حداکثر دبی لحظه‌ای سیلاب رودخانه تجن در روز ۲۷ اسفند ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قربانعلی خدابخشی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان ینکه حداکثر دبی لحظه‌ای سیلاب رودخانه تجن در روز ۲۷ اسفند ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه برآورد شده است، گفت: عمده بارش‌ها در حوزه میانی و دشت بخش مرکزی و شرق استان از محدوده رودخانه‌ی بابلرود تا گلوگاه به وقوع پیوست.

وی افزود: بیشترین بارش در منطقه‌ی لاجیم با ۱۶۳ میلی متر بارندگی اتفاق افتاده و در محدوده رودخانه گلورد میزان بارش ۱۴۷ میلی متر بوده که سیلاب برخی از این رودخانه‌های دوره‌ی بازگشت آن ۱۰۰۰ ساله برآورد می‌شود.

خدابخشی برآورد پیک سیلاب تجن را بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه، نکارود را حدود ۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه، سیاهرود را ۱۶۷ متر مکعب بر ثانیه، کسیلیان را حدود ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه، تالار را ۱۸۰ متر مکعب بر ثانیه، رودخانه کوچک آب تیجون را حدود ۱۵۵ متر مکعب بر ثانیه و رودخانه بابلرود را حدود ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران  با بیان اینکه متوسط بارندگی در دشت استان حدود ۷۸ میلی متر و در ارتفاعات جدود ۵۰ میلی متر برآورد می‌شود.

وی به نقش سد‌ها به ویژه سد البرز و شهید رجایی اشاره کرد و گفت: چنانچه هریک از این سد‌ها وجود نداشتند میزان سیلاب حداقل بالغ بر ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه در پایین دست افزایش می‌یافت که می‌توانست خسارت خیلی بیشتری این سیلاب وارد کنند.

انتهای پیام/آ

سدهای مازندران ناجی مردم استان در سیلاب دو روز گذشته 

برچسب ها: حوادث ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار