برگزاری آیین نوروز خوانی در مازندران

نوروز خوانی یکی از آیین‌های کهن ما ایرانی‌ها در آستانه فصل بهار و سال نو است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آیین کهن و باستانی نوروز خوانی که تا چند دهه قبل چندان توجه ایی به آن نمی‌شد با تلاش فرهنگ دوستان و هنرمندان کشور به ویژه مازندران چند سالی احیا شده و هر سال به آن بیشتر توجه می‌شود.

نوروز خوانی در گذشته به این صورت بود که دو نفر با لباس‌های محلی و گرفتن یک چوب دست در کوچه پس کوچه‌های روستا‌ها راه می‌افتادن و آمدن بهار و سال نو را مژده می‌دادند و بر درب هر خانه که می‌رفتند صاحبان خانه نیز مانند گذشتگانشان پدران و مادرانشان با هدایایی مانند تخم مرغ، نان محلی، شیرینی و حلوا، برنج و هدایای نقدی کیسه و سبد نوروز خوانان را پر کردند.

اشعاری که نوروز خوانان می‌خواندند بیشتر در وصف امامان و پیامبر اکرم (ص) بوده و دعا برای سلامتی و خوشبختی و زیارت رفتن صاحبان خانه و فرزندانشان بود.

در سال‌های اخیر ظاهر نوروز خوانی کمی تغییر یافته و به جای ۲ نفر هنرمندان به صورت کاروان نوروز خوانی در شهر و روستا به راه می‌افتند و از ۲۰ روز قبل از آمدن سال نو و بهار آمدن آن را مژده می‌دهند که خوشبختانه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان نیز از اجرای این آیین‌ها به خوبی استقبال می‌کنند.

آیین نوروز خوانی برای سومین سال امسال نیز در روستای سمسکنده علیا و روستای قرتیکلای ساری برگزار شد.

اعضای هنرمند خانه فرهنگ و هنر سمسکنده علیا که بیشتر جوان و نوجوان هستند به همراه تعدادی از پیشکسوتان در قالب کاروان نوروز خوانی روز‌های ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ اسفند در کوچه پس کوچه‌های روستا‌ها به راه افتادند و با اشعاری در وصف پیامبر اکرم (ص) و امامان (ع) و دعا برای سلامتی و خوشبختی جوانان خانواده و نیز آرزوی سفر‌های زیارتی برای صاحبان خانه آمدن بهار و فرا رسیدن سال نو را مژده دادند.

صاحبان خانه نیز مانند گذشتگانشان پدران و مادرانشان با هدایایی مانند تخم مرغ، نان محلی، شیرینی و هلوا، برنج کیسه و سبد نوروز خوانان را پر کردند.

احیای آیین نوروز خوانی و دیگر آیین‌های گذشتگان مانند جشن مردگان، جشن خرمن، و آیین‌های مذهبی باید بیشتر مورد حمایت و توجه مسیولان کشور و استان قرار گیرند تا به فراموشی سپرده نشوند.

در راستای ترویج دستگیری از نیازمندان بخشی از هدایای جمع آوری شده توسط نوروز خوانان به خانواده‌های نیازمند اهداء می‌شود.

کاروان نوروز خوانی خانه فرهنگ و هنر سمسکنده علیا سال گذشته در منطقه زلزله زده کرمانشاه نیز آیین نوروز خوانی را برگزار کردند.
انتهای پیام/آ

نوروزخوانان آمدن بهار را در مازندران بشارت می‌دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.