فهمی گفت: ۱۰ درصد بارش مستمر در طول سال منجر به تامین ۲۰ تا ۲۵ درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود.

تامین ۲۵ درصد منابع آب با ۱۰ درصد بارش صورت می‌گیردهدایت فهمی، معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مسئله آب در کشور اظهار کرد: دغدغه اصلی امروز کشور موضوع آب است و باید میزان مصرف آب از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با بیان اینکه میزان بهره‌وری در مسئله آب پایین است که باید افزایش داده شود، بیان کرد: میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده و این بدان معنا است که بیش از ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود که می‌تواند در کاهش تنش آبی نقش مهی را ایفا کند.


بیشتر بخوانید: ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود


فهمی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی جامع و سازگاری جهت تغییر اقلیم صورت پذیرد، تصریح کرد: ۱۰ درصد بارش مستمر در طول سال منجر به تأمین ۲۰ تا ۲۵ درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور ۱۱۴ میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور ۹۰ درصد آن در روستا‌ها مصرف می‌شود و ۹۴ درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب جدی است، بیان کرد: کشور دچار بحران سرزمینی شده و متاسفانه به فاجعه ملی نزدیک می‌شویم، موضوعی که برای خیلی‌ها باورپذیر نشده و به طور قطع انکار آن نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند، بلکه شرایط نامناسب فعلی را بحرانی‌تر می‌کند.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه خاک کشور در حوزه فرسایش جایگاه نخست جهانی را دارد، اظهار کرد: کشور در نظام مدیریتی و بهره‌وری ضعف داشته و ما ضمن نابودکردن نظام‌های گذشته، نتوانسته‌ایم جایگزینی مناسب برای آن داشته باشیم.

انتهای پیام/

خاک کشور در حوزه فرسایش جایگاه نخست جهانی را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار