در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

از نخستین جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری بومی تا سه علت اول مرگ ایرانی‌هابه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

صادرات سالیانه ۲۵ میلیون دلار دارو به عراق/ راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مشترک مرزی ضرورت دارد

پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در دیدار با وزیر تجارت عراق اظهار کرد: امروزه بیش از ۱۲۰ داروی ایرانی در فرآیند کشور عراق وجود دارد، اما تنها ۲۰ قلم دارو فرآیند ثبتشان تکمیل شده است.

وی ادامه داد: ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی سالیانه ۲۵ میلیون دلار صادرات به کشور عراق دارد و ظرفیت افزایش صادرات را تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار دارد.

پیرصالحی با اشاره به اینکه ما فکر می‌کنیم با حضور دارو‌های ایرانی در کشور باعث صرفه‌جویی ارزی به میزان ۵۰ درصد در واردات کشور دوست عراق می‌شود، ادامه داد: ایران در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و ما فکر می‌کنیم که امکانات خوبی می‌توانیم در اختیار کشور عراق در زمینه آرایشی و بهداشتی بگذاریم به طوری که تا به امروز در حدود ۸۰ میلیون دلار محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور عراق صادر می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: شرکت‌های ما می‌توانند تکنولوژی خود را به کشور عراق منتقل کنند و ما انتظار داریم که در چنین شرایطی که ایران دچار تحریم شده است، کشور عراق در زمینه انتقال پول به کشور‌های اروپایی جهت خرید دارو و تجهیزات پزشکی به ما کمک کند.

رئیس جدید شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شد

بیست و یکمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی مورخ ۱۶ اسفند ماه جاری در سالن مرحوم دکتر نوربخش تشکیل و با رای گیری اعضای آن رئیس جدید شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شد.

در بیست و یکمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی که با حضور ظفرقندی ریاست کل سازمان نظام پزشکی تشکیل شد؛ مصطفی معین با ۲۴ رای به عنوان رئیس شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شد.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا سد ورود دستگاه‌های دیالیز به کشور/ هزار دستگاه وعده داده شده تا پایان سال راه اندازی می‌شود؟

مهدی شادنوش سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اضافه شدن هزار دستگاه دیالیز جهت درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به منظور رفع کمبودها  و نوسازی دستگا‌های قدیمی دیالیز اظهار کرد:  تامین دستگاه‌های دیالیز به تعداد مورد نیاز و کافی برای استفاده بیماران دیده شده و برنامه ریزی‌های لازم را در وزارت بهداشت انجام داده ایم تا بتوانیم نیاز بیماران در سراسر کشور را تامین کنیم.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که بالاخره چه زمانی این هزار دستگاه دیالیز وارد کشور می‌شوند تا نیاز بیماران مرتفع شود؟ بیان کرد: تولیدکنندگان خارجی دستگاه‌های دیالیز قول داده اند تا طبق برنامه و تا پایان سال دستگاه‌های دیالیز را به ایران صادر کنند و ما بتوانیم نیاز بیماران نارسایی کلیوی را در بخش‌های دیالیز تامین کنیم و خدمات با کیفیتی به آنها ارائه دهیم.
 
شادنوش با اشاره به فعالیت یک شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه تولید دستگاه‌های دیالیز اظهار کرد: شرکت تولیدکننده ایرانی به تدریج تعدادی دستگاه دیالیز تولید و روانه بازار می‌کند و این دستگاه‌های دیالیز ایرانی به ناوگان خدمت رسانی به بیماران نارسایی کلیوی ملحق می‌شوند تا بیماران دیالیزی خدمات موردنیاز خود را در سراسر کشور  دریافت کنند.
 

معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران، مقادیر ۷۲ قلم محصولات آرایشی و بهداشتی به مبلغ حدودی بیست میلیارد تومان، تاریخ مصرف گذشته در انباری غیر مجاز در محدوده نظارتی این دانشگاه کشف شد.

طی بررسی انبار غیر مجاز مکشوفه، محصولات آرایشی و بهداشتی تاریخ مصرف گذشته نگهداری شده است همچنین مشاهده شد تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی در این انبار تغییر و مجدد در بازار عرضه می‌شده است.

نخستین جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری بومی/ محققان ایرانی، انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

محمد بیات متخصص جراحی دهان فک و صورت و رئیس مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران

درباره نخستین جراحی ترمیم و بازسازی کاسه چشم به کمک تکنولوژی دیجیتال گفت: ما این جراحی پروتز را در مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی کردیم و در یک شرکت دانش بنیان پرینت ۳ بعدی شد و با سیستم نویگیشن پروتز با دقت بالا کار‌گذاری می‌شود و در حین جراحی مطمئن شویم که پروتز در محل دقیق خود قرار گرفته است.
 
وی در ادامه توضیح داد: در واقع به کمک این تکنولوژی به جای آنکه پس از عمل جراحی سی تی اسکن انجام دهیم به کمک سیستم دانش بنیان ایرانی که برای نخستین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفت، باز سازی و قرینه سازی صورت را در حین عمل مورد بررسی قرار می‌دهیم که انجام این روش جراحی با تکنولوژی هوشمند بومی ایرانی بسیار ارزشمند و افتخار آفرین است.
 
بیات اظهار کرد: در گذشته از پروتز‌هایی که از بدن بیمار برداشته می‌شد یا پروتز‌هایی که از بازار تهیه می‌شدند استفاده می‌کردیم اما امروز بدون آنکه از روش تهاجمی برداشتن پروتز از بدن بیمار استفاده کنیم از پروتز اختصاصی بیمار استفاده کردیم که نتایج درخشان تری به دنبال خواهد داشت.
 
 
سازمان غذا و دارو برای تامین داروهای مورد نیاز سال۱۳۹۸معاونت بهداشت فراخوان اعلام کرد.
 
 
محمد عبده زاده مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: با توجه به فضای دارویی کشور و تحریم‌هایی که در حال حاضر با آن درگیر هستیم و احتمالاً شرایط در سال جاری و سخت‌تر نیز خواهد شد؛ شاهد فعالیت خوب مراکز تولید و توزیع دارو به خصوص در بخش خصوصی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: علی‌رغم فشار‌های سال جاری که یکی از سخت‌ترین و پرفشار‌ترین سال‌های دوران تحریم بود، تجربه تلاش و هماهنگی بخش‌های مختلف مانند بخش توزیع، سازمان غذا و دارو در تامین دارو باعث شد تا کمترین فشار و تبعات را برای مردم داشته باشیم.

عبده‌زاده گفت: امسال این شرکت‌ها از نظر مطالبات و نقدینگی بسیار تحت فشار بودند و علی‌رغم تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو و سایر تمهیدات اعمال شده، فشار بخش توزیع تا به حال کاهش پیدا نکرده است.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سال‌ها پیش دلیرمردان کشورمان به قیمت جان شان سرزمین عزیزمان ایران را حفظ کردند و اکنون زمانی خوب است تا با کمک به مردم از طریق وظیفه‌ای مانند توزیع دارو که بر عهده ما گذاشته شده است دین آن‌ها را ادا کنیم.

سه علت اول مرگ ایرانی‌ها/ ساخت ۶۲ مرکز تشخیص زودرس سرطان برای کاهش فوتی‌ها

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مهمترین علل مرگ و میر انسان‌ها در دنیا گفت: چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت بزرگترین عامل مرگ انسان در جهان هستند.که معادل ۶۰ درصد علل مرگ با ۳۵۰ میلیون مورد تخمین زده می‌شود، همچنین ۸۰ درصد مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت به سه علت مهم مرگ ایرانی‌ها اشاره کرد و افزود: در ایران ۷۲ درصد علل مرگ، ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده و سه دلیل اول مرگ در ایران شامل بیماری‌های قلبی عروقی (۴۵ درصد)، حوادث (۱۴ درصد) و سرطان (۱۲ درصد ) است.

