ولایتی گفت: از ویژگی‌های مهم تمدن اسلام این بود که در زمینه پیشرفت علمی به محدود سازی‌های مذهبی اقدام نکرد.

عدم محدود سازی‌های مذهبی از ویژگی‌های مهم تمدن اسلام در زمینه پیشرفت علمی بودبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ولایتی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با موضوع تدوین پیش نویس سند فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و تشکیل ستاد (علوم حکمت بنیان) در معاونت پژوهش و فناوری در خصوص تشکیل دبیرخانه دانشگاه‌های با قدمت بیش از هزار سال گفت: دانشگاه‌های نظامیه که در شهر‌های نیشابور، بغداد، بلخ، هرات و اصفهان دایر بودند دارای قدمتی بیش از هزار سال هستند و دانشگاه نظامیه نیشابور از جمله این دانشگاه‌ها بوده است.

وی افزود: در دوران تمدن اسلامی نیز دانشگاه‌هایی همچون مدرسه مستنصریه بغداد، جامعه الأزهر مصر، جامعه زیتونه تونس و غیره با قدمت و ویژگی‌های خاصی که دارند مشغول به فعالیت بوده اند و ما نظیر آن را در غرب نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ویژگی‌های مهم تمدن اسلام این بود که در زمینه پیشرفت علمی به محدود سازی‌های مذهبی اقدام نکرد و تمامی دانشمندان از مذاهب مختلف همچون مسیحیت و یهودیت در دانشگاه‌های سرزمین‌های اسلامی مشغول به فعالیت علمی بودند.

تأسیس مؤسسه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه آزاد

 ولایتی درباره تأسیس مؤسسه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه آزاد افزود: نظر به اهمیت جایگاه علوم انسانی، معاونت علوم انسانی در دانشگاه آزاد مورد توجه قرار گرفته و متأسفانه اهمیت علوم انسانی در کشور مغفول بوده است و بایستی به علوم انسانی اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم می‌باشد توجه و اهتمام لازم را داشت.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: در کنار دروس غربی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود باید دروس مرتبط با علوم انسانی- اسلامی نیز تدریس شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال همچنان که در دانشگاه از کتب روانشناسی غربی استفاده می‌شود از علم النفس ابن سینا هم باید استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار