جانباز دوران دفاع مقدس از برگزاری آئین "کیه پسا" با قدمتی بیشتر از ۳۰۰ سال در روز اول فرودین در روستای کِی از توابع روستای جندابه بخش کوهپایه اصفهان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، عباس رنجبر، جانباز قطع نخاع و ۷۰ درصد دفاع مقدس گفت:ایام عید فرصت مناسبی برای صله رحم و رسیدگی به وضع خویشان، بستگان و بالاخص همسایگان است که یکی از نشانه‌های اخلاق و سنن مرضیه اسلامی و انسانی است. از همان روز اول نوروز، دید و بازدید‌ها آغاز و رسم بر آن است که افراد خانواده ابتدا به دیدن بزرگتر‌های فامیل می‌روند و عید را به آن‌ها تبریک می‌گویند.

سپس به خانه بر می‌گردند و منتظر می‌مانند تا بزرگتر‌ها به آن‌ها سر بزنند. علاوه بر دیدوبازدید از بستگان، دوستان، همسایگان و بزرگان فامیل، با جمعی از مصیبت دیدگان در سال گذشته نیز دیدار می‌شود. دید و بازدید‌ها تا سیزدهمین روز نوروز ادامه دارد. اما در روستای کی قبل از برگزاری اینگونه مراسمات و علاوه بر آن، آئینی به اسم "کیه پَسّا" برگزار می‌شود که در محدود روستا‌ها و شهر‌های کشور رواج دارد و می‌توان روستای کی را پیشرو و در خط مقدم و شاید تنها روستای برگزار کننده آئین "کیه پَسّا" دانست. سرآغاز این آئین دید و بازدید جمعی و دورهمی اهالی روستا، از بزرگان و ریش سفیدان روستا و سپس سر زدن به خانه تک تک اهالی و همسایگان است و پس از آن دید و بازدید‌های فامیلی و طایفه‌ای شروع می‌شود.

عباس رنجبر با اشاره به جزئیات آئین "کیه پَسِا" گفت:این آئین سنتی که هدف آن یادآوری گذر زمان، دور ریختن کینه و کدورت گذشته و آغاز زندگی با پاکی و خیر خواهی و استعانت از خداوند یکتا و ترویج ساده زیستی بوده، در روز اول فروردین ماه هرساله در روستای کی برگزار می‌شود.

جانباز ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس ادامه داد: در برگزاری این آئین، تمامی اهالی روستا در ساعتی از قبل مشخص شده در روز اول فروردین ماه دور هم جمع می‌شوند و برای اولین بازدید به سوی منزل بزرگ و ریش سفید روستا می‌روند و پس از ادای احترام و تبریک سال نو با خواندن چند آیه از قرآن کریم ، غزل و شعر خوانی و پذیرایی مختصر، ریش سفیدروستا را با خود برمیدارند و به سوی منزل یکی دیگر از اهالی روستا می‌روند و مراسمات قبلی را تکرار و این رویه را تا منزل آخرین اهالی روستا ادامه می‌دهند تا بدین‌گونه پس از ساعاتی به دیدار تمامی اهالی روستا رفته باشند.

وی تاکید کرد:در سال‌های اخیر دوستداران فرهنگ و آئین‌های بومی به تقویت این جنبش صمیمانه در روستای کی برای احیای آداب و رسوم پرداخته اند و تلاش دارند تا باشناساندن فرهنگ غنی بومی _سنتی و آئین محلی به نوجوانان و جوانان، هویت فرهنگی آن را استحکام بخشند.

عباس رنجبر اظهار کرد:برگزاری آئین "کیه پَسّا" در روستای کِی را باید از آن دست برنامه‌های فرهنگی بر شمرد که نیاز به توجه و ترویج بیشتر داشته، برنامه‌ای که با برگزاری آن در هر شهر و روستا و محله‌ای قطعا با استقبال فرهنگ دوستان همراه خواهد بود و حرف و سخن و ناگفته‌های زیادی با خود به همراه دارد و بهترین روش ممکن در برقراری صمیمیت‌ها و دور ریختن کدورتهاست.

آئین "کیه پَسّا" هر ساله در روستای کی از توابع روستای جندابه، بخش کوهپایه اصفهان، روز اول فروردین ماه با حضور و استقبال تمامی اهالی روستا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ف

برگزاری آئین "کیه پسا" با قدمتی بیشتر از ۳۰۰ سال در روز اول فرودین در روستای کِی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.