مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از بالاتر رفتن تراز سد کرخه از حد نرمال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مسعود حکمی، مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته مشورتی منابع آب برای تصمیم گیری درخصوص وضعیت سد کرخه گفت: تراز سد کرخه ۴.۳ متر از تراز نرمال بالاتر رفته و خروجی آن در روز چهارشنبه به ۲ هزار مترمکعب برثانیه رسیده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون حجم ذخیره سد کرخه ۶.۱۷ میلیارد مترمکعب و تراز مخزن آن ۲۲۴.۳ متر است که ۴.۳ متر از تراز نرمال بالاتر است.

حکمی تصریح کرد: ورودی به مخزن سد کرخه ۴ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی آن ۲ هزار مترمکعب برثانیه است، این در حالی است که متوسط خروجی این سد در حالت عادی ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمکعب برثانیه است.

این مقام مسئول افزود: خروجی سد کرخه در سال‌های اخیر بسیار کم بود و با توجه به خشکسالی طولانی در ۱۰ سال گذشته، برای نخستین بار که خروجی آن به ۱۵۰ مترمکعب برثانیه رسیده بود، نیز با مشکل روبه رو شده بودیم.

مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اذعان داشت: با توجه به عبور سد کرخه از تراز نرمال و نیز با توجه به ورودی و خروجی ها، کمیته مشورتی برای خروجی این سد تصمیم گیری می‌کند، که هم اکنون در تراز ۲۲۴.۵ متر برنامه این است که خروجی روی ۲ هزار مترمکعب برثانیه باشد.

مسعود حکمی بیان کرد: خروجی سد کرخه بسته به ورودی آن، بارش‌های بالادست و خروجی سد سیمره (در بالادست) تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه سد سیمره در استان ایلام هم اکنون به حداکثر تراز خود نزدیک می‌شود، گفت: تراز این سد هم اکنون ۷۰۶.۶ متر است، در حالی که تراز نهایی آن ۷۰۷.۲ متر است که در صورت رسیدن به تراز نهایی، ورودی و خروجی تقریبا یکسان شده و به این ترتیب ۷۰۰ مترمکعب برثانیه آب ورودی به سد کرخه اضافه می‌شود.

حکمی با بیان اینکه خروجی سد کرخه از ساعت ۱۴ روز ۱۳ فروردین به ۲ هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که این افزایش دبی تا فردا تاثیر خود را در عبدالخان نشان دهد و ۲۴ تا ۳۰ ساعت پس از آن به حمیدیه برسد.

خروجی سد دز از ۳ هزار مترمکعب بر ثانیه گذشت

مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به اینکه ورودی سد دز ۲ هزار و ۶۰۰ مترمکعب برثانیه است، افزود: خروجی این سد ۳ هزار و ۳۰۰ مترمکعب برثانیه است، این در حالیست که در گذشته متوسط خروجی این سد ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب برثانیه بوده، که با توجه به در پیش بودن بارندگی در حوضه‌های بالادست، به ناچار خروجی بیش از ورودی به سد است.

به گفته مسعود حکمی، ذخیره فعلی سد دز ۲.۶ میلیارد مترمکعب و تراز آن ۳۵۰.۴ متر است که تنها ۱.۶ متر برای ذخیره سازی ظرفیت دارد.

وی اذعان داشت: دبی کارون در محل تلاقی با دز در ملاثانی به ۲ هزار و ۹۴۵ مترمکعب برثانیه رسیده و دبی این رودخانه در شهر اهواز در روز چهارشنبه ۲ هزار و ۷۹۳ مترمکعب برثانیه است.

حکمی همچنین درباره شرایط حوضه کارون گفت: ورودی به سد کارون ۴ (مرز خوزستان و چهارمحال) که یکی از کانون‌های حساس است یک هزار و ۶۹۰ مترمکعب برثانیه و خروجی آن یک هزار و ۵۵۶ مترمکعب برثانیه است که این حجم وارد مخزن سد کارون ۳ می‌شود.

وی ذخیره مخزن سد کارون ۳ (ایذه) را ۲.۶ میلیارد مترمکعب بیان کرد و اظهار داشت: ورودی سد کارون ۳ (در ایذه) یک هزار و ۵۵۶ و خروجی آن ۲ هزار و ۴۵۰ مترمکعب برثانیه است که به سد شهید عباسپور منتقل می‌شود و خروجی این سد نیز با یک هزار و ۱۴۲ مترمکعب برثانیه خروجی وارد سد گتوند علیا می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ذخیره سد گتوند علیا به ۴.۲ مترمکعب رسیده، بیان کرد:ورودی این سد ۲ هزار و ۲۸۳ و خروجی آن یک هزار و ۴۹۰ مترمکعب برثانیه است و این سد در حال افزایش ارتفاع به صورت کنترل شده است، به طوری که مقدار آب ذخیره، کاهش دهنده خسارت سیلاب وارد شده به کارون باشد.

حکمی با بیان اینکه سیل جزو بلایای طبیعی خارج از کنترل است، افزود: پس از یک دهه خشکسالی، سد‌های خوزستان کاملا خالی بوده و نخستین بارندگی‌ها همه را خوشحال کرد، اما ضریب پیش بینی بارش‌های بهاره پایین است، اگر چه تاکنون به پیش بینی‌های هواشناسی توجه شده است.

وی بیان کرد: مسیر سیلاب‌ها کنترل شده، اما در پایین دست رودخانه دز به دلیل ورود به حریم و بستر رودخانه با مشکل آبگرفتگی در بامدژ (در اهواز) و شعیبیه (در شوشتر) روبه رو بودیم.

مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان داشت: تمام حوضه‌های رودخانه‌های خوزستان (کارون، کرخه و دز) در تمام استان‌های بالادست (ایلام، لرستان، کرمانشاه، اصفهان و چهارمحال) به صورت همزمان فعال شده اند، که این امری نادر است، چنانکه به طور نمونه سیلاب ورودی به سد کرخه تا هشت هزار و ۸۰۰ مترمکعب برثانیه نیز رخ داده که رکوردی کم سابقه است.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر گذراندن یک دوره خشکسالی طولانی باعث شده که رواناب‌ها تشدید شوند، به همین دلیل میزان رواناب تولید شده از بارندگی هفته جاری و هفته آینده، قابل توجه خواهد بود.

مسعود حکمی تصریح کرد: با توجه به اینکه خوزستان دشت و دارای شیب کم است، سرعت آب در آن همانند استان لرستان زیاد نیست.

انتهای پیام/گ

افزایش خروجی آب از سد دز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
"هم اکنون ذخیره سد گتوند علیا به ۴.۲ مترمکعب رسیده" به
"هم اکنون ذخیره سد گتوند علیا به ۴.۲ میلیارد مترمکعب رسیده"