مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۰ شهرستان استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهامت هدایت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: در قالب طرح‌های آبخیزداری و از محل صندوق توسعه ملی، ۲۱ میلیارد تومان صرف اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۰ شهرستان استان اردبیل می‌شود.

وی اظهار کرد: منابع طبیعی مرز سیاسی ندارد چرا که کاشت درخت برای همه سودمند است و قطعاً این امر به تولید اکسیژن، آب و تأمین امنیت غذایی و همچنین آرامش هموطنان کمک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی برای همه خسارت‌بار بوده و دخالت در طبیعت آثار زیانباری را به همراه دارد، تصریح کرد: بیایید همه نسبت به طبیعت و محیط زیست مهربان بوده و حرمت آن را حفظ کنیم چرا که اگر طبیعت را پاس نداریم، قطعاً ضرر و زیان آن متوجه خودمان خواهد شد.

هدایت با بیان اینکه حفظ مراتع نیز به کاهش فرسایش و همچنین به حداقل رساندن آسیب‌های مربوط به سیل و بارش‌های شدید باران کمک خواهد کرد، گفت: نباید پوشش گیاهی را از بین ببریم چرا که این امر به تهدید امنیت غذایی و تولید محصول کمتر منجر خواهد شد.

وی دغدغه مقام معظم رهبری را در حفظ آب و خاک و منابع طبیعی یاد شد و افزود: مقام معظم رهبری از بین تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تنها برای بخش منابع طبیعی از محل صندوق توسعه ملی، منابعی در نظر گرفتند که این موضوع اهمیت این بخش را نشان می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به ارزش ۲۱ میلیارد تومان طرح‌های آبخیزداری در مناطق مختلف استان اجرا می‌شود که اجرای این طرح‌ها به صیانت از آب‌های زیرزمینی و منابع ارزشمند در این حوزه کمک خواهد کرد.

هدایت یکی دیگر از رویکرد‌های منابع طبیعی استان را حل مشکل اختلاف در اراضی ملی اعلام کرد و ادامه داد: امسال ۳۳۰ هزار هکتار نقشه‌برداری در قالب طرح کاداستر انجام شده و این امر به کاهش اختلافات مردم با منابع طبیعی کمک کرده که در این زمینه جا دارد از حمایت‌های شورای حفظ بیت‌المال، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قدردانی کنیم.

وی از اهالی استان خواست تا در حفظ و صیانت از درختان، جنگل‌ها، مراتع و همچنین طبیعت کوشا باشند و از ریختن زباله و پسماند جلوگیری کنند که این امر نشان از شخصیت منطقه‌ای و فرهنگ بالای هر شهروند است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از منابع طبیعی به عنوان نعمت خدادادی یاد کرد و گفت: همه باید دغدغه حفاظت و صیانت از این سرمایه‌های ارزشمند الهی و مواهب خدادادی را داشته باشیم و اجازه ندهیم تا درختی قطع شده و یا عده‌ای سودجو بخواهند تخریب منابع طبیعی را انجام دهند.

هدایت در ادامه افزود: ما در مناطق جنگلی برای ساکنان آبگرمکن‌ها و همچنین تنور‌های گازی با سوخت‌های فسیلی در نظر گرفتیم تا در این مناطق از قطع درختان جلوگیری شده و نسبت به بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی توسط ساکنان این مناطق اقدام شود.

وی در پایان با اشاره به بروز مشکل ریزگرد‌ها تصریح کرد: ما اگر از نعمت‌های موجود صیانت نکنیم، اردبیل نیز به بیابانی تبدیل خواهد شد که نمود و نشانه‌ای از آن را در منطقه زرناس و تولید ریزگرد‌ها شاهد هستیم که در فصول مختلف مشکلاتی را برای هموطنان به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/ح

اجرای طرح های آبخیزداری در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار