خانه فکری با بادگیرهای بلند و زیبا ، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه در هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،رضا برومند مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:خانه فکری با بادگیر‌های بلند و زیبا، یکی از الگو‌های اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه در هرمزگان است.

وی افزود:این اثر زیبا جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اثر در آخر دوره قاجاریه به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شد.

 مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:روزگاری خانه فکری، به عنوان سکونتگاه مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشت به همین علت در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته شد.

برومند  افزود:وجود پنج بادگیر، ۲ زیر زمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است.

عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی هرمزگان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،گفت:سنگ ، ساروج و گچ مصالح بکار رفته در ساخت خانه فکری است .

 

خانه فکری بندرلنگه الگوی اصیل معماری جنوب

معاون میرا ث فرهنگی هرمزگان گفت:سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی ، حصیر های بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاه گل است .

خانه فکری بندرلنگه الگوی اصیل معماری جنوب

عباس نوروزی افزود:قرار گرفتن خانه فکری در ارتقاع پنج متری از سطح زمین ، وجود راه روها ، بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.

وی گفت:خانه قدیمی فکری با ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت و زیر بنای هزار و ۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است .

معاون میراث فرهنگی هرمزگان افزود: بنای منزل فکری درابتدای شهر ازمدخل ورودی که به طرف بندرعباس است قرارگرفته ، عمارت فکری تقریباً نزدیک به دریا بوده وازطرف شرق وشمال به منازل مسکونی وازطرف غرب به کوچه وازطرف جنوب به خیابان اصلی ورودی شهرمحدود است

خانه فکری بندرلنگه الگوی اصیل معماری جنوب

عباس نوروزی گفت:معماری این بنا با بادگیرهای خود جلوه خاصی به شهر بخشیده ویکی از الگوهای شاخص بناهای منطقه است.

 

خانه فکری بندرلنگه الگوی اصیل معماری جنوب

انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.