کشف آثاری باورنکردنی از تمدن باستانی مایا در غاری مرموز درکشور مکزیک، باستان شناسان را حیرت زده کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان باستان شناسی به تازگی در غاری در کشور مکزیک صد‌ها شی باستانی متعلق به تمدن مایا را کشف کرده‌اند. این آثار شامل قطعات مختلف سرامیک، تکه‌های استخوانی و اشیای ساخته شده به وسیله اعضای قوم مایاست.
 

به گفته محققان از این غار و آثار درون آن در مراسم آئینی متعلق به تمدن مایا استفاده می‌شده است. غار مذکور در کنار ویرانه‌های شهر باستانی مایا، چچن ایتزا (Chichen Itza) در شبه جزیره (Yucatan Peninsula) کشف شده است.
 

محققان به نشانه‌هایی از حفاری‌های غیرمجاز در سال‌های پیش در این غار دست یافته‌اند، اما کاوشگران بومی با ابزار‌های محدود نتوانسته‌اند به عمق غار و تمامی آثارباستانی دست یابند.
 

کارشناسان امیدوار هستند با تحقیق بر روی این غار و بررسی آثارباستانی بر جای مانده در آن به یافته‌هایی جدید درباره علت سقوط تمدن باستانی مایا دست پیدا کنند.
 

به گفته باستان شناسان قدمت آثار به حدود ۱۰۰۰ سال پیش می‌رسد و تعداد قطعه‌های سرامیک کشف شده که نقش‌هایی متفاوت روی خود دارند به بیش از ۲۰۰ عدد می‌رسد.
 

این غار با نام (Balamku) شناخته می‌شود و حدود ۲.۷ کیلومتر طول دارد. غار در بخش شرق هرم‌های اصلی (Kukulkan) قرار دارد.
 
کارشناسان افزون بر کاوش برای یافت آثارجدید در تلاش هستند تا راه‌های آبی زیر زمینی که در تمدن مایا برای آئین‌های باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و راهی برای رسیدن به دنیای پس از مرگ در باور آن‌ها بود را بررسی کنند.
 

تمدن مایا اجداد سرخ پوستان امروزی آمریکای مرکزی و لاتین هستند که برای قرن‌ها امپراتوری بزرگی داشتند. به گفته کارشناسان در قرن‌های هفتم و هشتم میلادی به طور مرموز و اسرار آمیزی این تمدن بزرگ از بین رفت و سقوط کرد.
 

کارشناسان دلایل مختلفی برای نابودی قوم مایا ذکر کرده‌اند از جمله وجود خشکسالی که صد سال به طول انجامیده است یکی از دلایل اصلی مهاجرت و مرگ سرخ پوستان قوم مایا بوده است.
 

برخی کارشناسان دیگر مواردی چون ، ایجاد بیماری اپیدمی بین سرخ پوستان و حتی ورود سایر قبیله‌ها و جنگ‌های درونی را از جمله دلایل سقوط قوم مایا می‌دانند.
 
منبع:dailymail

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.