آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، گفت: چهارشنبه سوری یک خرافه است و توصیه ما به مردم عزیز، دوری از خرافات است.

مسائل خرافی نوروز را باید کنار گذاشتبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، وی روز سه شنبه در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال ۹۷ در مسجد اعظم قم، افزود: برخی به طور کامل با نوروز مخالف هستند و برخی نیز اعتقاد افراطی در این زمینه دارند که توجه به سیره حضرت رسول الله (ص) در این زمینه ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه در مواجهه با نوروز نه نفی مطلق و نه اثبات مطلق باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: این سنت رسول الله (ص) و در عین حال امری منطقی است که اگر بر آن پافشاری کنیم جلوی افراط و تفریط‌ ها گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اسلام سنت‌های نیکو را تایید می‌کند، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) برخی سنت‌های دوران جاهلیت همچون اکرام میهمان، وفای به عهد و امثال آن را مورد تاکید و تایید قرار دادند و در نقطه مقابل سنت‌های غلطی همچون بت پرستی، زنده به گور کردن دختران، قربانی کردن پسران پای بت‌ها و دیگر مسائل خرافی را حذف کردند.

این مرجع تقلید افزود: در نوروز نیز سنت‌های خوبی همچون صله رحم، دید و بازدیدها، خانه تکانی ها، کمک کردن به ضعیفان، شاد کردن و امثال آن وجود دارد، اما باید مسائل خرافی را کنار گذاشت.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که سال نو برنامه نو می‌خواهد، ادامه داد: از جمله اموری که باید در سال جدید به آن بیشتر توجه داشته باشیم، اصل همدلی و وحدت، انصاف بیشتر کسبه و تجار در سال جدید و نظارت بیشتر دولت است.

وی با تبریک اعیاد ماه رجب بویژه میلاد امیرالمومنین علی (ع) تقارن سال جدید با این ایام فرخنده را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که سال جدید سالی پر از خیر و برکت برای نظام اسلامی و ملت ایران باشد.

این مرجع تقلید، تصریح کرد: امیدواریم همه ما با ولایت علی (ع) زنده باشیم، با ولایت ایشان از دنیا چشم بپوشیم و با ولایت آن حضرت محشور شویم.

 

انتهای پیام/ت

توصیه های آیت الله مکارم شیرازی در خصوص برگزاری آیین های نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
کاملا صحیح می فرمایید کاش کردم درک می کردند بله صله رحم ثواب دارد مشکل خرافات و گناهان هنگام دید و باز دید اتفاق می افتاد. یا هرکس سفره تحویل سال نباشد چنان و چنین می شود امیدوارم صدا و سیما کار فرهنگی انجام دهد ۳۰ سال هر چه همسر خود می گوییم گوش نمی کند متاسفانه دچار خرافات عید نوروز شده واز همه بدتر خانواده اش
آخرین اخبار