اتفاقات موسیقی در مرداد ۹۷؛

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / انتشار آلبوم محسن چاوشی پس از کش و قوس‌های فراوان

در این گزارش اتفاقات مهم موسیقیایی مرداد ۹۷ را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به اتفاقاتی که در مرداد ۹۷ در عرصه موسیقی کشورمان رخ داد، اشاره می‌کنیم.

کنسرت فخر موسیقی ایران برگزار شد

کنسرت فرهاد فخر الدینی ملقب به فخر موسیقی ایران پنجشنبه 11 مرداد با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد. البته حسینی، عصر شنبه ششم مرداد ماه از تمرین ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری فرهاد فخرالدینی بازدید کرده بود.

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / حاشیه‌های هیراد ادامه دار شد

در این کنسرت  «شبی با فخر موسیقی ایران» قطغات سوئیت همایون، برای دخترم، موج، سوئیت ساوالان، سوئیت ابن سینا، آهنگ اشتیاق، درد گنگ، به یاد جوانی، خلیج فارس، بهار می‌شود و سرود بهار اجرا شد.

پیش از این کنسرت، نشست خبری آن با حضور فرهاد فخر الدینی برگزار شد.

هیراد؛ از اجرای پلی بک تا دعوت از خبرنگاران به کنسرتش

حمید هیراد خواننده پر حاشیه سال۹۷ موسیقی پاپ بود. او یک اجرای پلی بک در کنسرت شیراز داشت که حواشی فراوانی برای او ایجاد کرد. به همین دلیل هیراد در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران میزبان خبرنگاران و کارشناسان موسیقی بود تا به نوعی خود را از گوشه رینگ حاشیه‌ها دور کند.

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / حاشیه‌های هیراد ادامه دار شد

این کنسرت برای نخستین بار با دعوت خبرنگاران و کارشناسان موسیقی در بخش وی آی پی صورت گرفت. برخی رسانه ها مدعی شدند که این خواننده پاپ در آخرین کنسرت خود، قطعاتی را به شکل پلی بک اجرا کرد و باعث شد بعد از ماجرای سرقت ادبی، این دومین اتفاقی باشد که هیراد با آن مواجه شود؛ البته با اثبات ماجرای ابتدایی این خواننده برای پایان دادن به حواشی عذر خواهی کند.

فشار رسانه‌ها این خواننده را مجاب کرد که اهالی رسانه و منتقدانش را به کنسرتش دعوت کند. کنسرتی که هیچ صحه‌ای بر کیفیت اجرای کنسرت پرحاشیه‌ شیراز نگذاشت و با وجود اینکه در کنسرت قبلی پلی بک داشت اما شب گذشته به گونه‌ای اجرا کرد که این شبهه برطرف شد.

به هر حال کنسرت هیراد با ایراداتی همراه بود. در بخش‌های زیادی هیراد خودش نمی‌خواند و قطعات به شکل همگانی اجرا می شد. گرفتگی صدا، نداشتن تحریر و تغییر ندادن گام های صدا و ... از دیگر اشکالات اجرای هیراد بود.

این خواننده در اجرای شب گذشته خود قطعاتی چون انفرادی، شوخی مگه، دلارام، مستم کن، دل یکی یار یکی، رسوایی و عاشق را خواند و چند موسیقی تصویر از گروه‌های پازل بند، ماکان بند و چند خواننده دیگر پخش شد.

نوازندگان این کنسرت که برخی لباس‌های قرمز برخی مشکی به تن داشتند، ساز هایشان را برای اجرای کنسرت آماده کردند و تا زمان آماده سازی چند دقیقه‌ای موزیک ریمیکس همرا با حرکات موزون پخش شد.

حمید هیراد برای اجرای قطعه «شوخیه مگه» از استیج پایین آمد و بخشی از آهنگ را در میان تماشاگران خواند؛ شاید به نوعی با این کار میخواست بگوید هیچ پلی بکی در کار نیست.سرانجام هیراد علت دعوت از خبرنگاران را به شکلی غیر مستقیم مطرح کرد و گفت: خیلی ها می‌خواهند من اینجا نباشم و نخوانم. نمی‌دانم این همه بی‌رحمی برای چیست، بیاییم تا زمانی که زنده‌ایم مهربانی کنیم؛ البته شعار نمی‌دهم و علاقه‌ای هم به دو رویی و خود نمایی ندارم. شما در این دو سال من را شناخته اید. این صدا و این تن برای من نیست بلکه خدا صاحب آن است.

نشست خبری جشنواره موسیقی جوان برگزار شد

نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرداد ماه برگزار شد. حسین علیزاده نماینده بخش موسیقی دستگاهی، آذین موحد نماینده بخش موسیقی کلاسیک و حمیدرضا اردلان نماینده بخش موسیقی نواحی همراه هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ثابت نیا مدیر انجمن موسیقی ایران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

ثابت نیا در ابتدای این نشست گفت: ۱۶۳۳ نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که بیشترین تعداد در بخش موسیقی نواحی بوده است. در این بخش تعداد شرکت کنندگان نزدیک به ۸۰۰ نفر بود. ۳۶ درصد کل متقاضیان به مراحل نهایی راه پیدا کردند که بیش از ۴۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان پسر و ۱۱۵ نفر دختر هستند. بیشترین تعداد شرکت کنندگان در گروه سنی الف. بودند. اختتامیه جشنواره ۱۸ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. البته اختتامیه بخش دستگاهی و نواحی روز دیگری برگزار می‌شود؛ چرا که جشنواره گسترده است.

سپس هومان اسعدی دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در این ۶ دوره‌ای که من در جشنواره موسیقی جوان بودم، تمام تلاشمان این بود که به لحاظ کمی و کیفی به توسعه موسیقی کمک کنیم. امسال بخش ویژه‌ای در موسیقی دستگاهی با عنوان خلاقیت تک نوازی اضافه شد.

از شکایت تا بیانیه بنیاد رودکی

همزمان با انتشار دومین آلبوم از مجموعه «روایت ها» با نام «روایت اصفهان» کنسرت «این آنِ دردانه ها» شامگاه جمعه سیزدهم مرداد در تالار رودکی برگزار شد. پس از این اجرا، امیرعباس ستایشگر، مدیر موسسه پرده هنر موسیقی و ناشر اثر در نامه سرگشاده مطالبی را در خصوص فعالیت این بنیاد ذکر کرده و این بنیاد را به داشتن نگاه کاسبکارانه متهم کرد.

بازخوانی نامه فوق که به عنوان منتقد موسیقی امضا شده و گلایه ایشان از نگاه کاسبکارانه به دو موضوع ختم می‌شود؛ نخست بحثی که معمولا در انتقاد به بنیاد بهانه قرار داده می‌شود و در میان انبوه برنامه‌های فاخر اجرا شده و برنامه‌های حمایتی بنیاد رودکی مستمسک قرار می‌گیرد؛ همکاری محدود بنیاد با برندهای اقتصادی که این مجموعه به کرات در این خصوص توضیح داده و در موردی هم عذرخواهی کرده است.

تکرار این موضوع نشان می‌دهد خوشبختانه منتقدان نکته‌ای جز مورد «تکرار شونده» فوق ندارند که نشان از تلاش همکاران بنیاد فرهنگی هنری رودکی در اجرای صحیح ماموریت‌های خود دارد.

موضوع دوم این بند از نامه است که بنیاد را متهم کرده که  از 1000 تومان برای گروه‌های کوچک فرهنگی کوتاه نمی‌آیند.

بنیاد رودکی صراحتاً اعلام کرد با توجه به ماموریت های این بنیاد و عليرغم پايين بودن تعرفه های بنياد و در راستای حمايت از هنرمندان عزيز خيلی از اجراها با تخفيف و يا حمايت كامل و مشاركتی برگزار می گردد و در اين زمينه هيچگونه درخواستی از سوی ايشان ارائه نشده است.

تهدید محسن چاوشی جواب داد

محسن چاوشی به هوادارانش اعلام کرد آلبوم «ابراهیم» را منتشر می کند. پس از انتشار این خبر، طرفداران چاوشی منتظر انتشار و شنیدن «ابراهیم» بودند و بارها درخواستشان را در فضای مجازی به خواننده محبوبشان اعلام کردند.

مرداد ماه محسن چاوشی در اینستاگرامش اعلام کرد که این آلبوم هنوز مجوزی از وزارت ارشاد نگرفته است. پیام چاوشی شایعه ممنوع الکاری این خواننده پاپ و نگرانی هوادارانش را  در پی داشت.

هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» هم گفت که پس از گذشت ۹ ماه، همچنان این آلبوم مجوز انتشار نگرفته است. وی همچنین نسبت به ممنوع الکاری محسن چاوشی ابراز نگرانی کرد.

این اتفاقات باعث شد که باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماجرا را از رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جویا شود. ابوالفضل صادقی نژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره گفت: شرکت متقاضی برای کسب مجوز آلبوم «ابراهیم»، پنج مرداد 96 در خواستش را به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال کرد. این درخواست به شورای شعر دفتر موسیقی رفت و 16 مرداد همان سال بررسی شد.

وی افزود: پس از بررسی شورای شعر، دو قطعه از این آلبوم هفت قطعه ای تأیید شد و پنج قطعه اصلاحیه خورد. پس از اینکه اصلاحیه به شرکت متقاضی ارسال شد، تا این لحظه هیچ پاسخی از این شرکت به دست ما نرسیده است.

صادقی نژاد در خصوص اصلاحاتی که به برخی اشعار آلبوم «ابراهیم» وارد شد، اظهار کرد: اصلاحیه ممکن است یک کلمه یا یک غلط املایی باشد. منظور از اصلاحیه، رد کردن آن پنج قطعه نیست. البته ریز اصلاحیه ها، در دستم نیست؛ اما آنچه مشخص و قطعی است، این است که دفتر موسیقی آلبوم را به کلی رد نکرده است.

رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره شایعات مبنی بر ممنوع الکار شدن محسن چاوشی بیان کرد: محسن چاوشی ممنوع الکار نیست و می تواند به فعالیتش در موسیقی ادامه دهد.

با گذشت 15 روز از واکنش واحد نظارت دفتر موسیقی، به اخبار مربوط به انتشار آلبوم «ابراهیم» محسن چاووشی در اینستاگرامش پیامی گذاشت و اعلام کرد که اگر تا 4 روز دیگر (اواخر مرداد ماه)، مجوزِ  آلبومش صادر نشود، آن را بدون مجوز منتشر می کند.

او در اینستاگرامش نوشت: «در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معیّن همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی ام‌ جهت احترام قدم بردارم اما حالا...

نظر به پیگیری های مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوز از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم.

با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. بدیهی است که تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر می مانیم در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد.

شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد.

من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است...»

جالب اینجاست که حتی چاوشی اعلام کرد که ممکن است از ایران برود. سرانجام با پا در میانی دفتر موسیقی مشکل حل شد و آلبوم ابراهیم با 6 قطعه منتشر شد. البته دو قطعه غیر مجاز نیز در این آلبوم بود که در نهایت حذف شد.

پیام وزیر به جشنواره موسیقی جوان

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیام داد. او نوشت: فرهنگ و هنر امروز، نمایانگر پیشینۀ فرهنگی بومی در تعامل با تحولات و جریان های فرهنگی معاصر است. موسیقی ما نیز که برگرفته از قرن ها و سال ها همزیستی و همراهی فرهنگ ها، آداب و باورهای متنوع و هویت اجتماعی مردم این سرزمین است، به پشتوانۀ گذشتۀ درخشان و فروزان در مسیر پُرشتاب جهان معاصر، پایدار و پوینده پیش می‌رود. شایستگی و توانمندی نوجوانان و جوانانِ ایران زمین در هنرِ موسیقی در پرتو اندیشه و تجربۀ پیشکسوتان و هنرمندان نشانی از پایندگی و بالندگیِ موسیقیِ روستاها و شهرهای ایران‌زمین است.

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / حاشیه‌های هیراد ادامه دار شد

جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، عرصۀ گشایش و نمایش استعدادهای جوان و نیز نقش استادان و هنرمندانِ موسیقی در آموزش و تقویت انگیزه و تکاپوی ایشان است. جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، راهی روشن به آیندۀ موسیقی ایران است و به شایستگی می‌تواند هویت و فرهنگ ما را در جهان نشان دهد.

نقش فعالانه و همدلانۀ استادان و هنرمندان در این جشنواره تأثیرگذار و شایستۀ سپاس است و امیدوارم دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان فرصت‌های تقویت و توسعۀ موسیقی جوان را گسترش بخشد.

نخستین خواننده مقامی ایران درگذشت

مرداد  97 مراد علی سالار احمدی ـ خواننده موسیقی مقامی و خواننده مقام مشهور «نوایی» بعد از تحمل بیماری و به دلیل کهولت سن و عارضه قلبی از دنیا رفت.

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / حاشیه‌های هیراد ادامه دار شد

علی مغازه‌ای ـ پژوهشگر موسیقی اقوام ـ با اعلام این خبر گفت: این هنرمند به دلیل عارضه قلبی مدتی در بیمارستان بستری بود که بعد از مدتی مرخص شد و در نهایت شب گذشته، ۲۰ مرداد ماه در بیمارستان تربت جام از دنیا رفت.

آلبوم ایران من با صدای شجریان رونمایی شد

مراسم رونمایی از آلبوم «ایران من» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد در تالار وحدت برگزار شد که در ساعت برگزاری مراسم ترافیک سنگینی در اطراف تالار وحدت وجود داشت.

این اثر شامل قطعاتی چون «ایران من»، «راه بى پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار» و «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» است.

در این اثر «دل‌نیا آرام» خواننده‌ سوپرانو بود و نوازندگانی، چون «تهمورس پورناظری» تار، «آزاد میرزاپور» عود، «حسین رضایی نیا» دف، «مهیار طریحی» سنتور و بم‌سنتور، «آیین مشکاتیان» تنبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه، «آرشاک ساهاکیان» دودوک و کلارینت، «آتنا اشتیاقی» ویولون‌سل، «پیام جوانی» بم‌تار و «سهراب پورناظری» کمانچه، سه‌تار و دیوان نواخته‌اند.

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / حاشیه‌های هیراد ادامه دار شد

زندگان ساز‌های غربی نیز در این اثر حضور داشتند که از جمله‌ آنان می‌توان به استفانی بیبو، سارا چازین، تینگ نینگ هو (ویولون اول) فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت (ویولون دو)، سمسون ون لون، جیمز جافه، گابریل بیستلین (ویولون سل)، رابرت مک کارتی (کنترباس) و کاتلین اسمیت- فرانکلین (فرنچ‌هورن) اشاره کرد. اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی، آیین مشکاتیان نیز هم آوایان این اثر بوده‌اند.

سهراب پور ناظری روی استیج آمد و گفت: عذرخواهی می‌کنم که آنقدر دیر آلبوم منتشر شد. در ۲۰ سال فعالیتم چنین پروزه سنگینی نداشتم چراکه این آلبوم در چند کشور ساخته شده و قطعات بسیار خاطره انگیزی دارد. سعی کردم آنچه در توانم است را در ساخت این آلبوم صرف کنم و فکر کنم نتیجه قابل قبولی از زحماتمان را بگیرم. ما اثر «نه فرشته ام، نه شیطان» با قالبی نوین و مردم پسند در اوایل دهه نود ساختیم.

شجریان در ادامه بیان کرد: در کنسرت «سی» قطعه «من کجا باران کجا» را اجرا کردیم که بازخوانی صدای استاد کریم خوانی بود.

فخر موسیقی ایران روی صحنه رفت / حاشیه‌های هیراد ادامه دار شد

شجریان در ادامه گفت: ما مشکل مالی یا اسپانسر نداشتیم. اسپانسر یک فرصت است و بدون آن هم می شود کار کرد و دستمزد اهمیتی برایمان ندارد. البته اگر باشد که چه بهتر ما در شرایطی قرار گرفتیم که مردم احوالات خوبی نداشتند و این تعطیلی تئاتر «سی» هم پیامی بود که موضعی برای اعتراض داشته باشیم. این البته به معنای این نیست که کنسرت برگزار نشود. باید مانند دیگر کارها کنسرت هم اجرا  شود ما ترس از کمبود مخاطب هم نداشتیم و مشکل معیشتی باعث نمی شود که دیگر هیچکس کنسرت نرود.

خواننده آلبوم «رگ خواب» در خصوص کاهش هزینه بلیت کنسرتش اظهار کرد: ما طرح بلیت ارزان کنسرت ها را در ذهنمان داریم اما در حال حاضر می خواهیم کاری کنیم که در شرایط بحرانی این روزهای کشورمان کمکی به روحیه مردم بکنیم.

انتهای پیام/

موسیقی ایران در مرداد ۹۷

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.