حقیقت گفت: عشایر به هیچ عنوان از آب سیلاب برای تغذیه دام خود استفاده نکنند، چرا که احتمال بیماری عفونی وجود دارد.

عشایر از آب سیلاب برای تغذیه دام استفاده نکنند/ فعالیت سامانه بارشی تا اواخر هفته در کشورمسعود حقیقت، مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سامانه بارشی تا اواخر هفته در کشور همچنان ماندگار است، اظهار کرد: تا روز چهارشنبه سامانه بارشی در جنوب، جنوب غرب و نوار شمالی کشور همچنان فعال است.

وی افزود: با توجه به بارش های سیل آسا و آب گرفتگی معابر، کشاورزان  اقدام خاصی را نمی توانند انجام دهند، مگر اینکه از قبل تمهیداتی را فراهم کرده باشند.

حقیقت در توصیه ای به عشایر گفت: با توجه به سیلاب های اخیر و آب گرفتگی رودخانه ها به عشایر توصیه می شود که به هیچ عنوان از آب سیلاب برای تغذیه دام خود استفاده نکنند چرا که احتمال بیماری های عفونی وجود دارد.


بیشتر بخوانید: هشدار نسبت به شیوع زنگ گندم در مزارع/ کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند


مدیر کل شبکه پایش هواشناسی ادامه داد: در مناطقی که بارندگی هنوز آغاز نشده است، به کشاورزان  به ویژه در نوار جنوبی توصیه می شود که نسبت به پاکسازی راه آب مزارع و باغات خود اقدام کنند تا خسارت کمتری به مزارع وارد شود.

وی نسبت به شیوع زنگ گندم در استان های جنوب و جنوب غرب هشدار داد و گفت: بعد از اتمام بارش ها به گندمکاران توصیه می شود که نسبت به صد مزارع خود اقدام کنند و در صورت هر گونه آلودگی پس از مشورت با کارشناسان نسبت به سم پاشی مزارع خود اقدام کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی مناطق به سبب بارش های سنگین احتمال سیلابی شدن رودخانه ها و آب گرفتگی معابر وجود دارد، اظهار کرد: براین اساس کشاورزان نسبت به پاکسازی زه کشی ها اقدام کنند تا خسارت کمتری به مزارع و باغات وارد شود.

حقیقت درباره اینکه بارش های اخیر تاثیر چندانی در کاهش خشکسالی ندارد، گفت: اگرچه از دیدگاه هواشناسی بارش ها نرمال و قدری بیش از نرمال است، اما شدت بارش ها به حدی بوده که به سرعت از دسترس منطقه خارج شده است و نفوذ چندانی در سطح آب های زیر زمینی نداشته است.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی در پایان از استمرار بارش‌های نرمال در ماه‌های پیش رو خبر داد و گفت: افزایش میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌تواند تا حدودی التیام بخش زخم‌های کشاورزان ناشی از کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر باشد.

انتهای پیام/

بارش های نرمال در ماه های پیش رو استمرار دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار