به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۹۷ شاهد رخدادهای فراوان و مهم در حوزه فناوری بودیم، در طول سال اخبار زیادی از شرکتهای بزرگ این عرصه مانند گوگل، مایکروسافت و فیسبوک منتشر شد که خیلی از آنها از اهمیت فراوانی برخوردار بود و واکنشهای زیادی را به همراه داشت. از طرفی در دنیای خودرو شاهد برگزاری نمایشگاههای بزرگ و معرفی مدلهای جدید زیادی بودیم که طرفداران بسیاری در سطح جهان دقیقه به دقیقه اخبار آنها را دنبال میکردند. در عرصه تلفنهای هوشمند نیز رویدادهای مهمی مانند MWC برگزار شد و مدلهایی مانند گلکسی فولد و میت ایکس هوآوی که از اولین گوشیهای هوشمند تاشو به شمار میآیند معرفی شدند و واکنشهای بسیاری را از طرف کاربران و کارشناسان دریافت کردند.
تعداد رخدادهای حوزه فناوری آنقدر زیاد است که بررسی تمامی آنها ممکن نیست، اما مهمترین این اتفاقات به طور معمول با حاشیههای فراوانی همراه بود. در دنیای کنونی فضای مجازی مکانی است که اخبار در آن منتشر شده و حاشیهها قوت میگیرد، واکنش کاربران و منتقدان نیز در شبکههای مجازی انتشار پیدا میکند و اطلاعات زیادی در کسری از ثانیه منتقل میشود.
اما همانطور که میدانید یکی از محبوبترین ابزارها یا قابلیتهای شبکههای مجازی استفاده از هشتگ "#" در در پیامهای انتشار یافته است که توسط کاربران مورد استفاده قرار میگیرد و با آن پیام را به یک موضوع مرتبط میسازند. به این ترتیب هر موضوعی که با واکنشهای بیشتری همراه باشد، هشتگ آن نیز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و داغتر میشود. هشتگهای ترند شده در طول روز توجه کاربران را به سمت موضوعات مهم جلب میکند و این خود روشی است تا همه کاربران با موضوعات جذاب روز آشنا شوند.
در سال گذشته نیز اتفاقات فراوانی درحوزه فناوری رخ داد که هشتگهای آن به زودی در شبکههای مجازی ترند شد و واکنش زیاد کاربران را به همراه داشت. به این ترتیب در این گزارش قصد داریم به برترین هشتگهای ترند شده در عرصه فناوری درطول سال ۹۷ بپردازیم و این اتفاقات را به طور اجمالی مرور کنیم. با ادامه گزارش همراه ما باشید:
در ابتدای سال ۹۷ بود که نیویورک تامز طی خبری اعلام کرد که شرکت کمبریج آنالیتیکا با استفاده از اطلاعات کاربران فیسبوک توانسته به موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا کمک کند. این شرکت تحقیقاتی که در کمپینهای تبلیغاتی ترامپ در طی انتخابات حضور فعالی داشت، با همکاری فیسبوک اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر را بدون اجازه آنان به سرقت برده و از این اطلاعات جهت پیروزی ترامپ در انتخابات استفاده کرده است. این اتفاق تبعات منفی زیادی برای فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا به همراه داشت و هر دو در این قضیه متهم شناخته شدند. بعد از انتشار این خبر و برگزاری دادگاههای بررسی اتهام فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا، کاربران به این اتفاق واکنش نشان دادند و به نقض حریم شخصی کاربران در فیسبوک اعتراض کردند، طی این جریان هشتگ #کمبریج_آنالیتیکا به زبان فارسی و انگلیسی تا مدتها در شبکههای مجازی ترند بود.
از پاییز سال ۹۶ و با تشدید شدن فعالیت کانالهای ضد اننقلاب در تلگرام، ایران به طور رسمی از شرکت تلگرام خواست تا این کانالها مسدود شوند، این اتفاق با مخالفت مدیران تلگرام همراه شد و کانالهای مخرب نیز به تهییج مردم و دعوت آنان به آشوب ادامه دادند. از همان زمان بحث فیلتر شدن این پیامرسان مطرح شد و کاربران نیز با هشتگ #فیلترینگ_تلگرام از این کار حمایت کردند. سرانجام حکم فیلترینگ تلگرام در ۱۰ اردیبهشت ۹۷ صادر شد.
پس از آن که تلگرام کانالهای مخرب را مسدود نکرد و این پیامرسان در ایران مسدود شد، پاول دوروف بنیانگذار این شرکت در اینستاگرام خود طی حرکتی عجیب و غیرحرفهای به تمجید از فیلم ضد ایرانی ۳۰۰ پرداخت و استیکرهای این فیلم نیز به تلگرام اضافه کرد، این حرکت دوروف بیپاسخ نماند و کاربران ایرانی با هشتگ #پاول_دوروف در پیامهای خود جواب بیادبی وی را دادند.
اما این اتفاق روی مثبتی داشت و چهره اصلی مدیران تلگرام را نشان داد، از زمان انتشار پیام پاول دوروف موج حمایت از پیامرسان ایرانی افزایش پیدا کرد و به این ترتیب کاربران با هشتگ #پیامرسان_ایرانی از پیامرسانهای ایرانی حمایت کردند.
کنفرانس E3 یکی از مهمترین رویدادهای حوزه بازیهای ویدئویی در سطح جهان شناخته میشود که همه شرکتهای بزرگ با حضور در آن به معرفی جدیدترین فناوریها و بازیهای ویدئویی خود میپردازند. در رویداد E3 سال گذشته شاهد معرفی بازیهای از جمله Spider-Man، Assassin’s Creed Odyssey و The Last of Us 2 بودیم که موجب شد تا کاربران زیادی در سراسر جهان طی برگزاری این رویداد به کنفرانس شرکتهای مختلف واکنش نشان دهند و هشتگ #E3 در آن زمان ترند شود.
نمایشگاه خودرو پاریس یکی از قدیمیترین و معتبرترین رویدادهای خودرو در سراسر جهان به شمار میآید که هر دو سال یکبار در پاریس برگزار میشود و میزبان برترین شرکتهای خودروسازی است. به طبع با برگزاری این رویداد توجه رسانهها، کارشناسان و کاربران علاقهمند حوزه خودرو به سمت این نمایشگاه جلب میشود و ما شاهد ترند شدن هشتگهایی مانند #Paris# motorshow و #Paris_Motor_Show هستیم.
در طی هر سال تلفنهای هوشمند بسیار زیادی از شرکتهای معتبر رونمایی میشوند، اما یک نکته خاص در مورد مدل میانرده گلکسی A9 نسخه ۲۰۱۸ وجود داشت که موجب شد این مدل در روز عرضه به یکی از داغترین مبحثهای دنیای فناوری تبدیل شود. سامسونگ در این مدل از ۴ دوربین اصلی با سنسورهای ۲۴، ۸، ۱۰ و ۵ مگاپیکسلی استفاده کرد که حتی در مدلهای پرچمدار این شرکت دیده نشده بود. به این ترتیب گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸ به اولین تلفن هوشمند با دوربین اصلی چهارگانه در جهان تبدیل شد و به همین دلیل کاربران زیادی با هشتگ #Samsung و #Galaxy_A9 به این اتفاق واکنش نشان دادند.
اپل یکی از محبوبترین شرکتهای تولیدکننده تلفن همراه در جهان محسوب میشود که در هر منطقهای طرفداران زیادی دارد، سال گذشته این شرکت از سری پرچمدار جدید خود در سه نسخه آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR رونمایی کرد که در زمان معرفی و عرضه هر سه مدل، کاربران در شبکههای مجازی واکنشهای مثبت و منفی فراوانی به طراحی، ویژگیها و مشخصات این مدلها داشتند به این ترتیب در ماههای ابتدایی پاییز ۹۷ شاهد ترند شدن هشتگهای #iPhone_XS، #iPhone_XS_Max و #iPhone_XR بویم. البته این اتفاق مختص کاربران خارجی نبود و کاربران ایرانی نیز با ترند #آیفون_XR، #آیفون_XS و #آیفون_XS_Max نظرات خود را در مورد این مدلها بیان کردند.
در سال گذشته شکایات زیادی نسبت به آزار جنسی کارمندان خانم در گوگل و عدم رفتار صحیح کارمندان مرد در قبال همکاران زن خود ثبت شد که به همین دلیل اعتراضهای گستردهای نسبت به سیاستهای گوگل در مورد کارمندان خود به ویژه زنان شکل گرفت، این اعتراضها به حدی فراگیر شد که حتی شاهد گردهماییها و راهپیماییهای گستردهای در نقاط مختلف دنیا مخصوصا آمریکا بودیم که طی آن گوگل مجبور به معذرت خواهی شد و قوانین جدیدی را برای کارمندان خود وضع کرد، در طی این اعتراضات، هشتگهای #Google، #Womens و #believe_in_women در شبکههای اجتماعی مختلف ترند شد.
به جرات میتوان گفت مهمترین بازی ویدئویی معرفی شده در سال گذشته عنوان Red dead Redemption 2 اثر استودیو راکاستار بود که واکنشهای گستردهای در فضای مجازی به همراه داشت. استودیو راکاستار پس از معرفی عنوان موفق GTA V. که هنوز هم جزو پرفروشترین و محبوبترین عناوین موجود به شمار میآید، بازی RDR2 را با در همان سبک، اما در محیط وسترن غرب وحشی تولید کرد، این بازی از هوش مصنوعی بسیار بالایی بهره میبرد و ویژگیهای بسیاری دارد که حتی قبل از معرفی آن نیز مورد بحث بود و #RDR2 را به یکی از داغترین هشتکهای فضای مجازی تبدیل کرد. پس از معرفی این مدل نیز به طبع واکنش کاربران و منتقدان افزایش پیدا کرد و #RDR2 به یکی از پر استفادهترین هشتگهای سال تبدیل شد.
سامسونگ در فوریه ۲۰۱۹ طی مراسمی به نام Unpacked از اولین تلفنهومشند تاشو خود رونمایی کرد. در سال گذشته بحث معرفی مدلهای تاشو بسیار داغ بود و در ماههای آخر سال ۹۷ نیز به دلیل برگزاری رویداد Unpacked سامسونگ و کنفرانس جهانی موبایل و البته معرفی مدلهای گلکسی فولد و میت ایکس هوآوی این موضوع بیش از پیش فراگیر شد. اما به دلیل آن که گلکسی فولد زودتر معرفی شد و شرکت سامسونگ بزرگترین تولید کننده تلفن هوشمند در جهان است، مدل گلکسی فولد به طرز ویژهای مورد استقبال قرار گرفت و معرفی آن واکنشهای بسیار گستردهای به همراه داشت، به همین دلیل در زمان رونمایی از آن و حتی روزهای پس از آن هشتگهای #Samsung #Galaxy_Fold و #گلکسی_فولد بسیار مورد استفاده قرار گرفت.
پس از مراسم ویژه سامسونگ، کنفرانس جهانی موبایل که بزرگترین رویداد این حوزه در طول سال شناخته میشود در بارسلونا اسپانیا برگزار شد، تمام شرکتهای بزرگ تولید کننده تلفن همراه همچون سامسونگ، هوآوی، شیائومی و الجی در این رویداد حضور داشتند و از مدلهای جدید خود رونمایی کردند. شرکتهای تولید کننده در کنفرانس جهانی موبایل سال ۲۰۱۹ تمرکز ویژهای به معرفی مدلهای 5G داشتند، همچنین مدل تاشو هوآوی تحت عنوان میت ایکس نیز در این رویداد معرفی شد. طی برگزاری این نمایشگاه خبرنگاران زیادی در محل برگزاری این رویداد حضور داشتند و اخبار را لحظه به لحظه در شبکههای مجازی منتشر میکردند، از طرفی کاربران نیز واکنشهای مختلفی به کنفرانسهای این رویداد میدادند و به همین دلیل #MWC در آن زمان بسیار مورد استفاده قرار میگرفت.
بازگشت مدل سوپرا به خط تولید تویوتا یکی از مهمترین اخبار صنعت خودرو در سال گذشته بود که واکنش مثبت بسیار زیادی از کاربران دریافت کرد. مدل سوپرا یکی از قدیمیترین و پرفروشترین خودروهای تولید تویوتا محسوب میشود که همواره محبوبیت فراوانی داشته و یکی از نمادهای شرکت بزرگ تویوتا به شمار میآید. تولید این مدل از سال ۱۹۷۸ آغاز و در سال ۲۰۰۲ متوقف شد. اما در سال گذشته تویوتا این وعده را طرفداران خود داد که این مدل را به خط تولید بازگرداند و این اتفاق نیز رخ داد. تویوتا سوپرا جدید در نمایشگاه بینالمللی ژنو به نمایش گذاشته شد و تمامی نسخههای پیشفروش آن نیز در زمان کوتاهی خریداری شد. در زمان معرفی و رونمایی این مدل هشتگ #toyota_supra بسیار مورد استفاده قرار گرفت تا از آن به عنوان یکی از مهمترین هشتگهای حوزه خودرو در سال ۹۷ یاد شود.
یکی از آخرین رویدادهای مهم سال ۹۷ در جهان برگزاری نمایشگاه بینالمللی خودرو ژنو بود که به دلیل اهمیت آن به طور گسترده توسط رسانههای مختلف پوشش داده شد. این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز در پایان اسفند در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و تمامی شرکتهای معتبر دنیا در حوزه تولید خودرو در آن شرکت داشتند. به دلیل اهمیت این نمایشگاه، کاربران خارجی و حتی کاربران ایرانی نیز با هشتگ #نمایشگاه_ژنو یا #نمایشگاه_خودرو_ژنو نظر خود را در مورد مدلهای معرفی شده در این نمایشگاه با دیگران به اشتراک گذاشتند.
گزارش از عبدالله مطیع
بیشتر بخوانید: #داغ_های_مجازی | داغترین هشتگهای فضای مجازی در سالی که گذشت
انتهای پیام/