به باور یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین، هدف آمریکا از حملات سایبری به بزرگترین نیروگاه برق ونزوئلا و اقدامات مشابه آن، گسترش نارضایتی عمومی و برانگیختن جنگ داخلی در این کشور است.

کارشناس: هدف آمريکا، برانگيختن جنگ داخلی در ونزوئلا استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حسان الزین، کارشناس مسائل آمریکای لاتین از سائوپائولو در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه نیکلاس مادورو، آمریکا را عامل حمله سایبری به تأسیسات برق این کشور می‌داند، سیر تحولات در این کشور را چگونه پیش بینی می‌کنید، گفت: به نظرم حملات سایبری یا آنچه نیکلاس مادورو آن را مافیای پشت پرده برای وخیم کردن اوضاع اجتماعی در ونزوئلا نامید، همچنان ادامه خواهد یافت. هدف از این حملات یا طبق گفته مادورو وحشی گری‌های آمریکا، تغییر معادلات اجتماعی برای پیچیده‌تر کردن اوضاع است. در حملات اخیر برق همه بیمارستان‌ها قطع شد و ما می‌دانیم ۷۰ درصد جریان برق در ونزوئلا از نیروگاهی تأمین می‌شود که مورد هجوم قرار گرفت.

گفتنی است این نیروگاه به لحاظ تولید برق سومین نیروگاه در جهان پس از چین و برزیل است و روزانه بیش از ۱۰ هزار مگاوات برق تولید و بیش از ۷۰ درصد از برق ۲۱ ایالت ونزوئلا را تأمین می‌کند. همچنین این نیروگاه برق برخی از شهر‌های شمالی برزیل را نیز با ۱۳۰ تا ۲۰۰ مگاوات تأمین می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: این امکان وجود دارد آمریکا در ادامه بحران ونزوئلا به برانگیختن جنگ داخلی در این کشور چشم داشته باشد، چرا که احتمال حمله نظامی منتفی شده است. اطلاعات رسانه‌ای حاکی از استقرار ۲۴ جنگنده سوخوی روسی در سواحل دریای کارائیب از ماه دسامبر گذشته تاکنون است و ویدئویی متعلق به یک روزنامه مکزیکی منتشر شده است که این مسئله را تأیید و انتخاب گزینه نظامی را خیلی خیلی تضعیف می‌کند. از این رو آمریکا برای برانگیختن جنگ داخلی فراگیر در ونزوئلا و ترویج گروه‌های مافیایی جنگ و کشتار در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: تکرار شدن سناریوی سوریه در ونزوئلا به دلیل موضع قاطع روسیه بسیار بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر راهبرد نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا برای مقابله با تلاش‌های آمریکا بسیار مهم است و بر قاعده آتش در مقابل آتش استوار است. به این معنا که مادورو به آمریکا و مخالفان داخلی خود اعلام کرده اگر شما به نیروی مردمی متوسل شده اید من نیز نیروی مردمی در اختیار دارم. مادورو همچنین تاکنون همه اظهارات و مواضع مسئولان آمریکایی را در جهت مخالف پاسخ داده است. همچنین ممکن است در چند روز آینده ونزوئلا در مراجع بین المللی علیه دولت آمریکا شکایت کند.

حسان الزین با تاکید بر آگاهی مردم ونزوئلا از توطئه‌ای که علیه کشورشان در جریان است، افزود: دولت آمریکا تمام تلاش خود را در مرحله کنونی به کار می‌گیرد تا ونزوئلا را از نظام جهانی خارج سازد و توافقات مهم روسیه و ونزوئلا در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی را که به میلیارد‌ها دلار می‌رسد لغو کند، اما روسیه به صورت بسیار بسیار جدی با تلاش‌های آمریکا مقابله خواهد کرد. سؤال مهم این است که چرا مردم همچنان خواهان در قدرت ماندن مادورو هستند؟ زیرا آن‌ها می‌دانند اگر به سوی خوان گوایدو (سردسته مخالفان) بروند تغییری در اوضاع اقتصادی شان حاصل نمی‌شود، آنگونه که در برزیل و آرژانتین و کلمبیا چنین اتفاقی افتاد و تغییرات سیاسی تغییری در اوضاع اقتصادی این کشور‌ها ایجاد نکرد.

او در پایان گفت: با وجود این آگاهی مردمی، آمریکا می‌خواهد بحران‌های داخلی را تشدید کند و از نقطه ضعف‌ها استفاده کند. از جمله این نقطه ضعف‌ها برق است به طوری که سخن از جنگ برق به میان آمده است. دولت آمریکا تلاش می‌کند با جنگ اقتصادی، جنگ نفت، جنگ سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک رئیس جمهور مادورو را منزوی کند. اما سیاست عاقلانه مادورو و ارتش تاکنون مانع از خونریزی شده و از سوی دیگر از هرگونه آسیب زدن به خوان گوایدو نیز جلوگیری کرده است، چرا که ممکن بود شاهد شرایطی مانند لبنان و دخالت نظامی در ونزوئلا به بهانه جلوگیری از هر گونه آسیب رساندن به گوایدو باشیم. در شرایط فعلی رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند اوضاع را چنین جلوه دهند که دخالت‌ها در ونزوئلا برای دفاع از انسانیت است و در این کشور برق وجود ندارد، بیمارستان‌ها با بحران مواجه هستند و انسان‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. همه این اقدامات تلاش دولت آمریکا برای راه انداختن کودتای سفید یا کودتای نرم در ونزوئلا است. از این رو آمریکا مرحله به مرحله پیش می‌رود و محاصره دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و اجتماعی را علیه ونزوئلا امتحان خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ونزوئلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار