اگر در ایام تعطیلات نوروزی به استان آذربایجان غربی سفر کردید، حتما به شهر افسانه‌های دور و دراز سری بزنید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،شهرستان تَکاب، یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است و در جنوب شرقی این استان واقع شده است. مرکز این شهرستان شهر تکاب است. شهرستان تکاب از غرب به شهرستان شاهین دژ، از شمال غربی به شهرستان هشترود، از شمال شرقی به استان زنجان، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان سقز و از طرف جنوب شرقی به شهرستان بیجار محدود است و با سه استان زنجان، آذربایجان شرقی و کردستان مرز مشترک دارد.

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان



از اماکن تفریحی و تاریخی تکاب می‌توان به آثار باستانی تخت سلیمان، چملی گولو، کوه بلقیس، دژ ساری قورخان و بقعهٔ ایوب انصار، مسجد جامع تکاب، قلعه سردار، آب گرم احمد آباد اشاره کرد، که این مکان‌ها می‌تواند مقصد گردشگران نوروزی نیز باشد.

تخت سلیمان؛گنجینه رمز آلود تاریخ

تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی آن یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است.

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان



سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این مورد به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: مجموعه آثار تاریخی تخت سلیمان که در کوهستان‌های غرب کشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوایی قرار گرفته، در زمان‌های قدیم دارای موقعیت سوق الجیشی حساس بوده است. بقایای مجموعه بر روی جبهه‌ای از سنگ در ۴۸ کیلومتری شمال شرق تکاب قرار گرفته در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه ها، آبگرم ها، قبور کهنسال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه شده است.

وی افزود: تخت سلیمان در زمان‌های پیش از تاریخ و دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی معبر شاهراه‌های عمده بود که از طرف همدان به طرف ارمنستان و آسیای صغیر رفته و از لحاظ لشکرکشی نیز اهمیت فوق العاده‌ای داشته و این مکان محل تلاقی و برخورد اقوام مختلف بوده است.

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان



سپهرفر ادامه داد: تخت سلیمان امروزی، باقی مانده قلعه و آثار بزرگ و عمارات مخصوص برای سکونت موبدان بوده ،که در زمان اشکانیان و ساسانیان در نهایت آبادی و اوج قدرت بوده است و در نتیجه حمله رومیان و تاخت وتاز اقوام عرب و مغول ویران شده و آثار تمدن آن از بین رفته است. آتشکده آذرگشنسب که در دوران اسلامی به تخت سلیمان شهرت یافت از وسیع‌ترین مجموعه بنا‌های ساسانی است که تاکنون شناسایی و از زیرخاک بیرون آورده شده است.

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان



وی تصریح کرد: آتشکده آذرگشنسب که آتشکده پادشاهان و سرداران بوده موقعیت جنگجویان را حفظ می‌کرده و به عنوان نماد وحدت کشور از احترام بالایی برخوردار بوده است به طوری که بعد از پادشاهی اشخاصی از خاندان ساسانی آن‌ها پیاده به این محل آمده و ضمن زیارت، تاج شاهی را بر سر می‌گذاشتند.

سپهرفر یادآور شد: تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی آن یکی از مهمترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران و جزو مجموعه‌های تاریخی شاخص استان آذربایجان غربی است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

روستای نصرت‌آباد

روستای نصرت‌آباد از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب می‌باشد. نام قبلی روستا تازه‌کند بوده، که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. گویا پس از تخریب تازه کند، روستای نصرت‌آباد در دامنه تپۀ کم ارتفاع فعلی شکل‌گرفته و ساختار امروزی یافته است. مردم روستای نصرت‌آباد، به زبان‌های آذری و کُردی سخن می‌گویند. دین مردم این روستا اسلام با مذاهب تشیع و تسنن است.

استقرار روستا در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز، همراه با بارندگی‌های فراوان، جریان رودخانه‌های متعدد، درختان متنوع با مناظر زیبای باغ‌های سیب، شرایطی را فراهم آورده است که هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. چشمه‌های متعدد آب گرم و سرد در اطراف مجموعه تاریخی تخت سلیمان از دیگر جاذبه‌های طبیعی پیرامون روستا است. در اطراف قلعه زندان سلیمان بقایایی از آتش‌فشانی خاموشی به‌جامانده است که قطر دهانه آن ۱۵۰ متر با عمق ۷۰ متر است.

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان



از عمده‌ترین محصولات صنایع‌دستی نصرت‌آباد تکاب می‌توان به قالی‌بافی، گلیم‌بافی و تولید سنتی انواع زیرانداز اشاره کرد. دار قالی و گلیم در اتاق کرسی نصب می‌شود و زنان روستا در زمستان و پاییز به بافت این نوع محصولات صنایع‌دستی اقدام می‌کنند.

چمن متحرک چملی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تکاب در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: چمن متحرک چملی پدیده‌ای است طبیعی و منحصر به فرد که بر حسب مرور زمان بر روی آب‌های ساکن منطقه‌ای جزیره مانند، ولی شناور تشکیل می‌گردد. این پدیده در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تکاب و در مختصات جغرافیایی ۲۷ درجه و ۱۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه عرض شمالی در نزدیکی روستای بدرلو واقع است. مساحت کل منطقه یادشده با احتساب محیط آبی و خشکی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و مساحت قسمت متحرک ۶۰ مترمربع است. عمق قسمت آبی در حدود ٤-۸ متر و پوشش گیاهی آن شامل گیاهان آب دوست از جمله درخت و نی و جگن است.

 

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان

 

کوه طبیعی زندان (زندان سلیمان)

وی ادامه داد: کوه طبیعی زندان کله قندی شکل از لایه‌های رسوبی تشکیل شده است و به صورت منفرد و در فاصله سه کیلومتری تخت سلیمان واقع شده و از آثار جالب و دیدنی است که در اطراف دهانه آن آثار معماری مربوط به هزاره اول موجود دارد و در آن زمان آب دریاچه تخت سلیمان از دهانه کوه جریان داشته است و پس از آن جریان آب قطع شده و در حال حاضر کوه میان تهی به جا مانده است. ارتفاع آن از دهانه تا کف کوه زندان حدود ۱۰۰ متر است.

شهر افسانه‌ها میزبان گردشگران در ایام نوروز/تخت سلیمان تکاب میراث دار انگشتر حضرت سلیمان



وی افزود: کوه زندان در سال ۹۳ به عنوان اولین اثر طبیعی استان در فهرست میراث ملی ثبت گردید.

در شهرستان تکاب، مراکز اقامتی و گردشگری متعددی برای اسکان مسافران و گردشگران فعالیت می‌کند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.