تعدادی از مقامات کره جنوبی امروز دوشنبه راهی دفتر ارتباطات دو کره در شهر کائسونگ در کره شمالی شدند.

مقامات کره جنوبی در راه دفتر ارتباطات پیونگ‌یانگ و سئول در کره شمالی هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، امروز (دوشنبه) کاروانی از ده‌ها تن از مقامات کره جنوبی راهی دفتر ارتباطات دو کره در شهر کائسونگ شدند. این اقدام تلاشی برای حفظ دستاورد‌های شکننده در روابط با پیونگ‌یانگ است.

وزارت وحدت کره جنوبی اعلام کرد تعداد ۳۹ نفر از مقامات و کارکنان پشتیبانی این کشور با ۱۷ خودرو، کشور خود را ترک کرده و راهی دفتر همکاری دو کره در کائسونگ شدند تا به ۲۵ همکار خود که در این دفتر در حال فعالیت هستند، بپیوندند. هرچند کره شمالی نیرو‌های خود را جمعه گذشته از این دفتر خارج کرد.

وزارت وحدت کره دقیقا توضیح نداده است که این ۶۴ مقام کره جنوبی در این دفتر بدون حضور همتایان شمالی خود چه کار خواهند کرد؛ اما سخنگوی این وزارت خانه گفت: سئول تلاش می‌کند «عادی‌سازی» روابط در امور دفتر را ادامه دهد.

این در حالی است که جمعه گذشته تنها چند ساعت پس از آنکه آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی اعمال کرد پیونگ‌یانگ علی‌رغم تلاش‌های مون جائه-این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های این دفتر اعلام کرد آنجا را ترک می‌کند.

هرچند سئول این اقدام کره شمالی را مستقیما به شکست مذاکرات ترامپ و اون مرتبط ندانسته است، نشستی که پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد تحریم‌های بیشتری علیه کره شمالی اعمال نخواهد شد؛ متخصصان می‌گویند این اقدام پیونگ‌یانگ برای اعمال فشار به همسایه جنوبی آن است تا واشنگتن را به کاهش تحریم‌ها قانع سازد.

یک کارشناس نظامی در موسسه مطالعات شرق دور در سئول در این خصوص گفت: «به نظر می‌رسد کره شمالی دارد به کره جنوبی فشار می‌آورد، همچنین می‌تواند نشان از آن باشد که نیازی به نقش کره جنوبی نیست و یا حضور آن بی‌معنی است. حتی می‌تواند به معنای اعلام کره شمالی برای ظهور قریب‌الوقوع مسیر جدید باشد».

چندین رسانه کره شمالی دوشنبه با انتشار بیانیه‌هایی از سئول به دلیل آنکه در زمانی که هنوز تحریم‌های آمریکا پا برجاست پروژه‌های اقتصادی میان دو کره پیشنهاد نمی‌کند انتقاد کردند. دفتر ارتباطات در شهر کائسونگ کره شمالی در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی گشایش یافت و یکی از پیشرفت‌های مهم در روابط دو کره به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار