز اول وقت آثار و برکات فراوانی دارد که نصیب خودمان می شود.

نماز اول وقت امور انسان را منظم می کند

حجت الاسلام فرحزاد،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،در روایت آمده است که فضیلت نماز اول وقت بر نماز آخر وقت مثل فضیلت پیامبران بر سایر انسان ها است هرچقدر که پیامبرمقامش بالا است نماز اول وقت هم مقامش بالاست.

بشتاب به سوی نماز

او ادامه داد:در روایت آمده است که اهل بیت علیهم السلام  هیچ کاری را بر نماز مقدم نمی کردند همه کارها را به بعد از نماز موکول می کردندبه علت اینکه نماز امور انسان رامنظم می کند،اگرانسان برنامه ریزی کند که  نماز را سر وقت بخواند به کار‌های دیگه هم نظم داده می‌شود.

حجت الاسلام فرحزاد عنوان کرد:امام رضا(ع) با یک آقایی به نام عمران سابی بحث می کنند که ایشان مسلمان شوند که به گفته  ایشان کمی مانده بود بنده مسلمان شوم در همین حال صدای اذان برخواست امام از جای خود بلند شد و راهی مسجد برای اقامه نماز اول وقت شدند که به ایشان گفتم: آقا من کمی مانده می خواهم مسلمان شوم چرا ادامه نمی دهید که امام می فرمایند:نه نماز می خوانیم  وبرمی گردیم.

مهمترین عامل تقویت اراده در انجام واجبات خودسازی است

این کارشناس مذهبی گفت:این شعار یک شیعه باید باشد؛که موقع صدای اذان؛نماز می خوانم برمی گردم،وسط درس نماز می خوانم بر می گردم وسط کار و چه در میان هر چیزدیگری نماز بخوانیم بعد به کارهای دیگر بپردازیم اگر این ها را در زندگی خود رعایت کنیم مطمئنا فضیلت و امتیازات خدا بر ما بیشتر می شود ان شا ء الله.

او ادامه داد:مهمترین عامل تقویت اراده در انجام واجبات کسب معرفت وخودسازی است؛ با افزایش معرفت و تهذیب نفس و تکرار و تمرین انسان به جایی می‌رسد که کار‌های خیر برای او به صورت ملکه درمی آید و وقتی انسان به خدا و قیامت باور داشته باشد احساس مسئولیت می‌کند.

حجت الاسلام فرحزاد گفت:در اثر تهذیب نفس و ریاضت و مخالفت با نفس و هوا  انگیزه‌های غیر الهی در انسان تضعیف می‌شود؛ و در اثر تکرار و تمرین بجایی می‌رسد که تکلیف خود را به صورت خودکار و منظم سر وقت انجام می‌دهد.

بشتاب به سوی بهترین عمل

او با تاکید بر آثار و برکات نماز اول وقت در زندگی انسان گفت:برای خود جریمه بگذاریم اینکه اگر نمازم را اول وقت نخواندم فلان مبلغ به  فقیر صدقه بدهم که اگر دو بار جریمه شویم مطمئنا دفعه سوم به خودمان اجازه نمی دهیم که نماز مان از اول وقت بگذرد.

چرا باید نماز اول وقت بخوانیم؟

آیت الله بهجت،بزرگ مرجع فقید تقلید فرمودند:اگر نماز اول وقت عقب بیفتد ازدواج و همه ی کار ها وامور زندگی عقب می افتد و همچنین در نهج البلاغه امیرالمومنین فرمودند:بدان تمام امور تو تابع نماز اول وقت است؛ ازدواج-اشتغال-کار-بچه داری-خوشبختی-عاقبت به خیری وهمه  این ها تابع نماز اول وقت هست اگر نماز اول وقت را اهمیت دادی خدا به امورت اهمیت می دهد خداوندی که همه کاره ی عالم است؛

ایشان فرموده اند:خداوند بزرگی که می تواندحضرت عیسی را بدون پدر به دنیا آورد خداوندی که می تواندیک انسان رادر شکم ماهی قراردهد و خداوندی که می توانداتش را تبدیل به گلستان کند برای او کاری ندارد.خداوند بزرگ و مهربان می فرماید: ای بنده من توبا من باش  وبه سمت بیا بگذار امورت را من اداره کنم.

مرحوم آیت الله العظمی بهجت

آیت الله بهجت بهجت فرمودند:نماز اول وقت مثل لیموشیرین می ماند که اگر به موقع نخوریم تلخ می شود و دیگرآن مزه اصلی را ازدست می دهد.

بعد از اذان تا چه مدتی نماز اول وقت محسوب می شود؟

حجت الاسلام محمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت: خیلی از افراد می گویند که نیم ساعت یا یک ساعت بعد از اذان نماز اول وقت محسوب می شود در حالی که این کاملا اشتباه است ، نماز اول وقت همان لحظه ای است که صدای اذان بلند می شودو هر چقدر ازاذان بگذرد از نماز اول وقت نیزمی گذرد و طبق روایات وقتی اذان گفته می شود امام زمان مهدی (عج) برای نماز حاضر می شوند و نماز اول وقت را به جا می آورند.

او افزود:رسول خدا(ص) فرمودند:نماز صبح،نور صورت، نماز ظهر،برکت رزق،نماز عصر طاقت بدن، نماز مغرب فایده فرزند و نمازعشاء به انسان آرامش می بخشد، پس اگر نور صورت، روزی، طاقت بدن، فرزند خوب وآرامش در زندگی را می خواهیم نماز اول وقت را ترک نکنیم.

نماز اول وقت

آثار دنیوی و اخروی نماز اول وقت

کارشناس مذهبی ادامه داد:نماز اول وقت موجب عادت دادن شخص به نظم و باعث نشاط و آمادگى و حضور قلب بیش‌تر در نماز است؛ علاوه بر این موارد در نصوص دینى نیز آثار دنیوی و اخروی فراوانی براى نماز اول وقت نقل شده که می‌توان در این زمینه از امور زیر نام برد.

۱_ضمانت بهشت


کارشناس مذهبی عنوان کرد:رسول خدا(ص) فرمود: خدای شما می‌فرماید: این نماز‌های پنجگانه فریضه است، پس کسی که این نماز‌ها را در وقتش به جا آورد و محافظت بر او نماید، روز قیامت مرا ملاقات خواهد کرد؛ و بر عهده من است که او را وارد بهشت کنم، و کسی که در وقتش نماز‌ها را به جا نیاورد و محافظت بر او نکند، در این صورت بر من است که اگر بخواهم او را عذاب می‌کنم، و اگر بخواهم او را می‌بخشایم.»

۲_برآورده شدن حاجت


او گفت:امام حسن عسکری (ع) فرموده اند: «موسی بن عمران با خداوند سخن گفت و از پروردگار خویش پرسید: خدایا! پاداش کسی که نمازش را اول وقت می‌خواند چیست؟ خداوند تبارک و تعالی فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده می‌کنم و بهشت را بر او مباح می‌گردانم.»

نماز اول وقت

۳_مصون ماندن از بلایای دنیوی

کارشناس مذهبی بیان کرد:رسول الله (ص) وعده داده:هنگامی که خداوند سبحان، از آسمان آفت نازل کرد حاملین قرآن، رعایت کنندگان خورشید، یعنی کسانی که اوقات نماز را مراعات کنند، و مساجد را آباد می‌سازند از این آفت در امانند.»

۴_خاموش شدن آتش گناهان


حجت الاسلام محمدی گفت:رسول خدا (ص) «وقت هر نماز فرا می‌رسید، فرشته‌ای در میان مردم ندا سر می‌دهد برخیزید، به وسیله نمازتان، آن آتش گناه را که خودتان فراهم کردید، خاموش کنید»

نماز اول وقت

۵_جاری شدن شهادتین هنگام مرگ

او اظهار کرد:امام صادق(ع) فرمود: «هنگام مرگ ملک الموت شیطان را در آن هنگام که می‌خواهد ایمان انسان‌ها را بگیرد از کسی که محافظت به اوقات نماز می‌کند، دفع می‌کند و شهادتین را در این حالت به او تلقین می‌کند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد:شهادتین با گفتن «أشْهَدُ أنْ لا الهَ الاّ الله و أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه؛ گواهی می‌دهم خدایی جز خدای یگانه نیست و گواهی می‌دهم که محمد پیامبر خدا است» محقق می‌شود. 

او افزود:شهادتین مرز بین اسلام و کفر دانسته شده است. کسی که شهادتین را بر زبان بیاورد، مسلمان محسوب می‌شود مسلمانان در تشهد هر نماز و اذان و اقامه شهادتین را بر زبان جاری می‌کنند.

۶_دعای خیر نماز برای نمازگزار اول وقت


کارشناس مذهبی گفت:امام باقر (ع) فرموده است: «هرگاه نماز در اول وقت بالا برود، سفید و درخشان به سوی صاحبش باز می‌گردد و به او خطاب می‌کند: از من مواظبت نمودی خدا تو را حفظ کند» پیامبر نجات از گرفتاری‌های دنیوی و اخروی برای او ضمانت نموده است.

رسول خدا (ص) می فرمایند: «بنده‌ای که اهتمام و مواظبت به اوقات نماز نماید، و مواضع آفتاب را برای وقت نمازش دقت کند، من ضمانت می‌کنم برای او راحتی در دم مرگ را و دفع و رفع هموم و درد و اندوه و نجات از آتش جهنم را.

سجده بندگی

۷_مصونیت از غفلت زدگی

او عنوان کرد:امام باقر(ع) فرموده اند: «هر مؤمنی محافظت بر نمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسان‌های غافل شمرده نمی‌شود»

شهدا؛مصداق بارز ادای نماز اول وقت

مصداق نماز اول وقت شهدایی هستندکه در سخترین شرایط با پروردگار خود راز و نیاز می کردند. جاودانگی نام شهیدان با اذان و نماز اول وقت بر کسی پوشیده نیست و به همین خاطر است که عکس و نام و یادشان در هر مسجد و حسینیه چشمان نمازگزاران اول وقت را نوازش می‌دهد و روح ملکوتی آنان شاهد نماز اول وقت است.

سیره شهدا

پدر شهید مهدی زین الدین  از شهدای هشت سال دقاع مقدس می گوید:مسئله‌ای که باعث عظمت روح ایشان شده، نمازهاى اوّل وقت ایشان است. به نماز اوّل وقت قبل از اینکه به تکلیف برسد بسیار اهمیت مى داد، چون ما معتقد بودیم که نماز را اوّل وقت و آنهم با جماعت باید خواند، براى ایشان الگو شده بود و ایشان در نمازهاى جماعت از همان کودکى شرکت مى کرد و این شیوه را ادامه داد. حتى مى گویند در رفت و آمد هایى که ایشان در جبهه داشت، اوّل وقت که مى شد، حتى در نم نم باران هم مى ایستاد .

هم رزم شهید می گوید:جاده‌های کردستان آن قدر نا امن بود که وقتی می‌خواستی از شهری به شهر دیگر بروی، مخصوصا توی تاریکی، باید گاز ماشین را می‌گرفتی، پشت سرت را هم نگاه نمی‌کردی. اما زین الدین که هم راهت بود، موقع اذان، باید می‌ایستادی کنار جاده تا نمازش را بخواند. اصلا راه نداشت.

شهید مهدی زین الدین 

 

جلسه که تمام شد، دیدیم، تا وضو بگیریم و برویم حسینیه، نماز تمام شده است. اما مهدی از قبل فکرش را کرده بود. سپرده بود، یک روحانی، از روحانی‌های لشکر، آمده بود همان جا؛ اذان که تمام شد، در همان اتاق جنگ تکبیر نماز را گفتیم.

شهید زین الدین همچنین اهمیت بسیار زیادی برای نماز شب قائل بود و در یکی از سخنرانیهایش در مقر انرژی اتمی اهواز می‌گفت: «بچه ها! من نیمه شب‌ها می‌آیم از نزدیک نگاه می‌کنم، می‌بینم نماز شب خوان‌ها بسیار اندکند!»

آنگاه تاسف می‌خورد که چرا سرباز امام زمان (ع) نسبت به نماز شب باید این قدر بی تفاوت باشد.

آقا مهدی کلید همه‌ی مشکلات رو در نماز جستجو می‌کردند؛از همه زودتر می‌آمد جلسه. تا بقیه بیایند، دو رکعت نماز می‌خواند. یکبار بعد از جلسه، کشیدمش کنار و پرسیدم نماز قضا می‌خوندی؟گفت :نماز خواندم که جلسه به یک جایی برسد. همین طور حرف روی حرف تل انبار نشه. بد هم نشد انگار.

و کوتاه سخن این که خداوند شاهد و ناظر همه  ماست شک نکنیم شاه کلید حل تمام مشکلاتمان همین توجه به نماز اول وقت است.

انتهای پیام/ف/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار