به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چند که خانه تکانی یکی از سنتهای نوروز است، اما گاهی تا همان لحظه سال تحویل بانوان را به خود درگیر میکند و تنها چیزی که برایشان از این روزها باقی میماند خستگی و گاهی آسیب دیدگی است.
بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در خانه تکانی
به همین خاطر بیشتر بانوان به ویژه آن دسته که شاغل هستند خاطره خوبی از خانه تکانی ندارند، زیرا با محدودیت زمانی و خستگی که بابت کار روزانه بیرون دارند، نمیتوانند کارهایشان را به موقع تمام کنند. به همین خاطر تمام کارهای خود را برای همان یکی دو روز آخر میگذارند، اما باز هم نمیتوانند آن طورکه دوست دارند خانه تکانی کنند.
از قدیم گفتند هر کاری راه حلی دارد، برای اینکه بانوان شاغل هم بتواند با زمان کمی که دارند و بدون آسیب رساندن به خودشان کارهای خانه تکانی را به بهترین نحوه ممکن انجام بدهند.
برنامه ریزی کنید
اول از همه باید طبق روال کاری و اوقات فراغتی که دارید برای خود برنامه ریزی کنید. ابتدا بهتر است یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. سپس کارها را براساس اولویت دسته بندی کنید مثلا بهتر است ابتدا از جاهایی شروع کنید که تا اخر اسفند خیلی با انها سر و کار ندارید و تمیز باقی میمانند مثل داخل کمدها و کشوها و مثلا تمیز کردن روی کابینتها را در اولویت اخرتان قرار دهید چرا که با هر بار آشپزی کردن ممکن است جای دستتان روی کابینت باقی بمانند و مجبور شوید دوباره آن را تمیز کنید.
کارهای زمان بر را از قلم نیندازید
اگر قصد دارید فرشها را بشویید یا میخواهید پرده، روتختی، پتو و حتی لباسی را به خشک شویی بدهید حتما این کار را هر چه زودتر انجام دهید تا دیر نشود و با یک عالم کار انجام نداده و کوهی از لباسها و ملحفههای کثیف وارد سال نو نشوید.
وسایل مورد نیاز برای نظافت را آماده کنید
تمام وسایلی که برای شستشو و نظافت نیاز دارید را آماده کنید تا برای مثال در روزی که برای نظافت حمام برنامهریزی کردهاید، وسط کار با تمام شدن مایع شوینده برنامه هایتان بهم نریزد. سطل، حوله، دستمال تنظیف، شوینده و ... را آماده کرده و جلوی دست بگذارید تا در روند خانه تکانی متوقف نشوید و در زمانبندی اختلالی پیش نیاید.
از کجا شروع کنیم؟
توصیه میکنیم برای آنکه کارهایتان سریعتر انجام شود ابتدا داخل کمدها را تمیز کنید تا هر چه وسایل بی خود و اضافه دارید دور بیندازید تا جلوی دست و پایتان را نگیرد و کمدتان خلوت شود.
داخل کمدها و کابینتها بخاطر اینکه ریزه کاری زیادی دارد و نیاز به سشت و شوی پارچه یا لباس و یا مرتب کردن کتابها و لباسها و وسایل چینی و... دارد، به همین خاطر در آوردن آنها و گذاشتن سر جایش زمان زیادی را از شما میگیرد در حالیکه تمیز کردن دیوارها شاید کار یک روز و یا دو روز شما باشد.
حال اگر شما از آن دسته خانمهای شاغلی هستید تا دیرو وقت سرکار هستید و در طول هفته هیچگونه فرصتی برای نظافت کردن ندارید اخر هفته بهترین فرصت برای شماست. میتوانید جمعهی خود را تنها به تمیز کردن داخل کمدها و کابینتها و شست و شوی دیوارها اختصاص دهید. اما اگر شما از آن دسته زنان شاغلی هستید که نهایتا تا ظهر از محل کارتان تعطیل میشوید بهتر است بعد از ظهرها کم کم طوری که فشار بهتان وارد نشود هر روز یک کمد یا کابینت را تمیز کنید.
از اعضای خانواده کمک بگیرید
در انجام کارهای خانه تقسیم وظایف داشته باشید مثلا یک نفر مسئولیت غذا درست کردن را برعهده بگیرد و یک نفر هم به خانه تکانی بپردازد.
اگر تمام بارها قرار باشد روی دوش یک نفر باشد آسیبهای جسمی و روحی زیادی به بانوی خانه وارد خواهد شد لذا با انجام یک کار گروهی با روحیه، کارها را با سرعت بیشتری پیش ببرید و خود را زیر بار فشار قرار ندهید.
حال که شاغل هستید و زمان زیادی را بیرون از خانه به سر میبرید، مسلما خانه تکانی تان بیش از حد طولانی خواهد شد و همچنین خیلی خسته میشوید پس بهتر است همه مسئولیت را به گردن خود نیندازید و از سایر اعضای خانواده نیز کمک بخواهید.
به هر فرد بسته به توانی که دارد، کاری بسپارید و بخواهید در زمان تعیین شده حتما ان را به پایان برساند. به این ترتیب در عین حال که یک کار گروهی با روحیه انجام میدهید، کارها با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت.
برای استراحت هم وقت بگذارید
برنامه ریزی و رعایت اصول خانه تکانی عید به معنای خودکشی از انجام کار زیاد نیست! فراموش نکنید که همه این نظافتها و خریدها و دور شلوغیها برای جشن گرفتن یک رویداد شیرین است که فقط سالی یک بار اتفاق میفتد پس سعی کنید در عین رعایت زمان بندی و پای بند بودن به برنامه، در این بین خوش بگذرانید و با گوش دادن به موسیقی در حال کار، روحیه خود را تغییر دهید و همچنین حتما تایمی را برای استراحت در نظر بگیرید تا از خستگی بیهوش نشوید و برای رفتن به سر کار انرژی و نیرو داشته باشید.
امیدواریم از این نکات استفاده کنید و با رعایت اصول خانه تکانی عید و زمان بندی درست، یک خانه تکانی بدون نگرانی و خستگی بیش از حد داشته باشید و همچنین فراموش نکنید که به مچ دست و کمر و زانوهایتان هم رحم کنید.
تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در آخر اسفند همه یاد نظافت و خانه تکانی میافتند؟ حالا اگر خانه آنگونه که باید تمیز باشد نباشد چه میشود؟!
طبق تحقیقات به عمل آمده تمیزی و پاکی محیط زندگی تاثیر بسزایی در سلامتی روح و روان افراد خواهد داشت و از انجا که انسان موجودی تاثیر پذیر است شایسته است محیط زندگی او تمیز و پاکیزه باشد.
انسان به صورت ذاتی از یک محیط بهم ریخته و نامنظم حس ناخوشایندی میگیرد که از آن تعبیر به انرژی منفی میشود. در واقع اگر شما در یک محیط کثیف و شلوغ قرار بگیرید انرژی منفی سراغتان میآید که مغز شما را تحریک میکند و باعث میشود که شما نسبت به محیطی که در آن حاضر هستید حالتی شبیه انزجار و نفرت داشته باشید لذا فلسفه خانه تکانی هم چیزی جز زدودن انرژی منفی از اطراف برای آرامش روان نیست که البته این نظافت هم باید در حد اعتدال باشد چرا که اگر از حد اعتدال خارج شود هم موجب آزار و اذیت دیگران خواهد شد.
در نهایت با برنامه ریزی درست و اصولی به گونهای نظافت کنید که هم لذت زندگی تان را ببرید و هم سلامتی تان به خطر نیفتد. عید میآید و میرود. نظافت کردن هم بالاخره تمام میشود، اما این سلامتی شماست که با شما باقی خواهد ماند و یادتان باشد که سلامتی شما مهمتر از هر چیزی در زندگی است پس قدر آن را بیشتر بدانید.
منبع: زندگی آنلاین
انتهای پیام/