معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: مانور پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری جهت آمادگی دانش‌آموزان با آتش‌سوزی و امداد به مصدومان احتمالی به عنوان نیرو‌های امدادگر برگزار شد.

آمادگی دانش اموزان در مقابله با حوادث چهارشنبه سوریبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  سلمان محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانیان است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است.

وی بیان کرد: این جشن، اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتار‌های نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز، درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران از آیین‌های این جشن شناخت چندانی ندارد. برخی معتقدند در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، تحریف و استحاله شده و از اصالت خود فاصله گرفته‌است. امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند، بسیار رایج است و جایگزین آیین‌های کهن شده‌است. در چند سال گذشته، این شب همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده‌است.

 

محمدی بیان کرد: برگزاری چهارشنبه‌سوری با آلودگی صوتی، آسیب به تابلو‌ها و دیوار‌های شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است، به‌طوری‌که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند.

وی افزود:در همین راستا با توجه به ماموریت آموزش و پرورش در خصوص آموزش زندگی شاد و سالم به گروه مخاطب خود، هر ساله برنامه‌های متنوعی را جهت پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال اجرا می‌نماید و معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش که مجری برنامه‌های تندرستی و سلامت دانش‌آموزان را بر عهده دارد، امسال نیز برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داد .

 محمدی  گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مدارس مناطق حاشیه با همکاری گروه آموزشی مرکز فوریت‌های پزشکی استان در سطح مدارس استان  و ارسال پیام‌های پیشگیری در سطح کلیه‌ مدارس استان آموزش به دانش‌آموزان توسط مراقبان سلامت در سطح مدارس به تعداد ۱۵۴ نفر نیروی مراقب از برنامه های امسال بود.

وی افزود: انتقال آموزش از طریق سفیران سلامت دانش‌آموزی در دبیرستان‌ها تعداد ۱۰. /. دانش‌آموزان سفیر سلامت هستند و در مدارس ابتدایی ۱۶. /. دانش‌آموزان هر مدرسه به صورت آبشاری و آموزش از طریق همسالان اجرا می‌شود.

محمدی  گفت: در مدارس متوسطه اول طرح دادرس  دانش‌آموزان آماده در شرایط سخت  تعداد ۱۵۰ مدرسه در هر مدرسه دو تیم چهارده نفره آموزش امداد و نجات تشکیل و آموزش می‌بینند. این طرح با همکاری آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر اجرا می‌گردد.

محمدی گفت: برنامه ویژه امسال مانور پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری با همکاری ادارات و ارگان‌های مختلف جهت آمادگی دانش‌آموزان با آتش‌سوزی و امداد به مصدومان احتمالی به عنوان نیرو‌های امدادگر بود.

سلمان محمدی افزود: آموزش و پرورش بستری است که اگر به آن توجه شود، بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه حل خواهد شد؛ از جمله مشکلاتی که در چهارشنبه آخر سال به وجود می‌آید.


انتهای  پیام/ز

 

اجرای طرح دادرس  دانش‌آموزان آماده در شرایط سخت  در ۱۵۰ مدرسه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.