صالحی گفت: ظرفیت انرژی‌های نو در کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات است که توانایی جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد.

انرژی‌های نو توانایی جذب ۶۰ میلیارزد دلار سرمایه گذاری خارجی را داردحمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استفاده از سوخت فسیلی در تولید برق کشور اظهار کرد: در اوایل دهه هفتاد با احداث نخستین سایت بادی در منجیل، استفاده از انرژی‌های نو در ایران آغاز شد؛ اما در ادامه با پشتوانه ذخایر عظیم نفت و گاز سیاستمداران به سمت استفاده از سوخت‌های فسیلی رفتند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های نو در اروپا شتاب خوبی گرفته است، مطرح کرد: با آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی نشست‌های بین المللی مانند کیوتو و کاپ ۲۱ برگزار شد که خروجی آن بر استفاده از انرژی‌های نو تاکید کرد و پس از آن میزان تولید انرژی‌های نو در کشور‌های اروپایی شدت بیشتری گرفت، تا جاییکه در کشور‌های اسپانیا و آلمان به ترتیب ۵۰ و ۲۵ درصد از میزان برق مصرفی خود را از انرژی‌های نو تأمین می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ۳۰۰ روز آفتابی نقطه قوت در تولید انرژی های نو در کشور


وی ادامه داد: در ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم، استفاده از انرژی‌های نو وارد مرحله‌ای تازه شد و در این دوره با قیمت گذاری‌های جذاب برای خرید انرژی‌های نو بسیاری از شرکت‌های خصوصی شروع به فعالیت کردند.

صالحی با بیان اینکه انرژی‌های نو، سهم کمی از انرژی تولید در کشور را دارد، ابراز کرد: تا امروز ۷۰۰ مگاوات برق از انرژی‌های نو تولید شده کمتر از یک درصد از برق تولید شده در نیروگاه‌های حرارتی کشور است، که باید در پایان برنامه ششم توسعه، به ۵۰۰۰ مگابایت برسد.

وی تصریح کرد: ظرفیت انرژی‌های نو در کشور شامل آبی و بادی حدود ۶۰ هزار مگاوات است که توانایی جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد و می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای رونق بخش انرژی کشور باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش بودجه انرژی‌های نو در بودجه ۹۷ بیان کرد: برای تامین منابع مالی بخش انرژی نو به ازای مصرف هر کیلو وات برق، ۵۰ ریال را در قبوض پرداختی مشترکان در سال ۹۵ محاسبه می‌کنند که این رقم در بودجه سال ۹۷، ۶۰ ریال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ۱۲۸۰ میلیارد تومان از منابع حاصله به نام برق روستایی و توسعه برق تجدیدپذیر در نظر گرفته شده که باید در بخش انرژی‌های نو سرمایه گذاری شود، بنابراین نبود تخصیص به موقع آن می‌تواند، باعث دلسردی سرمایه‌گذاران این حوزه شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از عدم تخصیص کامل منابع در بخش انرژی‌های نو تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، نبود تخصیص منابع حاصل از این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه است. سازمان برنامه و بودجه با وجود تایید این طرح از سوی مجلس به دلیل کسری بودجه دولت، درآمد‌های حاصل از آن را در بخش‌های دیگر هزینه می‌کند، به طوریکه در سال ۹۶ از ۱۲۰۰ میلیارد منابع حاصل شده؛ تنها ۳۰ درصد آن به بحث انرژی‌های نو اختصاص داده شده است.

صالحی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود دولت در سال آینده، مناقصه تأمین انرژی نو را با نرخ پایین تری برگزار کند.

انتهای پیام/

ظرفیت انرژی‌های نو در کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار