رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائل مهم در بودجه سال ۹۸ افزایش حقوق کارکنان بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،صبح سه‌شنبه با اعضای شورای اداری بخش مرکزی قم دیدار کرد.در این نشست اعضای شورای اسلامی، دهیاران و شهرداران بخش مرکزی قم گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای توسعه بخش مرکزی قم ارائه کردند.

لاریجانی درباره مهمترین ویژگی‌های بودجه سال ۹۸ گفت: بودجه سال ۹۸ دارای کش و قوس‌های بسیاری بود و این لایحه چندین بار میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تبادل شد و سرانجام به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که اعضای مجمع در نهایت دو ایراد را تصویب کرده و یک ایراد را تصویب نکردند. از طرف دیگر با توجه به مجموعه شرایط کشور از جمله سقف درآمدها، نیاز‌های مردم و مضیقه‌های اعتباری تلاش شد که بودجه سمت و جهت پیدا کند.

افزایش حقوق کارکنان، یکی از موضوعات اساسی بودجه سال ۹۸

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بودجه سال ۹۸ موضوع افزایش حقوق کارکنان و حقوق بگیران بود. تصمیم دولت در لایحه بودجه این بود که حقوق تمام کارکنان حدود ۲۰ درصد افزایش یابد، اما در مجلس این موضوع بحث شد که یا حقوق به صورت مساوی افزایش یابد، یا با توجه به شرایط کشور طبقات پایین جامعه از افزایش حقوق بیشتر بهره‌مند شده و حقوق طبقات بالا کمتر افزایش یابد. همچنین این موضوع مطرح شد که اگر افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای همه باشد، به کسی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ۲۰۰ هزار تومان و کسی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ۲ میلیون تومان اضافه خواهد شد، از این رو در مجلس روش‌های مختلفی برای کمک به سطوح پایین‌تر حقوق بگیر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این تصویب شد که ما ضریب افزایش حقوق را طوری تعیین کنیم که به همه ۴۰۰ هزار تومان داده شده و مابقی با رشد ۱۰ درصد افزایش حقوق داده شود، یعنی کسی که یک میلیون تومان حقوق می‌گرفت، در سال ۹۸ حقوقش به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

هدفگذاری جدید برای پرداخت یارانه ها در سال آینده

وی تصریح کرد: از طرف دیگر در لایحه بودجه سال ۹۸ تلاش کردیم که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارای سمت و هدف باشد، از این رو در مجلس مقرر کردیم که به سه دهک بالای جامعه، یارانه پرداخت نشود و درآمد‌های حاصله به نفع دهک پایین هزینه شود. از طرف دیگر در قانون بودجه سال آینده، اعتباری حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای دو بخش کمیته امداد و بهزیستی جهت حمایت از مددجویان در نظر گرفته شد. همچنین برای قالیبافان، رانندگان و کامیون داران مقرر شد که از محل درآمد‌های یارانه مبلغی برای پرداخت سهم دولت به تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود تا نگرانی آن‌ها برطرف گردد. از سوی دیگر اعتبار قابل قبولی در بودجه سال ۹۸ برای اشتغالزایی در کشور در نظر گرفته شده است.

ارائه تسهیلات متنوع  به مددجویان کمیته امداد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائلی که در رابطه با کمیته امداد و بهزیستی مطرح بود، این بود که ما به نیازمندان و مددجویان کمک می‌کنیم، ولی مهمتر این است که آن‌ها شغل پیدا کرده و با کرامت زندگی کنند، البته در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به مددجویان این دو نهاد داده شد تا آن‌ها شغل ایجاد کرده و لازم نباشد مواجب بگیر باشند که این اقدام و استراتژی نتیجه بخش بود و ۹۰ درصد اعتبارات به درستی مصرف شد، البته سازمان بسیج هم با کمک بانک‌ها این اقدام را اجرایی کرد که خوشبختانه نتیجه بخش بود، از این رو در بودجه سال ۹۸ اعتباری حدود ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا به مددجویان برای اشتغالزایی تسهیلات قرض الحسنه داده شود، به همین میزان اعتبار نیز برای سازمان بسیج در نظر گرفته شد تا از تسیهلات قرض الحسنه برای کمک به افراد به ویژه در روستا‌ها استفاده کنند. البته این مصوبه به معنای استفاده این نهاد‌ها از تسهیلات مربوطه نیست، بلکه این نهاد متقاضیان را به بانک معرفی کرده و بانک بعد از بررسی به مددجویان تسهیلات ارائه می‌کند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایجاد اشتغال خرد در کشور بسیار مهم است، افزود: این نوع اشتغالزایی به سرعت نتیجه داده و سرمایه کمتری می‌خواهد و می‌تواند تحول ایجاد کند.

اهمیت توجه به اجرای پروژه های آبخیزداری

رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در بودجه سال ۹۸ برای رونق گرفتن بخش تولید گفت: خوشبختانه چندین اقدام برای رونق تولید در بودجه سال آینده صورت گرفت، از این رو یکی از مصوبات استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای روان سازی پروژه‌های عمرانی با اذن رهبری معظم بود و در این رابطه با توجه به کمبود آب و وضعیت روستا‌ها اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون یورو برای اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شد. همچنین یکی از مسائل مهم اجرای پروژه‌های آبخیزداری است، زیرا با توجه به کمبود آب باید از منابع آبی حاصل از بارش باران درست استفاده کنیم، از این رو منابعی از صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته شد.

توجه به توسعه فناوری‌های نو برای اشتغالزایی در بودجه ۹۸

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته و مهم در بودجه سال ۹۸ توسعه فناوری‌های نو بود، زیرا این بخش هم اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده و همه درآمدزایی بالایی دارد، از این رو در بودجه سال ۹۸ اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیون یورو در اختتیار معاونت فناوری رئیس جمهور قرار داده شد، همچنین اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون یورو هم برای جهاد دانشگاهی جهت توسعه اشتغالزایی در حوزه فناوری‌های نو در نظر گرفته شد. از طرف دیگر برای سازمان صداوسیما نیز مبلغ قابل توجهی از صندوق توسعه ملی، به میزان ۱۵۰ میلیون یا ۲۰۰ میلیون یورو برای ساخت فیلم‌ها، سریال‌ها و اقدامات فنی در نظر گرفته شد.

تغییر کاربری جدید در پروژه های عمرانی به منظور بازدهی اقتصادی

دکتر لاریجانی گفت: یکی از مباحث مطروحه در بودجه این بود که ما چگونه پروژه‌های عمرانی را واگذار کنیم، زیرا در شرایط کنونی حجم زیادی پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که اجرای آن‌ها می‌تواند موجب اشتغالزایی بالایی در کشور شود، حال این سوال مطرح است که چگونه نقدینگی را به سمت پروژه‌های نیمه تمام بیاوریم، البته خوشبختانه در استان قم برخی از بخش‌ها از این مسئله به خوبی استفاده کرده و هم نقدینگی را جذب می‌کند و همه زمینه را برای ایجاد اشتغال فراهم کرده اند. از این رو تمهیداتی در ستادی که رهبری به سران قوا برای تشکیل آن دستور داده اند، در نظر گرفته شد تا اگر می‌شود برخی پروژه‌های عمرانی را تغییر کاربری داده تا بازده اقتصادی داشته و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ترغیب شود، به طور مثال اگر کتابخانه‌ای نیمه کاره باقی مانده مجوزی برای ساخت واحد تجاری به آن داده شود تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری ترغیب شوند. از این رو برای واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شده و در این عرصه هم بانک‌ها کمک کرده و هم در بودجه اعتبارات قابل قبولی در نظر گرفته شده تا این اعتبارات پشتیبان تسهیلات بانکی باشند، به طور مثال اگر یک پروژه یکصد میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد، و ما در بودجه ۱۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته ایم.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس قرار است بانک‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان را در قالب تسهیلات به سرمایه گذاری بدهند، اما چون سود این تسهیلات بالا است، ما آن اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی را به بانک‌ها می‌دهیم تا سود وام پایین بیاید، از این رو سرمایه گذاری که تسهیلات را دریافت می‌کند به جای پرداخت سود ۲۰ درصدی، سود ۱۰ درصدی تسیهلات را پرداخت می‌کند.

حمایت ازبخش صادرات، یکی از اقدامات مثبت در بودجه سال۹۸

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: همچنین در بودجه سال آینده در زمینه سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز امکانی فراهم شده است که بخش خصوصی و مردم بتوانند در این عرصه فعالیت کنند، از این رو باید این شرایط فراهم می‌شد که بخش خصوصی اگر ثروت کافی هم ندارد، بتواند سهام‌ها را روی هم گذاشته و سرمایه گذاری کنند. از طرف دیگر یکی از اقدامات مثبت در بودجه ۹۸ حمایت از صادرات بود، زیرا صادرات در شرایط کنونی به صرفه و مفید است، از این رو در بودجه حمایت خوبی از بخش صادرات صورت گرفته است.

افزایش ۳۵ هزار برابر نقدینگی در ۴۵ سال گذشته

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اهمیت و ضرورت کوچک سازی دولت افزود: در شرایط کنونی دو موضوع مهم در کشور وجود دارد که جزو چالش‌های بزرگ است؛ یکی از این دو موضوع حجم بالای نقدینگی در کشور بوده به طوری که براساس آمار‌ها هر ۳ سال حجم نقدی دو برابر می‌شود که این مسئله برای کشور بسیار مضر خواهد بود. همچنین ظرف ۴۵ سال گذشته حجم نقدینگی در کشور ۳۵ هزار برابر شده که این یک هشدار جدی برای کشور است، زیرا این میزان اعتبار هر روز به سمت بازار رفته و موجب تلاطم در آن بخش می‌شود، یعنی یک روز بازار سکه و ارز خراب می‌شود و یک روز این میزان اعتبار به بازار‌های دیگر مانند گوشت می‌شود، از این رو اگر برای این مسئله راه حل فنی و اعتباری طراحی نشود، قعطا این مسئله مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رفع این کسری‌های اعتباری، اوراق مشارکت نیز منتشر می‌شود، تصریح کرد: انتشار اوراق به معنای آن است که دولت در آینده باید به عنوان بدهی آن‌ها را بپردازد و عملاً اوراق برای دولت تعهد ایجاد می‌کند که این مسیر درستی نیست، از طرف دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب فرموند که سران قوا در ۴ ماهه نخست امسال، چالش‌های مهم را از نظر ساختار بودجه اصلاح کنند، به خاطر آن است که بودجه نیازمند جراحی است.

وی افزود: در مورد نقدینگی راه‌های مختلفی وجود دارد، اما اگر مردم احساس کنند که سرمایه شأن ضمن کمک به تولید کشور به سود می‌نشیند، قطعاً از آن استقبال خواهند کرد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد بانک‌ها و نگاه آن‌ها به مسئله بنگاه داری، افزود: این یک مشکل است و نمی‌توان آن را رد کرد و بانک‌ها مقداری بنگاه داری می‌کنند، ولی مشکل اصلی بانک‌ها خیلی عمق‌تر از این مسائل است. در شرایط کنونی بانک‌ها مقدار زیادی معوقه دارند که این معوقات بازنمی گردد. حال براساس بررسی‌های صورت گرفته حجم زیادی از این معوقات بانکی از نظر تعداد مربوط به کسانی است که زیر ۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند. به طور مثال فردی یک میلیارد تومان برای کار‌های کشاورزی تسهیلات دریافت کرده، اما به دلیل بروز خسارات نتوانسته اقساط خود را پرداخت کند. حال بانک‌ها طبق قرار قبلی از افراد وجه التزام دریافت می‌کنند، این به معنای آن است که بانک‌ها یک ربح مرکب ایجاد می‌کنند، یعنی تمام پولی که داده شده را به همراه سودش با هم جمع زده و از آن بار دیگر سود می‌گیرند. نتیجه این رویکرد آن است که فردی که ۴ میلیارد تومان وام گرفته، باید آن را به میزان ۱۴ میلیارد تومان باز گرداند و باز هم به بانک بدهکار خواهد بود که این مسئله نفس تولید را می‌گیرد.

وی ادامه داد: حال ما در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ در مجلس سقفی را قرار دادیم که بر اساس ان افرادی که زیر ۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند، اگر تا آذرماه سال ۹۸ معوقات خود را پرداخت کنند، دیگر لازم به پرداخت آن ربح مرکب نبوده، تنها باید سود اولیه را پرداخت کنند، از این رو این مصوبه برای بانک‌ها بسیار خوب بود، زیرا معوقات آن‌ها به سادگی وصول نمی‌شود، اما در نهایت شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و تصمیم گیری در خصوص آن به مجمع تشخیص سپرده شد. اما در مجمع نیز مصوبه رأی کافی نیاورد، بنابراین به نظر من این مصوبه در شرایط فعلی برای کشور خوب و مفید بود و اگر مجمع وقت بیشتری می‌گذاشت، این مسئله به نفع کشور تمام می‌شد. حال در شرایط کنونی نیز باید برای این مسئله و مشکلات راهی پیدا کرد.

۵۰ درصد از حجم تسهیلات به ۱۵ هزار نفر واگذار شده است

دکتر لاریجانی با اعلام اینکه میزان معوقات و تسهیلات معوقه در کشور حدود ۲۸ میلیون مورد است، گفت: براساس آمار‌ها از میان این تسهیلات گیرندگان ۹۸ درصد زیر ۴ میلیارد تومان بوده، اما از نظر رقمی آن‌هایی که بالای ۵۰ درصد تسهیلات گرفته اند حدود ۱۵ هزار نفر هستند، حال می‌شد از این ۱۵ هزار نفر، ربح مرکب دریافت کرد و آن ۲۸ میلیون مورد را تشویق کرد تا پول‌ها را برگردانند. از سوی دیگر تجربه نشان داده بانک‌هایی که تسهیلات قرض الحسنه با سود پایین ارائه می‌کنند، معمولاً معوقه ندارند، از این رو سود زیاد و ربح بانکی هم برای بانک‌ها و هم برای مردم مشکل ایجاد کرده است و مجلس برای علاج آن راهکاری پیدا کرد، اما به نتیجه نهایی نرسید، ولی در آینده باید راهی برای آن یافت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً اگر نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم، این مشکلات در کشور حل خواهد شد. امروز مردم برای دریافت سود پول خود را در بانک‌ها می‌گذارند، حال اگر مردم احساس کنند که می‌توانند با سرمایه گذاری در بخش دیگر سود بیشتری به دست آورند، قطعاً استقال از این حوزه خواهد گرفت و لیلی ندارد در آن زمان مردم با پولشان خودرو یا جنس دیگری بخرند، از این رو آنقدر باشد طرح‌های نیمه تمام را از نظر صرفه اقتصادی مطلوب و سهل کنیم که مردم به سمت آن بیایند. البته کار‌ها و امور دیوانی مشکلاتی را را در این رابطه ایجاد می‌کند که عملاً مردم و سرمایه گذاران خسته می‌شوند، از این رو باید این امور تسهیل شده و برخی مقررات از جلوی پای سرمایه گذاران برداشته شود، البته در شرایط کنونی مقداری از موانع برداشته شده است.

ایران ظرفیت های بسیار بالایی برای ارتباط با دیگر کشورها دارد

رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد و عملکرد اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان در اجرای برجام گفت: قطعاً سیاست کشور ما نباید معطل اروپا شود، از این رو به نظر من مجلس و دولت طبق فرمایشات رهبری باید جهت گیری روشنی را داشته باشند که آن تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخل کشور است. از این رو ما ظرفیت‌های بسیاری از جمله نسل جوان و نیرو‌های متخصص داریم که از این ظرفیت‌ها باید برای تقویت بخش تولید استفاده کنیم. حال دلیل اینکه اروپایی‌ها دست دست می‌کنند، این است که آن‌ها بهانه گرفته اند و می‌گویند که شرکت‌های ما وقتی به سمت ایران می‌آیند، مورد تحریم آمریکا قرار خواهند گرفتف البته یک مقدار از این مسائل درست است و آمریکایی‌ها لشگری را برای این مسئله ایجاد کرده اند، اما به نظر من اروپایی‌ها به این مسئله توجه خواهند کرد که راه‌ها برای ایران تنها اروپا نیست، یعنی جمهوری اسلامی می‌تواند با کشور‌های دیگر راه‌های دیگری را پیدا کند، زیرا ایران کشور کوچکی نیست و ظرفیت‌های بالایی دارد، از این رو آن‌ها اگر به دنبال منافعشان هستند می‌توانند در زمینه‌های مختلف در ایران سرمایه گذاری کنند و قطعاً در صورت ورودن نکردن آنها، دیگر کشور‌ها وارد می‌شوند؛ بنابراین اینطور نیست که ما انحصاری به اروپایی‌ها داشته باشیم، کما اینکه در شرایط کنونی ایران با برخی کشور‌ها کار می‌کند و این جنس‌هایی که وارد کشور می‌شود، از کره مریخ نمی‌آیند بلکه از همان کشور‌ها وارد ایران می‌شود، لذا اروپایی‌ها باید بفهمند که با این مسیر منابعشان لطمه می‌خورد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: البته اروپایی‌ها اقداماتی را صورت داده و موسساتی را به وجود آورده اند تا این مؤسسات با ایران کار تجاری کنند و این‌ها زیر ضربه تحریم قرار نگیرند. از این رو مدل حقوقی این برنامه ایجاد شده و مسئول آن انتخاب و ثبت نیز شده است. حال باید دید که این مدل، برای حرکت جان و قدرت دارد؟ لذا برای ایران تنها مهم این است که ببینند که این مدل و رویکرد می‌تواند کاری کند و نقل و انتقالی صورت دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با اقداماتشان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده اند، اما تردید نکنید که شرایط در آینده متفاوت خواهد شد، از این رو آمریکا از ابتدای سال ۹۷ تحریم‌های اولیه را ایجاد کرد و پس از آن تحریم‌های بعدی را در آبان عملاتی کرده و اعلام کردند که ایران ۲۲ بهمن را نخواهد دید و فروش نفت به صفر خواهد رسید، اما ۲۲ بهمن باشکوه‌تر از گذشته برگزار شد و نیات کثیف آن‌ها هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و امور ما نفت مان را خوب می‌فروشیم. این مسئله نشان داد که این گونه نیست که اگر آن‌ها اراده کردند، آن مسئله محقق شود، از این رو به نظر من در سال آینده علی رغم اظهارات آن‌ها می‌تواند راه‌هایی را برای سرمایه گذاری فراهم کرد و اطلاع دارم در این عرصه تحرکاتی به وجود آمده و انشاالله کشور از این مرحله عبور خواهد کرد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی در رابطه با رویکرد اسلام هراسانه برخی از کشور‌های اروپایی گفت: اصولاً این کشور‌ها علی رغم ادعاهایشان درباره حمایت از حقوق بشر، خارج از دین و مذهب افراد، عملاً نسبت به آئین خودشان توجه بسیاری دارند. مثلاً کشور ترکیه بیش از ۲۵ سال است که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده، از این رو اروپایی‌ها در گام نخست گفتند که ترکیه باید ضوابط اقتصادی ما را رعایت کند که این امر محقق شد، اما پس از تمام این اقدامات عضویت ترکیه پذیرفته نشده است، زیرا بافت ترکیه مسلمان بوده و آن‌ها نمی‌خواهند هویت خویش را تغییر دهند. اروپایی‌ها حتی نسبت به ورود مهاجران به کشورهایشان نیز حساس هستند، از این رو این کشور‌ها به دنبال آن هستند که هراسی نسبت به مسائل اسلامی ایجاد کنند تا به اهدافشان برسند، وگرنه چطور می‌خواهند میان مردم خود را برای ممانعت از مهاجران مسلمان توجیه کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات و مسائل در منطقه ما نیز ایران هراسی را ایجاد کرده اند تا از این طریق دزدی و چپاول اموال این کشور‌ها صورت گیرد. این بدان معناست که آن‌ها یک نگرانی و نزاع تصنعی در منطقه ایجاد می‌کنند تا از کشور‌ها پول گرفته و سلاح بفروشند و تاکنون نیز خوب چپاول کرده و کشور‌های منطقه نیز فریب خورده اند، حال این سوال مطرح است که آیا می‌توانند در آینده نیز این مسیر را ادامه دهند؟ در پاسخ باید گفت که به دلایل مختلف مشخص نیست که بتوانند به این نحو ادامه دهند، زیرا شرایط تغییر کرده است. به طور مثال شرایط امروز کشور فرانسه چالش بسیار عمیقی است و مردم نسبت به تبعیض‌ها اعتراض دارند، در شرایط کنونی مردم با یکدیگر ارتباط داشته و دستگاه‌های دولتی دیگر آنقدر تسلط ندارند، بنابراین نوع تبعیض دیگر خیلی مورد پسند نیست، بنابراین این مسیر راه همواری برای آن‌ها نیست و قطعاً به تدریج اذهان عمومی روشن می‌شوند.

منبع:مهر

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.