کاهش سطح تولید نفت اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا باعث افزایش قیمت طلای سیاه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در پی ادامه کاهش سطح تولید نفت سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، بهای طلای سیاه امروز (جمعه) با افزایش همراه بود. این بیشترین سطح افزایش در سه ماهه نخست سال از سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با ۲۶ سنت افزایش (معادل ۰.۴ درصد) به ۵۹ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با ۳۰ سنت افزایش (معادل ۰.۴ درصد)، ۶۸ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه معامله شد. هر دو شاخص نفت، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بیشترین سطح افزایش را از سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ تجربه کرده اند.

کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک (شامل روسیه) پیش از این متعهد شدند در سال جاری میلادی روزانه ۱.۲ میلیون بشکه از سطح تولید خود را بکاهند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در حساب توییتر خود از اوپک درخواست کرد که سطح تولید را افزایش دهد. ترامپ در توییتر خود نوشته بود: خیلی مهم است که سازمان اوپک تولید نفت را افزایش دهد. بازار‌های جهانی شکننده اند و قیمت نفت خیلی بالا رفته است. متشکرم!

کارشناسان بر این باورند علاوه بر کاهش سطح تولیدات نفتی اوپک، تحریم‌های آمریکا علیه کشور‌های صادرکننده نفت از جمله ایران و ونزوئلا هم باعث صعود قیمت طلای سیاه شده است. کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک قرار است در ماه ژوئن بار دیگر برای گفتگو درباره سطح تولیدات نفتی با یکدیگر ملاقات کنند.

در پی افزایش ارزش دلار آمریکا، بهای طلا امروز (جمعه) روندی نزولی را طی کرد. بهای هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۲۸۸.۷۴ دلار رسید. طلا در معاملات پیشین با ۱.۵ درصد کاهش همراه بود که این بیشترین سطح کاهش در ۷ ماه اخیر محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار