فهمی گفت: انتقال آب بین حوزه‌ای یعنی تزریق مصنوعی رفاه به شهر مقصد است و هزینه‌های سنگینی برای محیط زیست و بودجه عمومی کشور دارد.

ویژه عید/انتقال آب هزینه های سنگینی را برای کشور داردهدایت فهمی، معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح انتقال آب در کشور اظهار کرد: انتقال آب بین حوزه‌ای یعنی تزریق مصنوعی رفاه به شهر مقصد است و هزینه‌های سنگینی برای محیط زیست و بودجه عمومی کشور دارد.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: هزینه مصرف آب در کشور حدود چهار هزار تومان است که نسبت به هزینه انتقال رقم کمتری دارد.


بیشتر بخوانید: تامین آب شرب سالم، وظیفه اصلی وزارت نیرو است


فهمی گفت: به جای انتقال آب که پر هزینه است، باید در کشور مدیریت مصرف، تقاضا و سازگاری با کم آبی انجام شود.

وی ادامه داد: سطوح زیر کشت فضای سبز و سطوح کشتی که آب زیادی مصرف می‌کنند را باید با مدیریت درست الگوی مصرف تغییر دهیم، چرا که با همین آب می‌توانیم محصول بیشتری تولید کنیم.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ابراز کرد: اگر نتوانیم از روش‌های دیگری آب را تأمین کنیم قطعا شیرین سازی آب دریا بهترین روش خواهد بود که این کار با اختصاص حقابه‌های تالاب‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: نباید در هر کجا که با کمبود آب روبه‌رو شدیم، آن را با انتقال آب دریا جبران کنیم. باید در تمام کشور اصل این باشد که کاهش مصرف، ارتقای بهره وری و سازگاری با کم آبی را در اولویت قرار دهیم.

فهمی بیان کرد: برای تامین آب مورد نیاز کشور باید از آبچرخانی، تصفیه فاضلاب به عنوان تامین آب بخش کشاورزی و زراعت، پساب صنایع قابل استفاده برای مصارف صنعتی و آب شیرین برای مصارف شرب بهره برد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در کشور با حجم زیادی از پساب‌ها مواجه هستیم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، این پساب‌ها را جمع آوری و برای مصارف مختلف استفاده کنیم.

انتهای پیام/

مدیریت مصرف برای عبور از خشکسالی لازم است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
همان بهتر که این حجم آب و هدیه خدادادی را دو دسته تقدیم آبهای شور خلیج فارس کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
اتفاقا منم چند سال پيش پيشنهاد كردم وسط گودهاي دفن زباله چاه بزنيم و آب شيرابه هاي فاضلاب رو با روش تبخير و ميعان استخراج كنيم و به مصرف شرب و كشاورزي برسونيم
آخرین اخبار