قلعه رستم متعلق به دوره صفوی قاجار و در سال ۹۷ جز آثار ملی ایران با مالکیت شهرداری بافران به ثبت رسیده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی شهرستان نایین گفت: ثبت ملی با ثبت مالکیت فرق دارد زمانی که اثری ثبت ملی میشود باید تمامی کار‌هایی که قرار هست بر روی اثر تاریخی انجام شود با اجازه میراث انجام و مالک حتی حق تخریب هم ندارد.

وی ادامه داد: از سال‌های قبل پیگیر مرمت قلعه‌های محمدیه، نایین و بافران بودیم، ولی متاسفانه بدلیل وضعیت نابسامان مالی که گریبان گیر تمامی ادارات هم هست بودجه لازم تاکنون اختصاص داده نشده است.

به گفته رئیس میراث فرهنگی شهرستان نایین شهرداری و شورای اسلامی شهر بافران موفق به جذب یک سرمایه گذار برای مرمت قلعه رستم شدند که این سرمایه گذار کار‌های حفاظتی و استحکام بخشی این بنا را عهده دار نشد و عنوان کرد فقط مرمت قلعه را با اجاره چندین ساله عهده دار میشود. درهمین راستا با پیگیری‌های نماینده محترم شهرستان و سرهنگ عبدالرضا عرب و با جذب  نکویی مسئول امور شهرستان‌ها و کارشناس مرمت، بعداز بازدید قلعه، ایشان طرح مرمت و استحکام بخشی قلعه را بصورت رایگان عهده دار شدند و قرار شد شهرداری هم نقشه برداری و اقدامات اولیه از قبیل: زدن داربست را انجام دهد که امیدواریم در اینده نزدیک پیگیری و محقق گردد.

وی تاکید کرد:قلعه رستم، بنایی رفیع، زیبا و باطراحی نقشه‌ای بسیار دقیق از سوی معمار آن دارای موقعیت و جایگاه ویژه‌ای نسبت به بقیه قلعه‌های موجود میباشد و بنا‌های این چنین سترگ و با پیشینه که قدمت آن‌ها بطور دقیق مشخص نیست دارای جنبه‌ی افسانه‌ای تاریخی هستند پس برای حفظ این آثار از هیچ کوششی دریغ نمیکنیم و امیدواریم با پیگیری‌های بیشتر مسئولین شهر بافران و انجام کار‌های محوله بزودی استحکام بخشی این اثر انجام شود. 
 
انتهای پیام/م 
 

معرفی قلعه رستم بافران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.