غار سهولان مهاباد یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که نمایشی از معماری طبیعت را به رخ همگان می کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،غار سهولان مهاباد جلوه ای از معماری طبیعتغار آبی سهولان مهاباد در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد و غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان بوده و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است البته مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می‌‌نامند، دلیل این نامگذاری نیز وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش می‌باشند که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند، به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوی دیگری زیست نمی‌کند.، آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال است و عمق آن علی رغم تاریک بودن تا چند متری قابل رویت است.

غار سهولان شبیه غار علی صدر در همدان بوده و  این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار دارد و این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه است.

این غار در سال 1890 میلادی برای اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در خرداد ماه سال 75 نیز یک کمیته از اعضای غارشناسی آذربایجان غربی این غار را مورد بازدید و مطالعه قرار دادند. کارشناسان معتقدند به استناد لایه‌های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره‌های اول و  دوم   قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسان‌ها قرار گرفته است.

درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روی سنگ‌ها و صخره‌ها با خزه‌های سبز و قهوه‌ای پوشیده شده و گاهی قطرات آب از بالای ایوان‌ها به روی سطح آب می‌چکد.

این غار برابر مصوبه شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب شده وجزو مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست می باشد.

انتهای پیام/ع

جاذبه های گردشگری مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.