وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح سنجش ایمنی در مدارس و طبقه‌بندی کردن آن خبر داد.

وزیر آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مانور آمادگی مقابله با مخاطرات حریق و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال با همکاری سازمان آتش‌نشانی و با حضور سید محمد بطحايی وزير آموزش و پرورش امروز در مدرسه شهید بهشتی منطقه یک تهران برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: با پیچیده شدن شرایط اجتماعی و مسائل ما در جامعه و شهر‌های پرجمعیت، حتما مدارس به عنوان یکی از واحدهای اجتماعی در معرض خطرات قرار دارند، البته تجربه‌ای خوب در مانور زلزله داشتیم که همچنان ادامه دارد، اما در سایر زمینه‌ها از جمله آتش‌سوزی در مدارس همواره شاهد هستیم بچه‌ها و همکاران ما به دلیل آشنایی محدود با خطراتی مواجه می‌شوند، از این رو حتما باید همکاران آتش‌نشان کار پسندیده‌ای که امروز با همکاری آموزش و پرورش انجام شد را ادامه دهند، تا کاهش آسیب‌های ناشی از اینگونه حوادث را شاهد باشیم.

بطحایی تصریح کرد: نگرانی ما به انجام این مانور در چند مدرسه کشور مربوط می‌شود، این آموزش‌ها باید در همه ۱۰۰ هزار مدرسه، برای تمام دانش‌آموزان و تمامی یک میلیون همکار انجام شود و همچنین آموزش‌ها باید به روز شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش‌ها تنها از عهده آموزش و پرورش یا آتش‌نشانی برنمی‌آید، گفت: باید همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها به ما کمک کنند تا آموزش‌ها ارائه شود، این آموزش‌ها بسیار مؤثر است و تنها در زمینه زلزله و آتش‌سوزی نیست، زمینه‌های دیگری را نیز داریم که خانواده‌ها و همکاران باید به آن آشنا شوند.

وی گفت: در زمینه تجهیزات با مشکلاتی مواجه هستیم؛ همانطور که امروز آتش نشانی تمام امکانات و تجهیزات را برای این مانور به میدان آورده است، شهرداری‌ها و سایر نهاد‌های مربوطه نیز باید وارد عمل شوند.

بطحایی ادامه داد: استفاده از یک زنگ خطر برای اعلام حریق، هزینه‌ای بالا ندارد، اما همین امکانات و حتی یک کپسول آتش نشانی نیز می‌تواند برای نجات جان یک دانش آموز در زمان حادثه مؤثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یک دوربین مدار بسته در مدرسه می‌تواند از ورود فردی ناشایست و ناخلف به محیط آموزشی جلوگیری کند، همکاران در دفتر سلامت کارهای این‌چنین را  دنبال می‌کنند، همچنین امسال طرحی را برای رصد ایمنی مدارس به اجرا درآوردیم.

وی تصریح کرد: بر اساس طرح ایمنی مدارس به سه دسته ایمن، تا حدودی ایمن و غیر ایمن تقسیم بندی می‌شوند؛ به تدریج از مدارس غیر ایمن شروع می‌کنیم تا تجهیزات آن را سامان داده و در مواردی که نیاز به روزآوری داریم، این کار انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مدرسه غیر دولتی سیستان و بلوچستان گفت: هنوز این حادثه را فراموش نکرده‌ایم؛ بچه‌هایی که در مدرسه سوختند و خانواده‌ها را داغ‌دار کردند. شاید اگر این مانور‌ها، آموزش‌ها و این تجهیزات در مدارس ما و از جمله آن مدرسه وجود داشت شاهد این داغ بسیار بزرگ و طاقت‌فرسا در جامعه نبودیم.

وی یادآوری کرد: باید همه تلاش کنیم، تا این خطرات از مدارس ما دور بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار