کشف مولکول‌های آب در کره ماه نوید بخش ساخت سفینه‌های فضایی خارج از کره زمین و سفر‌های طولانی مدت فضایی در منظومه شمسی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فضاپیمای ناسا موفق به شناسایی مولکول‌های آب بر سطح کره ماه شده است؛ این کشف به وسیله ماهواره مدارگرد ناسا به نام (Orbiter Reconnaissance Lunar) به اختصار LRO به دست آمده است. کارشناسان اعتقاد دارند این کشف می‌تواند در آینده زمینه ساز دسترسی انسان به منابع آب و امکان ساخت پناهگاه بر سطح کره ماه شود.
کارشناسان مولکول‌های آب درحال حرکت را دریک روز کره ماه شناسایی کرده‌اند.

تا دهه‌های گذشته گمان بر این بود که سطح کره ماه خشک است و اگر آبی در آن وجود داشته باشد به شکل یخچال‌های طبیعی در نزدیک دو قطب آن است.

به تازگی کارشناسان آب را به شکل مولکولی در خاک کره ماه شناسایی کرده‌اند؛ کشف منابع آب بر سطح کره ماه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند زمینه ساز ساخت سوخت سفینه‌های فضایی و کمک به ایجاد عایق‌های محافظتی در برابر تابش اشعه‌های کیهانی شود؛ در نهایت این کشف می‌تواند زمینه ساز کاهش هزینه‌های ماموریت‌های فضایی در آینده شود.

دانشمندان براین باور بودند که یون‌های هیدروژن موجود در باد‌های خورشیدی زمینه ساز ایجاد منابع آبی در کره ماه است؛کارشناسان در تلاش هستند تا به بررسی چگونگی جداسازی مولکول‌های آب از سایر مواد شیمیایی سطح کره ماه بپردازند. اکنون یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان بررسی این نکته است که چگونه آب به مواد سطحی متصل می‌شود.

پیش‌تر پژوهش‌هایی درباره وجود آب در کره ماه با استفاده از نمونه‌های جمع آوری شده از سطح کره ماه در ماموریت‌های آپولو انجام شده است.

پس از کشف یخ در نزدیکی قطب‌های کره ماه، کارشناسان آب مایع را در سطح ماه کشف کرده‌اند که به آن Regolith گفته می‌شود؛ مطالعه درباره وجود آب و رطوبت در کره ماه در مجله  تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شده است.

بنا بر پژوهش‌های انجام شده مولکول‌های آب به رگولیت متصل می‌شوند، سپس مولکول‌ها به صورت حرارتی جذب می‌شوند و به مکانی منتقل می‌شوند که به اندازه کافی سرد است تا بتوانند به مولکول‌ها متصل شوند. این وضعیت ادامه می‌یابد تا زمانی که درجه حرارت کاهش یابد و مولکول‌ها دوباره به سطح سیاره برسند.

این کشف بنا براطلاعات دریافتی از پروژه نقشه برداری آلفا Lyman با استفاده از خواندن اطلاعات ارسالی از ماه گرد LRO به دست آمده است.
کارشناسان امیدوار هستند با کشف منابع آب و استخراج آن زمینه‌ اکتشاف‌های فضایی عمیق‌تر در منظومه شمسی فراهم شود.

منبع: indiatoday