جان بابایی ادامه داد: این در حالی است که ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی وعروقی و ۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند و برنامه‌های درمان و مراقبت بیماران خاص و صعب العلاج از جمله خدمات پر هزینه در نظام سلامت کشور به شمار می‌روند.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: سرانه درمان بیماران خاص و صعب العلاج به چندین برابر سرانه سلامت آحاد مردم می‌رسد و  از طرفی این بیماران به دلیل مزمن بودن بیماری و غیر قابل علاج بودن آن‌ها همواره نیازمند خدمات ویژه درمانی و دارویی هستند و حتی به دلیل هزینه‌های مترتب بر درمان، در صورتی که خانواده‌ها متحمل این هزینه‌ها باشند، لاجرم دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند.

راه‌اندازی کلینیک‌های مشاوره جنسی در سال ۹۸/ برگزاری دوره‌های آموزشی بدو ازدواج در تهران

حامد برکاتی مدیر دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشتاظهار کرد: ۷۲ درصد از زوجین جوان در حوزه احکام ازدواج و ۷۶ درصد از مراجعان درباره حقوق ازدواج و  ۹۰ درصد از زوجین از مبحث  ارتباط متقابل و روانشناسی ازدواج  در طرح نظر سنجی رضایت خود را از برگزاری این دوره‌های آموزشی اعلام کرده‌اند.
مدیر دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت ادامه داد: از سال آینده از زوجین درخواست می‌شود در صورت بروز مشکلات جنسی به همین مراکز برای رفع این مسائل مراجعه کنند؛ وزارت بهداشت برای رفع مشکلات جنسی کلینیک و پزشک مرتبط را به زوجین جوان معرفی می‌کند.

برکاتی افزود: در سال ۹۸ کلینیک‌های مشاوره جنسی در ۱۰ آموزشگاه علوم پزشکی با طرح و ساماندهی جدید راه‌اندازی می‌شود.

میزان ذخیره خونی استان تهران+ ساعات کار مراکز در نوروز

سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: در ۱۱ ماهه سال ۹۷ تعداد ۳۷۸ هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سطح استان تهران مراجعه کرده و ۲۹۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۹ درصد از اهداکنندگان خون در سال ۹۷ برای بار اول اقدام به انجام این کار خداپسندانه کرده و ۸۱ درصد از مراجعان جزو اهداکنندگان مستمر هستند و متأسفانه تنها چهار درصد از اهداکنندگان را در سطح انتقال خون بانوان تشکیل داده‌اند.

طباطبایی با اشاره به ارسال تعداد ۱۰۰ هزار واحد خون اشعه دیده به شیراز، طی ۱۱ ماهه سال ۹۷، افزود: امسال ۲۷۳ هزار واحد پلاسما در سطح استان تهران تولید و ۱۴۷ هزار پلاسما توزیع شده است و به طور کلی میزان مصرف پلاسما یک، پنجم خون است و مازاد پلاسما به شرکت‌های پالایشگر برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما مانند فاکتور ۸ و ۹ ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دارو‌های مشتق از پلاسما گران قیمت است و شرکت‌های پالایشگر در کشور‌های آلمان و اتریش مستقر هستند، تأکید کرد: یکی از اقدامات خوب سازمان انتقال خون استان تهران ارتقای کیفیت خون است و از هر پنج واحد پلاسمای اهدایی چهار واحد جهت تولید دارو‌های مشتق از پلاسما اختصاص پیدا می‌کند.

۶ ماه ذخیره دارویی در سال ٩٨ داریم/ قیمت گذاری دارو را اصلاح یا تفویض می‌کنیم/ دارو، کنترل شده‌ترین کالا در حوزه قیمت است

پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارونعت داروسازی در ابتدای انقلاب ٢۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کرد و در دوران جنگ کارخانه‌های جدیدی تاسیس شد و این افتخار است که در دوران جنگ کارخانه جدید تاسیس شود و هر ساله داروهای بسیاری وارد بازار می‌شود.پیرصالحی با اشاره به اینکه قرار بود از ۴۰ داروی ایرانی که از بهمن‌ماه سال قبل تا بهمن‌ماه امسال وارد بازار شدند تقدیر شود، اظهار کرد: آنقدر تعداد اقلام تولید شده در کشور زیاد بود ما به سه دسته‌بندی ۴۰ تایی رسیدیم و بر این اساس امروز از ۴۰ داروی شیمیایی ۴۰ داروی سنتی و ۴۰ داروی بایوتکنولوژی تولید داخل رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که صنعت داروسازی کشور بعد از انقلاب اسلامی وارد حوزه‌های جدید مانند تولید دارو‌های بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی شده است و در این حوزه‌ها خوش درخشیدیم به طوری که امروز جزو کشور‌های اول منطقه در حوزه دارو‌های بایوتک هستیم و ۲۲ قلم داروی بایوتک وارد بازار کرده‌ایم و شرایط خوبی در این حوزه داریم.

وی تصریح کرد: ما حتما در این دوره بحث قیمت‌گذاری و اصلاح قیمت‌ها را با توجه به شرایط کشور مدنظر قرار می‌دهیم و در حال بحث و پیگیری درباره اصلاح قیمت‌گذاری یا تفویض و واگذاری آن به نهاد‌هایی خارج از سازمان با نظارت خودمان هستیم و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت و کیفیت دارو می‌دانند که راه تامین و در دسترس بودن دارو حمایت از تولید داخل است در غیر این صورت با هزینه‌های بسیار زیاد هم نمی‌توانیم بازارمان را تامین کنیم، بنابراین باید به سمتی رویم که هر دارویی که وارد بازار جهانی می‌شود به سرعت در ایران تولید شود.

هفته آینده گزارش کامل جزئیات اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو به من داده می‌شود/ برنامه‌ای برای حذف آزمون رشته پرستاری نداریم

سعید نمکی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: هفته گذشته تیمی را مامور کردیم تا به موضوع پرداخت ۵۰۰ میلیون یوروی بدهی شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی رسیدگی کند که بر اساس گزارش‌های ارسالی مشخص شده که تنها ممکن است چند درصد از این پول به شرکت پخش تعلق نگرفته باشد.

وی افزود: موضوع پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو را از سه راه رئیس سازمان غذا و دارو، معاونت توسعه و منابع وزارت کشور و شرکت‌های پخش دارویی پیگیری می‌کنیم؛ خوشبختانه تا امروز توزیع منابع اتفاق افتاده است و چند درصد مابقی که هنوز پرداخت نشده ممکن است به دلیل برخی مشکلات در سیستم بیمه باشد.

مشکلی در تامین شیرخشک‌های خاص نداریم/ طراحی سامانه توزیع شیر خشک برای جلوگیری از سوءاستفاده

مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حواشی فروش شیر خشک و کمبود آن اظهار کرد: ۱۰ یا ۱۵ سال پیش اگر به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردید تنها چند نوع شیر خشک محدود برای نوزادان وجود داشت، اما امروزه انواع مختلف  این محصول در دسترس والدین است که می‌توانند با توجه به شرایط نوزاد خود از آن استفاده کنند؛ خوشبختانه امروزه شیرخشک‌های عمومی به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شوند و یارانه‌ای متناسب نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد که باعث می‌شود دسترسی متناسبی به آن وجود داشته باشد.

وی درباره  فروش شیرخشک‌های خاص گفت: امروزه با توجه به مشکلاتی که برخی نوزادان به آن‌ها مبتلا می‌شوند تنوع شیر خشک افزایش بسیاری پیدا کرده است برای مثال برخی نوزدان به پروتئین یا به قند شیر خشک‌ها معمولی حساسیت دارند و از انواع شیر خشک مخصوص به خود استفاده می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: متأسفانه مدتی پیش شاهد بودیم که برخی افراد از قیمت پایین این محصول سوءاستفاده می‌کردند و به دنبال قاچاق آن بودند؛ قیمت پایین این شیر خشک‌ها در داخل کشور حاصل هزینه‌های دولت در این حوزه است و قاچاق این محصول آسیب زیادی به کشور می‌زد پس باید راهکاری برای کنترل فروش این محصولات اتخاذ می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار