استاندار خوزستان از وجود ۳ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی در مخازن سد‌های استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان داشت: نزدیک به ۳ میلیارد متر مکعب حجم خالی در مخازن سد‌ها وجود دارد که می‌توانند در مقابل سیلاب‌های بالا دست یا بارش‌های پذیرش داشته باشند.

وی افزود: کارون ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب، سد‌های کرخه و دز هرکدام نزدیک به ۷۰۰ میلیون متمر مکعب و مارون نیز ۲۲۰ میلیون متر مکعب از این قابلیت برخوردار هستند.

شریعتی عنوان کرد: ورودی کرخه به ۷ هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده و کارون و دز نیز به ۵ هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده‌اند، اما در حال حاضر دز کاهش پیدا کرده و به نزدیک ۳ هزار و ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

استاندار خوزستان گفت: سازمان آب و برق خوزستان و سایر دستگاه‌های اجرایی در فعالیت برای انجام این کار هستند. ۱۳ انشعاب از خروجی‌های کرخه به سمت تالاب هورالعظیم برای تسریع در خروجی ایجاد شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ۵۱۳ نقطه بحرانی شناسایی و ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال استحکام‌بخشی سیل‌بند‌ها هستند. در تلاش برای کاهش آسیب‌ها و مدیریت سیلاب هستیم و طی مدت ۴ ساعت نزدیک به ۱۶۵ میلی متر بارندگی در ایذه انجام است و در عرض یک شبانه روز حدود ۲۴۰ میلی متر بارندگی در اندیکا وجود داشته است که باوجود قطع ارتباط با برخی از روستاها، اما سریعا یا ارتباط برقرار یا اینکه آذوقه و مواد مورد نیاز ارسال شده است. تاکنون ۸ روستا تخلیه و در صورت نیاز روستا‌های بیشتری تخلیه می‌شوند.

شریعتی با بیان این‌که خروجی کارون، دز و بالارود در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است، بیان کرد: امکان اجبار وجود دارد که خروجی کارون و دز به محموع ۲ هزار متر مکعب یا ۲ هزار و ۲۰۰ متر مکعب انتقال داد که در اینصورت پارک و جاده ساحلی اهواز به زیر آب می‌رود البته تمهیدات لازم اتخاذ شده است و تمام تلاش‌ها بامحوریت افزایش خروجی از کارون، کرخه و دز در حال انجام است که با افزایش خروجی، پایین دست در معرض خطر و آسیب‌هایی است، اما راه دیگری وجود دارد، اما تمام تلاش در حال انجام است که به این شرایط نرسیم.

استاندار خوزستان در پایان گفت: افزایش خروجی به صورت پلکانی و به تدریج خواهد بود و همین راستا روستا‌ها و شهرستان‌های در مسیر سریعا اطلاع‌رسانی می‌شوند.

انتهای پیام/م

سد های خوزستان هنوز ظرفیت خالی دارد

برچسب ها: سیلاب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.