معاون وزیر نیرو گفت: اگر سد‌ها نبودند کنترل سیلاب‌ها ممکن نبود، به همین دلیل سدسازی در کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در حاشیه بازدید از مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان با اعلام موافقت ۱۰۰ درصدی با سدسازی در کشور گفت: به این مسئله که سدسازی در کشور بی رویه بوده اعتقادی ندارم و به همین دلیل برنامه سدسازی را در کشور ادامه می‌دهیم.

وی به مخالفان سدسازی در کشور انتقاد کرد و بیان داشت: اگر سد‌ها نبودند، چگونه سیلاب‌ها را کنترل می‌کردیم، به طور نمونه در خوزستان نمی‌توانستیم ۲۰ میلیارد مترمکعب آب را (که حدود نیمی از آب کشور است) تنظیم و هدایت کنیم.

تقی زاده خامسی اظهار کرد: معتقد هستم که سد کارون ۲ و سد بختیاری باید ساخته شوند، چرا که در صورت ساخت سد بختیاری امروز با این مشکلات روبرو نبودیم، هرچند که مطالعات زیست محیطی قبل از ساختن سد‌ها باید صورت بگیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور‌هایی که خود ۹ هزار سد ساخته اند، اکنون به ما می‌گویند سد نسازید، افزود: اگر چه نمی‌توان از همه سد‌ها دفاع کرد، اما باید گفت که صرفه ساخت سد‌ها نسبت به درصد خطا‌های آن‌ها بسیار بیش‌تر است، به طوری که از ۱۷۲ سد بزرگ کشور شاید ۲ درصد اشتباه بود، بنابراین ما باید به ۹۸ درصد صحت این طرح‌ها تکیه کنیم.

معاون وزیر نیرو ادامه سدسازی را از اهداف خود عنوان کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر کارشناسان و فعالان محیط زیست به شدت با ادامه سدسازی در کشور مخالفت کرده اند. چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم نیز گفته بود که در سدسازی در کشور افراط شده و برای آب نداشته سد ساخته ایم. سدسازی‌های بی رویه در خوزستان به ویژه بعد از طوفان‌های گرد و خاک، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جلوگیری از طرح‌های بدون مجوز زیست محیطی انتقال آب از سرشاخه‌های رود‌های خوزستان

قاسم تقی زاده خامسی در ادامه تصریح کرد: از اجرای هر کدام از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌های خوزستان که فاقد مجوز‌های زیست محیطی باشد جلوگیری بعمل می‌آید.

وی بر ضرورت الزام رعایت پیوست‌های زیست محیطی در سدسازی، جاده سازی و تونل سازی اذعان داشت: هر پروژه‌ای در بخش آب و فاضلاب که سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کند، اجرا نمی‌کنیم.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه از اجرای طرح‌های غیرکارشناسی ممانعت می‌شود، بیان کرد: اگر این طرح‌ها با امضا و موافقت سازمان‌های مرتبط اجرا شود، سال‌ها بعد مخالفانی برای آن پیدا نمی‌شود.

معاون وزیر نیرو درخصوص طرح آبرسانی غدیر که فاقد مجوز‌های زیست محیطی است افزود: در حال بررسی دوباره بر روی این طرح و اعمال نظرات سازمان محیط زیست هستیم.

وی بیان داشت: رابطه ما با سازمان محیط زیست بسیار خوب است و هر ۲ طرف بنا داریم بر اساس نظرات کارشناسی رفتار کنیم، زیرا ممکن است برخی حرف‌ها آرزو‌های ما باشد، اما کارشناسی نباشد.

در حال حاضر بیش از ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ، در مرحله بهره برداری و یا اجراست.

نباید به حریم و بستر رودخانه ها تجاوز کرد

معاون وزیر نیرو با اشاره به سیلاب اخیر در استان فارس و کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی اشاره و اظهار کرد: همه مردم کشور باید بدانند که هیچ مسیل متروکه‌ای وجود ندارد، سیل اخیر که با دوره بازگشت ۷۰ ساله بود، نشان داد که بالاخره یک روز سیل در مسیر خود جاری می‌شود و در شیراز دیدیم مسیلی که به خیابان تبدیل شده بود، دوباره محل عبور سیلاب شد.

وی اذعان داشت: درس اصلی در سیلاب اخیر شیراز این بود که باید از دستکاری در مسیل سیلاب‌ها عبرت بگیریم و به بستر و حریم رودخانه‌ها تجاوز نکنیم.

قاسم تقی زاده خامسی همچنین با بیان اینکه هیچوقت نمی‌توان نگران سیلاب در خوزستان نبود بیان کرد: تا کنون شرایط در استان خوب بوده و توانستیم سیلاب‌ها را تعدیل کنیم.

وی ورودی و خروجی آب به سد گتوند، شهر اهواز و سدکرخه را ۳ نقطه بحرانی در مدیریت سیلاب اخیر در استان دانست و گفت: پیش بینی شده است که بارندگی در حوضه میانی، باعث افزایش رواناب در اهواز شده و پارک‌های ساحلی دچار آبگرفتگی شود همچنین یکی دیگر از نقاط بحرانی سد کرخه است که به دلیل وجود شهر و روستا‌ها در پایین دست آن، نمی‌توان خروجی سد را بالا برد، این مسائل مدیریت سیلاب را دشوار کرده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارندگی هفته آینده بر اساس پیش بینی‌ها ضعیف است، افزود: شاید اکنون ساده‌ترین راهکار خالی کردن سد‌ها به نظر بیاید، اما در خوزستان باید مراقب بود که آب را از دست ندهیم و تلاش کنیم آب برای استفاده در تابستان و کشاورزی مدیریت شود.

ورود بخش خصوصی به آبفا در صورت تامین نشدن اعتبار طرح‌ها

معاون وزیر نیرو درخصوص تامین نشدن اعتبار طرح‌ها به ویژه در خوزستان گفت: برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب استفاده از فاینانس و فعال کردن بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: مقرر شده است که استحصال آب به بخش خصوصی واگذار شود، البته این طرح در دست تدوین بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی استفاده از فاینانس در اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب جواب مثبت داده و امیدواریم که برای سدسازی هم بتوانیم راهکار‌هایی پیدا کنیم.

تقی زاده خامسی تصریح کرد: به هر حال درآمد کشور به اندازه‌ای نیست که بتوان این طرح‌ها را اجرا کرد و باید بخش خصوصی را فعال کنیم.

وی همچنین درباره توافق ایران و عراق برای لایروبی اروندرود در سفر اخیر رئیس جمهوری به این کشور، اظهار داشت: این توافق بسیار مهم و اجرای این طرح نیز جزو برنامه هاست، اما هنوز عملیاتی نشده و نیازمند برگزاری نشست‌هایی میان ۲ طرف است.

تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در اولین برنامه سفر خود به خوزستان، در نشست برنامه ریزی مدیریت سیلاب با مدیران ارشد سازمان آب و برق خوزستان و شورای مدیریت بحران خوزستان حضور یافت.

بازدید از حوضه آبریز کرخه در مرز چذابه در دشت آزادگان و تالاب هورالعظیم نیز از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر نیرو به استان بوده است.

وی شامگاه سه شنبه نیز از مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق بازدید و در نشست شورای مدیریت بحران این سازمان شرکت کرد.

انتهای پیام/گ

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار