تیم ملی بسکتبال کشورمان امسال برای سومین بار در رقابت های جاک جهانی بسکتبال به میدان می رود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت های جام جهانی بسکتبال شهریور امسال به میزبانی چین برگزار می شود و تیم ملی بسکتبال کشورمان برای سومین بار در تاریخ بسکتبال در این رقابت ها حاضر می شود. رقابت های جام جهانی بسکتبال از دو جهت برای آسمان خراشان کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است ابتدا آن که برای سومین بار حضور در ان را تجربه می کنند و دوم آن که راه حضور در المپیک در گروه کسب بهترین نتیجه ممکن در این رقابت ها است. ما قصد داریم در این گزارش نگاهی به تاریخچه این رقابت ها بیاندازیم.

/////

تاریخچه رقابت های جام جهانی بسکتبال 

هجدهمین دوره رقابت های جام جهانی بسکتبال امسال به میزبانی چین برگزار می شود . این رقابت ها برای نخستین بار با حضور 32 تیم برگزار می شود و چین سومین کشور آسیایی است که پس از فیلیپین ( 1978 ) و ژاپن ( 2006 ) میزبانی این رقابت ها در سال 2019 را  بر عهده گرفته است. رقابت های جام جهانی بسکتبال از سال 1950 آغاز شد این رقابت ها تا سال 2010 با عنوان قهرمانی بسکتبال مردان جهان شناخته می شد. 

دوره اول تا چهارم این رقابت ها به میزبانی کشور های آمریکای جنوبی و با حضور 10 تیم برگزار شد. آرژانتین ( 1950 ) ، برزیل ( 1954 ) ، شیلی ( 1959 ) و برزیل ( 1963 ) چهار میزبان این رقابت ها بودند ، جام جهانی بسکتبال از سال 1963 تا سال 1986 با حضور 16 تیم برگزار شد و برای نخستین بار در سال 1986 که این رقابت ها به میزبانی اسپانیا بود 24 تیم در آن حضور داشتند و دوباره پس از پایان آن دوره این رقابت ها تا سال 2006 با حضور 16 تیم برگزار شد. 

تیم های آمریکا ، یوگسلاوی سابق و شوروی سابق از جمله تیم های پر افتخار تاریخ این رشته هستند که هر کدام تاکنون به ترتیب به 5 ، 5 و 3 مدال طلای این رقابت ها رسیدند البته پس از فروپاشی یوگسلاوی و شوروی می توان تیم های ملی بسکتبال صربستان و روسیه را میراث دار این دو غول بسکتبال دانست. 

جدول نتایج تمام دوره های جام جهانی بسکتبال 

/////

رتبه بندی تیم ها بر اساس نتایج کسب شده 

/////

عملکرد ایران در جام جهانی بسکتبال 

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره شد تیم ملی بسکتبال کشورمان سابقه 2 بار حضور در این رقابت ها را دارد و قرار است امسال برای سومین بار در این رقابت ها حاضر شود.  آسمان خراشان کشورمان در دوره های ابتدایی این رقابت ها یعنی از سال 1950 تا 1970 در  انتخابی این باز ها هم حضور نداشت و برای نخستین بار برای جام جهانی 1974 پورتوریکو به میدان رفت که البته نتوانست جواز حضور در این رقابت ها را کسب کند تیم ملی بسکتبال کشورمان پس از آن تا سال 2010 هم  به این رقابت ها نرسید و برای اولین بار و در سال 2010 و در جام جهانی بسکتبال ترکیه به این رقابت ها راه یافت و در پایان به عنوان نوزدهم بسنده کرد. آسمان خراشان کشورمان در این رقابت ها با تیم های بسکتبال آمریکا ، برزیل ، اسلوونی ، کرواسی و تونس همگروه بودند و در نهایت با 4 باخت و تنها یک پیروزی آن هم مقابل تونس به کار خود در این رقابت ها پایان دادند. 

/////

ملی پوشان بسکتبال ایران دومین حضور خود در این رقابت ها را در سال 2014 و در جام جهانی اسپانیا تجربه کردند و در گروه اول این رقابت ها با تیم های بسکتبال صربستان ، اسپانیا میزبان ، برزیل ، فرانسه و مصر هم گروه شدند و در نهایت با 4 شکست و یک برد مقابل مصر در نهایت به عنوان بیستمی این رقابت ها رسیدند.

/////

تیم ملی بسکتبال کشورمان در حالی امسال برای سومین بار در این رقابت ها حاضر می شود که با تیم های اسپانیا ، تونس و پورتوریکو هم گروه است. آسمان خراشان کشورمان با 3 قهرمانی در بسکتبال آسیا و تجربه دو حضور در المپیک یکی از تیم های خوب و قدرتمند آسیا محسوب می شوند. 


بیشتر بخوانید:

نگاهی به عملکرد بسکتبال در سال ۹۷

تقویم بسکتبالی‌ها در سال ۹۸

نگاهی به تاریخچه رشته بسکتبال

برنامه جام جهانی بسکتبال مشخص شد


انتهای پیام/ 

تاریخچه جام های جهانی بسکتبال 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار