سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در روز طبیعت، بر لزوم توجه شهروندان برای افزایش ایمنی و پیشگیری از حوادث احتمالی تاکید کرد.

محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، از اقدامات صورت گرفته در سیزدهم‌فروردین (روز طبیعت) خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه ۲۱ ایستگاه عملیاتی سازمان آمادگی کامل دارند، ۱۰ تیم امدادرسانی و ۵ تیم موتور سوار در نقاط مختلف شهر مستقر هستند.

وی با توجه اینکه پارسال ۵۶ مورد عملیات، ۱۹ مورد حریق و ۱۷ مورد امداد انجام شد، از تمامی شهروندان و مسافران خواست نکات ایمنی را همواره مدنظر داشته باشند:

۱-از برپایی چادر در مسیل‌ها و یا کنار رودخانه‌ها پرهیز کنید و برای گرمایش خود درون چادر به هیچ عنوان از پیک نیک و یا ذغال استفاده نکنید.

۲- به دلیل پر ترافیک بودن جاده‌ها و معابر در این روز با احتیاط بیشتری برانید.

۳- از بازی کردن کودکان در کنار بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها جلوگیری کنید.

۴-از روشن کردن آتش در کنار درختان و بوته‌های خشک خودداری کنید.

۵- برای روشن کردن آتش از منقل و اجاق‌هایی که به همین منظور در بوستان‌ها تعبیه شده استفاده کنید.

۶-از انداختن شیشه و بطری‌های ضخیم داخل طبیعت خودداری کنید. این اجسام مانند یک عدسی عمل می‌کند و می‌تواند با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش سوزی شود.

۷- خودرو‌های خود را منظم پارک کرده و از پارک چندلایه و مسدود کردن مسیر تردد خودرو‌های امدادی بویژه آتش نشانی خودداری کنید.

۸- اگر قصد استفاده از چادر‌های مسافرتی را دارید از روشن کردن آتش و منقل داخل چادر خودداری کنید.

۹- در پایان روز حتما آتش و ذغال‌های روشن را با آب کافی خاموش کنید.

۱۰- به خاطر داشته باشید ته سیگار روشن و چوب نیم سوخته و سوختن ذغال داخل اجاق‌ها را پس از اتمام کاملا خاموش کرده و با اطمینان کامل آن را زیر خاک مدفون کنید.

۱۱- طبیعت متعلق به همه ماست، آنرا آلوده نکنیم. توصیه میشود هنگام ترک جنگل، ضایعات و زباله‌ها را داخل کیسه مخصوص ریخته و در محل مناسب خارج از جنگل بریزید.

۱۲- از روشن کردن آتش در زیر دکل های فشار قوی برق خودداری کنید که عدم رعایت این مورد می تواند فاجعه بزرگی به دنبال داشته باشد. 

۱۳- محل اطراف خود را حداقل تا فاصله ۱۰ متری از شاخ و برگ درختان خشک و خش و خاشاک پاکسازی کنید، چون در اثر گرما و کوچکترین حرارت و جرقه، سریعا آتش سوزی بوجود می‏ آید.

۱۴- یک دستگاه خاموش کننده آتش نشانی و کیف محتوی لوازم کمک‌های اولیه داشته باشند هم‌چنین از حضور در زمین‌هایی که پوشش گیاهی انبوهی دارد و شناخت کافی نسبت به آن ندارید خودداری کنید. زیرا احتمال وجود حیوانات وحشی و چاه و گودال و سقوط در آن وجود دارد.

۱۵-در زمان صاعقه پی در پی و شدید، خود را به محل امن برسانید و توقف کنید و اگر داخل اتومبیل می باشید باقی ماندن در آن ایمن تر از خارج شدن است. 

۱۶-مواظب چاه‌های روبازی که در اطراف شهر وجود دارد باشید و همیشه در فکر ایمنی و پیشگیری از خطرات باشید.

همچنین میهمانان نوروزی در صورت بروز هر گونه حادثه مراتب را سریعا با تلفن امدادی ۱۲۵ به ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اطلاع داده و ضمن دور شدن از محل حادثه مسیر را برای ورود خودرو‌های امدادی باز نگه دارید.
انتهای پیام/م

توصیه‌های ایمنی روز طبیعت

برچسب ها: آتش نشانی ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار