کارشناس مسائل بین الملل گفت: رشد افراطگرایایی در غرب موجب افزایش اسلام هراسی در جهان شده است.

شدت موج راست گرایی افراطی برابر با افزایش اسلام هراسیمحمدصادق کوشکی کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به موج اسلام هراسی عرصه بین الملل، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد به ایجاد موج اول اسلام‌هراسی بودیم مخصوصاً بعد از پیروزی‌های مقاومت اسلامی در لبنان تا دهه ۹۰ میلادی یعنی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ روند اسلام‌هراسی شدت بیشتری پیدا کرد و رسانه‌های غربی شروع به انگاره سازی کردند و اسلام و فرد مسلمان را معادل آیین تروریسم قرار دادند و در سینما، رسانه‌های تصویری، خبری و نشریات مسلمان‌ها را به عنوان تروریست،  معرفی می‌کردند.


وی افزود: موج اسلام هراسی از سال ۲۰۰۰ شدت بیشتری پیدا کرد سپس گروه‌های ساخته شده توسط آمریکا و اروپا نظیر داعش و القاعده این تصویر را تثبیت کردند؛  در پاسخ به این سوال که چرا چنین تصویری از اسلام ارائه شد و چرا اسلام دشمن اول تمدن غرب معرفی شد باید گفت که بعد از فروپاشی شوروی، غرب نیاز به یک دشمن جدید داشت چرا که بدون وجود آن رفتار‌های نظامی گرایانه و برتری طلبانه آمریکا قابل توجیه نبود.

کوشکی ادامه داد:در رسانه‌ها و جاوامع غربی اسلام  را به عنوان دشمن درجه یک تمدن غرب٬ این خلاء و کمبود دشمن پر شد و دشمن سازی مورد نظرشان را انجام دادند. هرچند این تصویر و انگاره سازی‌ها ربط و نسبتی با واقعیت نداشت، اما برای حاکمان و اداره کنندگان تمدن غرب این واقعه ضروری بود که نتیجه اش این موج اسلام هراسی و برابر دانستن اسلام و تروریسم و مسلمان و تروریست بود.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: رویکرد غرب در قبال مسلمانانی که متعلق به منطقه غرب آسیا یا مناطق غیر اروپایی بودند شدید تر بود و این انگاره سازی تشدید و تقویت شد و  ما شاهد حملات و اقدامات  بسیاری علیه مسلمان مناطق دنیا نظیر انگلستان، اتریش، آلمان، سوئد و اخیراً استرالیا بودیم٬  متاسفانه موارد متعددی از حمله افراد نژاد پرست  به مساجد مسلمانان و خانه های آنها رخ داده است و همچنین آتش زدن مساجد مسلمین و خانه هایشان در بسیاری از کشور‌هایی که نام بردیم تبدیل به مسائل روزمره شده است.

کوشکی با بیان اینکه هر زمانی که موج راست گرایی افراطی در جهان غرب افزایش می یابد این حملات هم بیشتر می شود، اظهار کرد: حاکمان تمدن‌های غربی تمایلی ندارند که اسلام هراسی و اسلام ستیزی خود را متوقف کنند و در این صورت طبیعتاً تمدن غرب بهانه‌ای برای نظامی گری و سلطه جویی خودش نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل، تاکید کرد: ما کشور اسلامی نداریم بلکه کشور‌های اسلامی که حاکمانشان عمدتا گرایشات دینی ندارند و حتی خودشان در این روند اسلام ستیزی و اسلام هراسی همراه هستند٬ چرا که برگزیده مردم خودشان نبوده و  گرایشات دینی هم ندارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:حاکمان کشور‌های اسلامی به خاطراینکه منتخب مردم خودشان نیستند تعهدی هم به جامعه ندارند و همچنین حامی اصلی خودشان در قدرت را کشور‌های اروپایی و آمریکا می‌دانند که طبیعتا سیاست هایشان هم با آن‌ها منطبق است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار