شفیعی گفت: اتفاق مثبت حوزه نقشه برداری در سال ۹۷، ثبت چارت نقشه‌های خلیج فارس به صورت بین المللی و استفاده دریانوردان از آن بود.

خلیج فارس با نقشه‌های دریایی ایرانی پیموده می شودمسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به مهم ترین دستاورد سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در سال گذشته برای حوزه نقشه برداری افتاد، تهیه نقشه‌های الکترونیکی دریایی بود که از سلطه کشور انگلیس در آمد.

وی افزود: به علت اینکه خزر، عمان و خلیج فارس را جزو سرزمین‌های رسمی خودمان می‌دانیم باید به فکر راه اندازی نقشه‌های بومی و جهانی می‌بودیم. اما متاسفانه از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون از نقشه‌های دریایی کشور انگلیس در خلیج فارس و نقشه‌های دریایی کشور روسیه در خزر استفاده می‌کردیم به تبع دریانوردان خارجی که از این پهنه آبی ایران تردد می‌کردند از نقشه‌های خارجی بهره می‌بردند.


بیشتر بخوانید: نقش سازمان نقشه برداری در مبارزه با ریزگردها/ درشناسایی معادن و آمایش سرزمین آینده‌ای درخشان داریم


شفیعی بیان کرد: از سال ۶۰ با توان داخلی شروع به هیدروگرافی در سطح پهنه آبی خودمان کردیم و این اطلاعات به صورت خرد خرد از آن سال‌ها جمع آوری شده و به صورت یک نقشه کامل درآمده است.

وی تاکید کرد: سال ۲۰۱۶ کمیته هیدروگرافی با برقراری ارتباط با سازمان جهانی نقشه برداری اقدام به تهیه نقشه‌های بین المللی و توجیه استاندارد‌های جهانی شد. سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیای نیرو‌های مسلح و ستاد کل نیرو‌های مسلح جزو سیاست گذاران کمیته هیدروگرافی هستند.

رئیس سازمان نقشه برداری ابراز کرد: طی جلسات متعددی که این کمیته برگزار کرد، نقشه‌ها به طور کامل تهیه و به سازمان جهانی نقشه برداری ارسال شد، خوشبختانه این نقشه‌ها تایید و توسط IHO و پریمار به صورت اینترنتی منتشر شد.

وی اضافه کرد: حال پس از ۵۰ سال از سلطه نقشه‌های آبی انگلستان خارج و با نقشه‌های ایرانی دریانوردان خلیج فارس و عمان را هدایت می‌کنیم. این دریانوردان موظف هستند تا با داشتن نقشه‌های بین المللی که توسط ایران تهیه شده اند در آب‌های خلیج فارس و عمان تردد کنند. درصورت نبود این نقشه گارد ساحلی طبق قوانین می‌تواند این افراد را جریمه کند.

معاون سازمان نقشه برداری گفت: حدود ۴۱ نقشه از ابعاد مختلف از مکان‌های متعدد دریا تهیه شده است که اصطلاحا به آن چارت نقشه‌های دریایی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: برای تهیه نقشه‌های دریایی دریای خزر هم که پیش از انقلاب اسلامی توسط کشور روسیه، هیدروگرافی‌های مختلفی انجام گرفت و این چارت هم با موفقیت تهیه و در دسترس ناوگان دریایی قرار خواهد گرفت.

شفیعی در پایان گفت: کشور‌های حاشیه خلیج فارس از توان و تخصص داخلی استفاده نمی‌کنند بلکه با پرداخت هزینه‌های هنگفت به کشور‌های انگلیس و فرانسه اجازه تهیه نقشه‌های دریایی را می‌دهند. اما ما با توان داخلی و متخصصان خودمان در تهیه این نقشه‌ها تلاش کرده ایم.

انتهای پیام/

سایه نقشه های دریایی انگلیس را از سر ایران برداشتیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار