بازار خودرو، از نمونه حوزه‌هایی است که فعالیت دلالان در آن موج می‌زند و بخش قابل توجهی از نوسانات بازار به آن‌ها باز می‌گردد.

دلالان خودرو از ابتدای امسال، چقدر پول به جیب زدند؟ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو از نمونه عرصه‌هایی به شمار می‌رود که همواره از جذابیت‌های خاص به خود برخوردار  است.

تبدیل شدن خودرو به یکی از نیاز‌های اساسی مردم و جامعه از یکسو، افزایش جمعیت و رشد میزان تقاضا و تعداد خانوار‌های متقاضی اتومبیل از سوی دیگر و رسوخ و رسوب دلالی در این بازار، عرصه مذکور را با لایه‌های پیچیده بسیاری همراه کرده است.

بدون تردید، یکی از عوامل افزایش افسارگسیخته قیمت اتومبیل در  ماه‌های گذشته به فعالیت ناسالم دلالان خودرو باز می‌گردد. در این میان، به زعم برخی از فعالان حوزه فروش خودرو، کیفیت نظام عرضه، یکی از مولفه‌های اصلی در تشدید یا تقلیل فعالیت دلالان به شمار می‌رود.

سعید مرندی، یکی از فعالان حوزه فروش و عرضه خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح فعالیت دلالان در بازار خودرو اظهار کرد: به دلیل تحولاتی که در صحنه اقتصادی کشور شاهد آن بوده ایم، خودرو از یک کالای مصرفی به محصولی سرمایه‌ای تبدیل شده و به تبع با چنین تحولی، بخش قابل توجهی از افرادی که در صدد سرمایه گذاری و به تعبیر دیگر سودجویی و فرصت طلبی هستند با نفوذ در این بازار، تلاش می‌کنند حداکثر سود ممکن را برای خویش کسب کنند.


بیشتر بخوانید: واکاوی دقت نظر افکار عمومی در رصد نوسانات قیمت خودرو/ آیا خودروسازان نماد گرانفروشی شدند؟


وی افزود: معمولا کالا‌ها و اقلامی که جامعه تشنه خرید و تهیه آن است از استعداد بیشتری برای قرار گرفتن در زنجیره و حلقه دلالی برخوردار است، زیرا طبیعتا اقلام و محصولاتی که جذابیت آن برای جامعه آنچنان که باید بالا و پر رنگ نیست، به تبع جذابیتی برای سرمایه گذاری سالم و یا حتی ناسالم نخواهد داشت.

سود ۲۰۸ میلیارد تومانی دلالان خودرو در فروردین  امسال

این نمایشگاه دار خودرو  در ادامه این گفتگو می‌افزاید: متاسفانه در ماه‌های گذشته، بنابه دلایل متعدد، عرضه خودرو با اختلال و نقصان مواجه شد و این یک امر بدیهی است که وقتی عرضه با تقاضا همخوان و متناسب نباشد، طبعا بازار این جنس یا کالا، دچار التهاب خواهد شد.

وی گفت:  بخش قابل توجهی از تشدید ضریب دلالی در بازار مذکور به کمبود عرضه در شرایطی که تقاضای بسیار بالایی برای خرید و تهیه خودرو وجود دارد باز می‌گردد.

مرندی بیان کرد: تمامی کارشناسان معتقدند، در صورت عرضه مناسب خودرو تا حدود بسیاری دست دلالان از بازار مذکور کوتاه خواهد شد و قطعا در چنین فضایی، منافع مصرف کننده واقعی به معنای حقیقی کلمه حفظ خواهد شد.

این فعال در حوزه فروش و عرضه خودرو گفت: صحت این ادعا، به سادگی و تنها با اشاره به خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو به بازار قابل اثبات است که البته این خبر نیز کذب بود، اما تنها رسانه‌ای شدن آن، تا حدودی آرامش را به بازار خودرو باز گرداند و دست دلالان خودرو را از این حوزه (هر چند بصورت مقطعی) کوتاه کرد.

وی افزود: در ماه‌های گذشته تدابیر و دستور کار‌های بسیاری با هدف ایجاد ثبات در نظام عرضه خودرو و تنگ‌تر کردن عرصه برای فعالیت ناسالم دلالان این حوزه مطرح شده است که عدم امکان فروش خودرو از سوی خریداران جدید به مدت یکسال، یا عدم فروش و با صلح خودرو با کارت ملی و ... از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

مرندی گفت: به هر ترتیب نباید این قاعده را از نظر دور داشت که یکی از مولفه‌های اساسی در اقتصاد سالم، به توزیع منطقی و سالم باز می‌گردد و در واقع در توزیع ناسالم و مساله دار، مواجهه بازار آن کالای خاص، با چالش، نارسایی و التهاب نزدیک به یقین خواهد بود.

در این میان، آنچنان که اخبار موجودِ منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، تنها در فروردین ماه امسال، سود دلالان بازار خودرو ۲۰۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

(بنابر گزارش های موجود) در هشت ماهه امسال نیز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پول تولیدکنندگان به جیب دلالان رفته است، به واقع با در نظر گرفتن میزان فروش خودروسازان در بازه زمانی مذکور، (۶/۳۲ هزار میلیارد تومان) سود دلالان قریب به ۲۸ درصد تخمین زده می‌شود.

سود دلالان در سال ۱۳۹۶، نیز حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که با رها شدن فنر قیمت‌ها و بروز برخی نارسایی‌ها در بازار اشاره شده، این سود با رشدی ۵۵۵ درصدی همراه شده است (منظور نظر تنها در هشت ماه امسال است).

وقتی خودروسازان به دلالی متهم می‌شوند

چندی پیش، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در برنامه (مناظره) با موضوع " آزاد سازی قیمت خودرو "، که در ۹ آذر امسال برگزار شد اظهار کرد: بستن مرز‌های کشور بر روی واردات خودرو‌های خارجی و ایجاد رقابت میان دو خودرو ساز داخلی، به معنای رقابت نیست، زیرا در این شرایط ۸۰ میلیون ایرانی را محکوم می‌ کنیم که خودرو‌های داخلی را به هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند، خریداری کنند و از دیگر سو واردات خودرو نیز با تعریفه‌های سنگین انجام می‌پذیرد (که عملا در چنین شرایطی نرخ خرید خودرو‌های خارجی نیز با قیمتی فزاینده همراه می‌شود).

پارسایی معتقد است، رفتار کنونی خودروسازان در کشور بصورتی است که، چون احساس رقابت با یکدیگر نمی‌کنند، حتی الامکان قیمت اتومبیل را افزایش می‌دهند و مردم نیز در این میان، حق انتخابی جز خودروی داخلی ندارند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلسدر ادامه در خصوص دلالی در بازار خودرو می‌گوید: در بازار خودرو دلالی وجود ندارد بلکه دلال، خودِ خودروساز است.

وی در تشریح این ادعا اظهار می‌کند: این رفتار و رویکرد خودروسازان است که باعث شده فضا به این سمت و سو برود و در واقع، پیشنهاد خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد تعیین شود موید این موضوع است که از ابتدای این امر، با برنامه ریزی، طراحی شده تا قیمت کارخانه با نرخ بازار آزاد خودرو قرابت پیدا کند.

وی می‌افزاید: این شیوه آزاد سازی قیمت ها، اجحاف در حق مردم است و در شرایطی که شاهد انحصار در صحنه خودروسازی کشور هستیم نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی، قیمت‌ها این چنین با افزایش همراه شود.

محمد رضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گویی با رسانه‌ها در خصوص میزان بدهی خودروسازان می‌گوید: در حال حاضر بدهی خودروسازان ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و این موضوع، فاجعه‌ای است که در صورت عدم مرتفع سازی و حل و فصل آن تا ۴ سال آینده این عدد و رقم به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: باید این موضوع مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد که چرا با وجود نیروی انسانی گاز، برق و آب ارزان قیمت (در مقایسه با نرخ‌های جهانی) صنعت خودروسازی دچار چنین چالش و گرفتاری‌هایی شده است.

امیر حسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است، وضعیت صنعت کنونی خودروسازی، هرچه که هست، نتیجه چهار دهه قانونگذاری و تصمیم گیری‌های کلان در حوزه مذکور است.

به هر ترتیب، در شرایطی که تحریم‌ها نیز صنعت خودروسازی (به عنوان یکی از صنایع حائز اهمیت کشور در حوزه اشتغالزایی) را نشانه گرفته است، امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، ارتقای کمی و کیفی فزاینده تری در صنعت اشاره شده حاصل شود که قطعا در صورت حصول این توفیق، کلیت جامعه (تولیدکننده و مصرف کننده) توامان با هم، از مزایای این موفقیت بهره‌مند خواهند شد و قطع به یقین با نظارت دقیق‌تر و برنامه ریزی صحیح‌تر می‌توان بساط سفته بازی و دلالی را نیز از این بازار حساس برچید، بازاری که جامعه با حساسیتی ویژه، تحولات آن را رصد می‌کند، حساسیتی که خود معلول عوامل و دلایل بسیاری است که در گزارشی دیگر، بصورتی مجزا و مبسوط، به آن پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامود
۱۴:۴۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
دلالان خودرو کجا بود ؟ خود نمایندگیها در واقع همون دلالان هستند دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
******* از رییس جدید قوه قضاییه انتظار داریم هیات مدیره ایران خودرو و سایپا را محاکمه کنند و دلال های مرتبط با آنها را هم دستگیر کنند این گرانی خودرو روی همه چیز تاثیر گذاشت . یعنی چی که قیمت گذاشتن 5 درصد زیر قیمت بازار. مردم هم نخرند. ****
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تا قیمت ها افزایش پیدا می کنه می گن دلال ها دخالت کردند این دلال ها کی هستند ؟ چطور به راحتی از خودروسازهاخودرو می خرند معلوم است دلال همان خودروسازهاهستند
قوه ی قضائیه خودروسازهارامحاکمه کند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مردم نخرید تا دست دلال کوتاه بشه ، اون موقع میان التماس میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید دلال ها مجازات شوند
Germany
رضا
۱۳:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ایران خودرو وسایپا
پیش فروش فوری میکنن بعد تو کسری از ثانیه تکمیل ظرفیت میشه حتی حاضر نیستند با این قیمت ها
بدست مصرف کننده برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خودرو به بازار نمیدن در صورتی که 3000 کانتینر لوازم خودرو در گمرگ خاک میخوره.
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بينيم اقاي رئيسي كاري در اين رابطه ميكنه. صدر صد تخلفي شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای رئیسی بیا و تکلیف دلا‌ها را که معلوم نیست کیا هستن کف دستشون بزار.البته اینا یی که گفته میشه خودرو ساز خودرو ساز نیستن بلکه هم دلال و نهایتاً خودرو مونتاژکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید جلو این گرانی و دلالی رو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدایا کمکمون کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
وقتی که خود کارخانه داره خودرو رو گرون می فروشه سایپا در عرض یک هفته برای فروش فوری ساینا 10 میلون تومان اضافه کرده کسی هم نیست بگه مثلا می خواستی با این کارت قیمت ها را متعادل کنی کدوم تعادل وقتی که خود کارخانه عرض یک هفته 10 میلیون می بره روی قیمت خودرو مملک نیست که ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر دلال ها مجازات شوند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
وقتی بازار انحصاری هم در اختیار خودروسازها قرار می دهید و نمی توانند نه از لحاظ کیفیت و نه از لحاظ تیراژ تولید رضایت مشتری را جلب کنند و نمی توانند ماشین تحویل دهند چه اصراری به ادامه حمایت از خودروسازها با 50 هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد. صنعت خودروسازی یک کودک 40 ساله با زندگی نباتی است و تمام رنج و زحمت برای ولی نعمت جامعه یعنی مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
جالبه ایکاش باشگاه خبر نگاران جوان به مسئولین گزارش بده لااقل کاری کنن ! واقعا" مشکل خودرو تا این حد حل نشدنی ؟؟
خب تعرفه ورود خودرو رو بردار ! کار سختیه !
کل خودرو مورد نیاز کشور سالانه به یک میلیارددلار نمیرسه ! دولت مگر مدعی است دارد 14 میلیارد دلار یارانه با دلار 4200 تومنی میده ! یک میلیاردش بده برای خودرو جامعه رو از این التهاب خلاص کنه ! مردم دیگه بیش از این طاقت این وضعیت رو ندارند !
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۱۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مردم و دولت و مجلس و... همه میگن خودروسازان گرانفروشی میکنن ودلال بازی !! پس چرا با اینکه همه اتفاق نظر دارن کاری نمیکنن ؟؟!! مفسد فی لارض یعنی چه ؟؟!! یعنی فقط کسی که احتکار برنج و گوشت و یا قاچاق ویا اختلاس میکنه ؟؟!! کار خودرو سازان کدام اینها که گفتم نیست ؟؟!! پس واضحه که دولت هم همین را میخواد واگرنه درعرض 1 هفته خودرو به تعادل قیمت میرسید !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدانگذره مسببین گرانی را
Iran (Islamic Republic of)
دو چرخه فقط
۱۰:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
سرمایه داران وکارآفرینان عزیزمون وخیرین برای کمک به تولید خودروهای برقی و نیز تولیدات باکیفیت جهانی وبرای شکست انحصار اقتصاد دولت محور وانحصار خودرو وحمل ونقل پیش قدم بشن./
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دلال = خودروساز
خودروساز = دلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کسی نیست پاسخگو واقعا باشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
لعنت به این دلال ها مفت خور
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
موضوعی که مسئولین مالیاتی کشور همیشه در این سالها پس از وارد آمدن شوک قیمتی از آن غافل بودند درآمد افسانه ای شرکتها و عمده فروشان و بعضا خرده فروشانی است که یکباره کالاهای موجود در انبارها تجاری خود را افزایش زیادی داده ولی هرگز سازمان مالیاتی به سراغ آنها برای گرفتن مالیات از قبل این درآمد نرفته است مخصوصا در امسال که کالاها هرروز و ساعتی افزایش بیش از 100 تا 300 درصدی مییابند چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چی بگم
Germany
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ببخشید کدام‌دلال.
ایران خودرو و یا سایپا
؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
، ببینین چقدر ماشینارو گرون کردن الانم راحت فروش فوری میفروشن و پیش فروشارو تحویل نمیدن، مسئولان هم پشتشونن ک هیچی نمیگن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۴۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تازمانی که واردات با تعرفه صفر درصد ازاد نشه وضعیت همینه اقا وقتی تولید کننده داخلی توان تولید به مقدار تقاضا نداره چرا نمی زارن وارد شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
دوچرخه سوار
۱۰:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اقا باید انحصار تولید شکسته بشه وتنوع تولید در خودرو برقی وگاز سوز وهیبریدی و حتی هواگردها .انحصار تولید هرگونه وسیله حمل ونقل که هرکه میتونه بسم الله.
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۰۸:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خون مردم رو تو شیشه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
به فکر ما مردم و جوانان باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همه چیز گرونه
تا کی قراره این گرونی ادامه پیدا کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نمیدونیم والا
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
صبر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خودرو نخرید
آنقدر نرخرید که به التماس بیفتند و وام ارزان قیمت بدهند باز نخرید تا فکر نکنند مردم خیلی زود گول می خورند و با یک وام کلا عوض می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
جلوی خودروسازهای گرانفروش هر چه زودتر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
جناب دکتر حاج بابا لطفا اینجا هم ورود کنید که انشاء الله مشکل گشایی فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۰۹:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
فقط با نخریدن مردم میشه ، وگرنه ناظری که خود ذینفع است مثل دولت ، انتظار مسخره ای است کاهش قیمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کی باور میکنه که دلالان خودرو و عاملان این بازار مسموم ، وصل به مدیران و مسئولان خودروساز نباشن.
در یک جمله " عامل گرونی خودشونن "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دولت ومجلس مسبب اصلی این وضع خودرو است همه چیز گرون شده از خود دولت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همش حرف پس کو عمل یعنی هیچ قدرتی زورشبه خودروسازان نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تو کشور فقط کار دلالی گل و بلبل هست والا تولید و حمایت از تولید فقط ضرر هست .برید ببینید با افزایش قیمت خودرو فقط چیزی که عاید سهامداران خرد شرکت های خودرو سازی حاظر در بورس شدفقط ضرر بود و این ضرر چه قدر زیاد هست و در واقع با احتساب تورم درواقع سرمایه سهامداران نابود شد و هیچ کس هم جوابگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۰۷:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اگه واقعا برنامه ریزی کنید و خلا های قانونی پوشش داده شه . این مشکلات قابل حله . ما بهترین برنامه نویسان کامپیوتر دنیا را داریم پس برنامه این کارها کار سختی نیست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دیگه باید دنبال یه بد بختی بگردیم تا همه ی تقصیر ا رو بندازیم گردنش تا فشار از رو خودرو ساز به دلیل عدم عرضه کالا و دولت به دلیل عدم نظارت برداشته بشه یا نه
دلال که تا بوده دنبال سود خودش بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
وای قیافه این دلال هائی که همچین پول های حرومی به جیب زدن اون دنیا در محضر پروردگار حسابی دیدنیه ای کاش ذره ای به جزای روز قیامت فکر کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کدوم دنیا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ک . م
۰۶:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
یک بار کشور تجربه خارج کردن خودرو از کالای سرمایه ای را در سالهای گذشته بدست آورده. پس مجددا هم میتواند. اما دوستی عمیق خودروسازان با دلالان باید قطع شود . گرانی آن بامنافع مهم کشور در تضاد است .هرچه گران شود اسقاط آن نیز پس ازپایان عمر خودرو عقب میرود .رکود و آلودگی محیط زیست و هوا و..از مضرات آن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید با دلالان بر خورد جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اگر اینطور است پس چرا قوه قضاییه ورود نمی کنه تا درس حسابی به دلالان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اگه دولت هم دلش بخواد این دلالها جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کنترل عوامل غیر تحریمی (80 درصد) تورم بازار برای دولت ابدا کار سختی نیست
Iran (Islamic Republic of)
اا
۰۵:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
گرانفروشی تا کی ؟
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۰۲:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
انشالله پول ناحق ب خورد کسی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چرادانه درشت ها رااعدام نمی کنیدلطفا عامیلن این گرانی واختلاس.... راباخانواده هاشان باهمدیگراعدام نمیکنید تاریشه همشون خشک بشه انشاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هيچکس نبايد بخرد
Iran (Islamic Republic of)
روح انگیز
۱۰:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مثل اون خاونومی که خرید کرده بود از کرمان که واقعا حقش بود بعد از یکسال کتکم.بخوری جای گرفتن خودرو از این ...................
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۰۰:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
امیدوارم این لقمه از گلوتان پایین نره حرامتون بشه که امسال اینقدر به مردم بدبخت فشار اوردین مردمو تو مضیغه و سنگینی گرانی گذاشتین انشالله خرج دوا درمان بیمارستانتان باشه هرکس برای پول زیاد بخواد سود جوی کنه ورومردمش فشار بیاره برای اینکه خودش به منفعت برسه خدا ازتان نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مطمئن باشید پولی که با درد مردم برای دردشان هم خرج خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا ازتان نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
انشالله همه چیز با توکل بر خدا درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۱۳
۰۰:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با این حساب مملکت دست دالال هاست دیگه!!!
چرا هیچ نظارتی نیست ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دور بعد باید دلالها رو پای میز محاکمه بکشونیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
فقط با تحویل سریع خودرو توسط خودروساز هست که دلال کنار میرود
اگر خودروساز توان تولید ندارد دولت موظف است خودرو خارجی ارزان بدن تعرفه وارد کند و بازار را متعادل نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کجای کاری گرانفروشی خود خودروساز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دلال بازی تو خودرو مسکن اقتصاد کشور رو نابود کرده مسؤلان تا کجا؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر این دلالان را به سزای اعمالشون برسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کی به فکر مردمه، دلت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید دست دلال هارو بشکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دلال بازی تو خودرو مسکن اقتصاد کشور رو نابود کرده
آخرین اخبار