به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از وظایف ماموران پلیس راهور در کنار تمامی وظایف، تامین نظم و امنیت خیابان ها و جادهها و نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است.
انجام این وظیفه نیازمند رعایت مبادی آداب و اصول اخلاقی شغلی از سوی ماموران است.
افرادی که مسئول اجرای تامین نظم خیابانها هستند باید از تخلف، هم از سوی خود و هم از سوی دیگران، جلوگیری کنند. اما در این میان ممکن است سهلانگاری برخی ماموران باعث بروز تخلف از سوی آنها شود که این تخلفات قابل رسیدگی هستند. پلیس ایران در سال ۱۳۷۰ پس از تلفیق شهربانی و ژاندارمری و نیز کمیته انقلاب اسلامی به وجود آمد و در حال حاضر به طور رسمی نیروی اصلی مسئول حفظ امنیت داخلی کشور است. هماکنون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظایف متعددی دارد و به بخشهای مختلفی تقسیم میشود که یکی از قسمتهای مهم آن پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان پلیس راهور است.
پلیس راهنمایى و رانندگى و امور حمل و نقل یکى از پلیسهای پیشبینىشده در سازمان نیروى انتظامى است که وظایف و مأموریتهاى آن را میتوان به طور اختصار اینگونه بیان کرد:
برنامهریزى و هدایت فعالیتهاى راهنمایى و رانندگى به منظور تأمین نظم عبور و مرور؛ اجراى مقررات راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل؛ امور توزین و حفظ حریم راهها در سطح کشور با توجه به مقررات داخلى و بینالمللی؛ هدایت تخصصى واحدهاى تابعه نیرو در زمینه امور راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل؛ برنامهریزى در جهت انجام مأموریتهاى خدماتى و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل و تدوین رویهها، صدور دستورالعملها در کلیه زمینههاى مرتبط با راهنمایى و رانندگى و امور حمل و نقل از قبیل: تسهیل عبور و مرور، رسیدگى به تصادفات، آزمایش رانندگی، صدور پروانهها، صدور گواهینامه بینالمللى و پلاک ترانزیت، تبدیل گواهینامههاى خارجى به ایرانی، معاینه وسایط نقلیه، شمارهگذاری و اخذ جرایم و اجرائیات، از جمله وظایف و مأموریتهاى پلیس راهنمایى و رانندگى است.
وظیفه اصلی پلیس راهور تامین نظم و نظارت بر رعایت اصول رانندگی در خیابانها و جادههاست، اما گاهی پیش آمده که برخی افراد به ناحق توسط مامور راهنمایی و رانندگی جریمه شدهاند. برخی رفتارها و اعمال باعث شده تا جریمههای نادرست و خلاف واقع صورت بگیرد که به دو مورد از آنها که بسیار شایع بودهاند اشاره میکنیم:
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ با صدور رای، حکم بر ابطال بند ۲ بخشنامه شماره ۲-۹۲/۷ مورخ ۱۷ مهر سال ۱۳۹۲ بازرسی پلیس راهور ناجا صادر کرد. برابر این بند پلیس راهور میتوانست بدون مشاهده تخلف مبادرت به متوقف ساختن خودروهای در حال حرکت کند. استدلال این بود که برخی تخلفات مانند همراه نداشتن مدارک، رعایت شروط گواهینامههای مشروط، اضافه سرنشین و برخی جرایم مانند نداشتن گواهینامه، بدون متوقف کردن خودرو قابل تشخیص نیست.
طبق ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی «به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیدهاند اجازه داده میشود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.»
طبق ماده ۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پلیس زمانی میتواند خودروی در حال حرکت را متوقف کند که تخلفی مشاهده کند. در غیر این صورت، چنانچه بدون دلیل خودرویی را متوقف کند دستور دهنده مرتکب تخلف شده است. این ماده مقرر میکند «به مأموران موضوع ماده ۲ این قانون اجازه داده میشود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرایم متوقف کنند.»
برابر ماده ٢ قانون ذکرشده تنها افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از چنین اختیاری برخوردارند و حتی در صورت مشاهده تخلف از سوی سربازان، آنها فاقد چنین صلاحیتی هستند.
در ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، عدم صلاحیت و اختیار پلیس جهت متوقف ساختن خودروها بدون مشاهده تخلف آشکارا مورد تاکید قرار گرفته است. چنانچه در بند نخست این ماده ضمن بیان تکلیف رانندگان برای همراه داشتن مدارکی مانند گواهینامه، کارت خودرو و بیمهنامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آن گذشته است، در ادامه میگوید: «ماموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه میکنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.»
طبق ماده ٤٢ قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری مصوب سال ۱۳۹۵، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمهنامه موضوع این قانون ممنوع است و تمامی دارندگان وسایل نقلیه موضوع قانون مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور ارایه کنند. قانونگذار برای اینکه بیجهت خودروهای اشخاص متوقف نشوند، مقرر داشته است: ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند از طرق مقتضی مانند دوربینهای نظارت ترافیکی ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه نسبت به اعمال جریمههای مربوط اقدام کنند؛ بنابراین همانگونه که بیان شد جریمهکردن افراد توسط ماموران راهنمایی و رانندگی باید با دلیل و مستند باشد و حتما تخلفی از سوی شخص راننده صورت گرفته باشد در غیر اینصورت مامور راهنمایی و رانندگی نمیتواند خودرو را متوقف و شخص را جریمه کند که این موضوع، تخلف محسوب میشود.
افراد خاطی ملزم به پرداخت جریمه هستند، اما گاهی برخی افراد به جریمه خود اعتراض دارند. ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میگوید: متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغشده در قبض جریمهای که به اطلاع او میرسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانهداری کل تعیین و اعلام میشود پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم کند. اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیرموجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ کند، در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال میکند.
واحد فوقالذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رییس قوهقضاییه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه است و ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی میکند. رأی صادره قطعی است.
در صورتیکه متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم نکرده یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت نکند، موظف است جریمه را به مأخذ دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
تبصره ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میگوید: «در صورتی که ثابت شود مأموران و نیز داوطلبان مذکور در ماده (۲) حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر کرده یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در مورد امور مربوط به این قانون دادهاند، ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم میشوند.»
اما در کنار جریمههای صادره، گاهی افراد پس از مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ و اخذ خلافی خودرو، با رقمهای سنگین جریمههایی مواجه میشوند که از نظرشان این جریمهها غیرقانونی هستند و به آنها اعتراض دارند. این افراد چهکاری باید انجام دهند؟
اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه میکند و درخواست اعتراض میدهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده میشود.
در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام میکند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد میتواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر میکند، لذا در این مرحله رای صادرشده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.
مهلت اعتراض به خلافی یا قبوض جریمه صادرشده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغشده در قبض جریمهای که به اطلاع راننده میرسد، تعیین شده است. در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکرشده اعتراض خود را تسلیم نکند یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید جریمه را به ماخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
انتهای پیام/
در صورتی که ساعت ۸ صبح سرکار بودم
میتونم تاییدیه از محل کارمهم بگیرم
باید چه کار کنم
هیچ میدونید با این گندی که زدن چه اختلافی توی زندگی من انداخته
کسی چیزیش نشد اما من شدم راننده پرخطر. چون داشتم باحتیاط کامل دورمیزدم و اون از خیابان چپی اومد بعد میگه بچه تو دیدم نزدم بهت رحم کردم اینه قانون مزخرف ما. هرسال ۵۰۰ تومن جریمه میدم برا بیمه
وجدانند چرا باید برام تخلف در جاده ساوه بیاد حالا چکار کنم...
آس نخورده دهان سوخته
در مدت زمانی که با ستواندوم مامور راهور صحبت می کردم، چند راننده دیگر هم به محل پست ایشان که در تقاطع سیتی سنتر قشم. قرارداشت مراجعه نموده و نسبت به دریافت پیامک جریمه که این مامور متخلف از طریق گوشی موبایل خود برای خودروهای عبوری ارسال می کرد شدند. و بنده متوجه شدم که ارسال پیامک جریمه صرفا به دلیل اشتباه یا خطای دید نبوده، و این مامور راهور در لباس مقدس نظام مشغول عمل بزهکاری و سوء استفاده از مقام خود بوده که عملا موجب دلخوری رانندگان شده بود.
نکته قابل اشاره این بود که بکی از معترضین خود را همکار نظامی این مامور معرفی کرده بود و به ایشان تذکر بسیار شدید یا عبارتی تهدید کرد که با توجه به بستن کمربند و دریافت پیامک جریمه با ایشان برخورد غیر متعارف خواهد نمود!
بنده هم در همین جا از مسئولین محترم خواستارم تا ابتدا نسبت به خلع لباس این مامور خاطی که اصرار به تخلف داشته و در این لباس مقدس مشغول به بزهکاری می باشد هستم و امیدوارم تا با بازنگری به قوانین خود درآمدزایی نیروهای نظامی و انتظامی فاصله بین امت و قشر زحمت کش مدافع امنیت را کاهش دهید.
با تشکر و آرزوی توفیق
آیا قانون این اجازه رو ب مامورین داده ک بدون لباس فرم و با ماشین شخصی بدون هیچگونه آرم و مشخصه ای بیدلیل ماشینی را متوقف کند..... شاید هم مامور نباشند.... در جاده رامهرمز ب بهبهان در حوزه استحفاضی رامهرمز برای بنده و چند آشنایم رخ داده..
لطفا رسیدگی نمایید تا نام نیروی انتظامی لکه دار نشود..
با تشکر
بنده باز نشسته با ۲ دانشجوی بیکار چرا باید از حق خودم بگذرم حتی اگه مبلغ ناچیز باشد آیا این جواب صحیح است منتظر رسیدگی شما هستم.
سال ۹۷ سه بار پشت سر هم جریمه در یک روز و در زمان ۱۰صبح موتور سیکلت من رو جریمه کردن
1-نقص چراغ عقب و جلو(۱۰صبح چراغ روشن نمیکنن که)
2-مخدوش یا نداشتن پلاک(بدون شماره پلاک چ جوری جریمه کردی آخه)
3-عدم کلاه ایمنی
اعتراض زدم فقط یک جریمه رو حذف کردن
عید 1400 موتور رو قفل زنجیر کردم و رفتم شهرستان
12 فروردین که شهرستان بودم جریمه الصاقی برا موتور صادر شده جالبه نزدیک محل سکونت، به 110زنگ زدم اطلاع دادم که وصل کردن به راهور و کسی جوابگو نبود
یهو ترسیدم گفتم صد درصد موتور رو دزدیدن
سریع برگشتم تهران دیدم موتور بدبخت سرجاش قفله
امروز خلافی ها رو پرداخت کردم
بنده در یکی از پارک های بزرگ تبریز کار میکنم و ماشینم رو در داخل باغ پارک میکنم، امروز در مورخ ۹۹/۱٠/۸ که خلافی خودمو استعلام کردم با تعجب دیدم چندین بار جریمه الصاقی و دوبرگی در خلافی نوشته شده در حالیکه نه جریمه الصاقی گرفتم و نه دوبرگی، بیش از ۷۰۰ هزار تومنم جریمه اومده. توروخدا رسیدگی کنید. اینهمه حرامخوری چرا؟
من یه گلگی بزرگ از شما عزیزان نه همه از بعضی از دوستان دارم احساسم بر اینه که یه سری از همکارانتان برای اینکه قبضاشونو تمام کنند به یه سری جریمه های غیر معقول میکنند به خدا این اصل جوانمردی نیست امروز ساعت هفت صبح برامون زدن کد خلاف ۲۰۳۶
مگه کسی توی روز چراغ روشن میکنند دویت دارم حداقل زمانی جریمه کنند که منطقی باشه
فقط خواستم بگم که منم از بعضی از دوستان دلگیرم
تو خونه هستم تهرانم
پیامک اومده شما کرج میدان فلان به مبلغ ۲۰۰ هزار جریمه شدید
بیست و پنج خرداد نودو هفت دو جریمه همزمان برای خودروی اینجانب به نشانی کرج، طالقانی، با نوع تخلف عبور از چراغ قرمز و نبستن کمربند صادر شده است جائی که من هرگز در طول عمرم حتی تو خوابم ندیده ام حضور با خودرو پیشکش.
از اجرائیات راهنمایی و رانندگی محترم رباط کریم سه بار پیگیر مشکل شدم متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نشد فقط یه بار گفتند که آدما گاهاً به علت استرس ممکن است از چراغ قرمز عبور کنند حتی در جائی که هرگز حضور نداشته اند ؟؟؟!!!
چطور امکان داره که در یک تاریخ ویک ساعت همزمان دو قبض جریمه بیاد اخه این کجای انصاف همش دم از عدالت میزنید بخدا این عدالت نیست فقط جیب خالی کردنه
در اخر فکر کنم جریمه هاتون کپی پیست میکنین
برای من امروز که ۹۹/۱/۲۵ هست جریمه اومده مال ۱۳ بدر من ساکن تهرانم و امسال اصلا مسافرت که هیچ از خونه هم بیرون نرفتم اون موقع روز ۱۳ بدر جریمه اومده تو بروجن من اصلا نمیدونم بروجن کجاست چطوری میشه پیگیری کرد؟؟؟
من کاری ندارم جریمههایی که شدم درسته یا اشتباه بود، میگیم کاملا درست.
ولی من کل خلافی رو واریز کردم، رسید واریز هم هنوز موجود هست، ولی امروز که دوباره خلافی گرفتم، دیدم نه تنها پاک نشده و هنوز هست، بلکه یکیشون دو برابر شده.
الان چکار باید بکنم؟؟؟
اینجا خیلی از دوستان هستند که به ناحق جریمه شدن لطفا نسبت به درخواست همه پیگیری شود دولت اسلامی بر پایه عدالته ولی خیلی وقتا ناعدالتی میشه
برای من بارها جریمه هایی اومده که اصلا در تاریخ های ذکر شده در جاهای که اصلا نرفتم جریمه شدم
اعتراض چه فایده داره وقتی هیچ حق قانونی بهت نمیدن و پیگیری نمیکنن
این پیام درحالی برای ما ارسال شده،که ماشین در پارکینگ منزل بوده و ما همگی در خانه بودیم.لطفا بفرمائید به چه دلیل باید مبلغ 60هزارتومان برای خلافی که انجام ندادیم پرداخت کنیم.اگر ممکنه بنده رو راهنمایی کنید.با تشکر.
من ساکن تهران هستم الان در منزل نشستم ماشینمم تو پارکینگه اس جریمه اومده تو سد کوثر ۳ تو جنوب کشور تکلیف ما چیه الان.
امروز پیامک جریمه اومده برام که تو مراغه خ بهشتی بصورت الصاقی جریمه شدم در صورتی که من اصلا مراغه نرفتم تا حالا
من هم جریمه بی اساس شدم ولی میدونم چون به نتیجه نمی رسم
بنابر این اعتراضی ندارم
یه موردش .مگه میشه همزمان همه توقف داشته باشی همزمان تو ماشینو حضور نداشته باشی هم کمر بند نبسته باشی
بنده یک پیامک در مورخ 98/08/12 مبنی بر اینکه ماشین شما توسط پلیس راهور به پارکینگ منتقل شد در صورتیکه ماشین اصلا بیرون نرفته و ودر پارکینگ منزل می باشد
سری قبل هم در رباط کریم جریمه شدم که من اصلا اونجا نرفتم...این آخه چه قانونی که الکی جریمه می کنند بعد پیامک می دن...لطفا رسیدگی کنید که چه شخصی این جریمه های الکی رو برای پر کردن برگه های خود انجام میده ..خیر نبینه اونی که برای منفعت خودش برای مردم قبض صادر می کنه....