کانون دانشجویی محیط زیست دانشگاه پیام نور شهرستان گنبدکاووس با حضور مسؤولان و مدیران شهرستانی و دانشجویان علاقه‌مند به محیط زیست در این دانشگاه افتتاح شد.

کانون دانشجویی محیط‌زیست در دانشگاه پیام‌نور گنبدکاووس افتتاح شد+ تصاویربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،حفظ و حراست از محیط زیست در تمام دنیا فارغ از نوع حکومت و نگاه دینی حاکم بر جوامع بشری به عنوان یک ارزش متعالی و انگیزه والای انسانی و اجتماعی مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار داشته و دارد، هرچند در نگاه کلان به طور کلی در سال‌های اخیر و پس از انقلاب صنعتی و به ویژه در قرن ۲۱ با توسعه صنعت بی‌توجهی به محیط زیست کاهش یافته و بی‌مهری‌ها نیز به همین تناسب با محیط زیست افزایش یافته است، اما رشد دغدغه‌های انسانی توسط نخبگان در سال‌های اخیر توانسته بارقه‌های امید را در این حوزه ایجاد کند.

از این رو دانشجویان دانشگاه پیام نور که در یک سال گذشته نشان داده‌اند در راه‌اندازی مجموعه‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف و ابتکارات جذاب برای ورود به تصمیم سازی‌های شهری پیشگام هستند این بار نیز اقدام به راه‌اندازی کانون دانشجویی محیط زیست در این دانشگاه کردند که مراسم آغاز به کار این کانون همزمان با هفته منابع طبیعی و با حضور مسؤولان شهرستانی در دانشگاه پیام نور گنبدکاووس برگزار شد.

ضرورت ارائه راه حل برای دغدغه‌های زیست محیطی گنبدکاووس

رئیس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس در این مراسم با اشاره به اینکه کانون محیط زیست دانشگاه به عنوان یک نهاد دانشجویی با همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: انتظار ما از این کانون مکانی برای اتحاد دانشجویان و ارائه ایده‌ها و نظرات پیرامون حفظ و حراست از محیط زیست و توسعه فرهنگ طبیعت دوستی است.

رضا یازرلو با بیان اینکه دانشجویان عضو این کانون باید از ظرفیت همه اقشار و گروه‌ها استفاده کنند، افزود: اولویت این کانون دغدغه‌های زیست محیطی شهرستان گنبدکاووس و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای آن با استفاده از تجارب و نظرات کارشناسان و صاحب نظران این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از محیط زیست یک رسالت ملی است، خاطرنشان کرد: از امروز به دانشجویان و هیئت رئیسه کانون دانشجویی محیط زیست شهرستان گفته‌ام که ارتباط خود با ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و موسسه سبزگامان بسکی را صمیمی‌تر و تنگاتنگ قرار دهند تا از این ظرفیت‌ها نیز در راستای تحقق اهداف کانون بهره ببرند.

رئیس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس با ابراز امیدواری مبنی بر برداشتن گام مهمی در جهت آموزش مفاهیم محیط زیستی و ارائه الگو‌های صحیح فرهنگی برای دانشجویان در جهت حفظ محیط زیست، گفت: برگزاری اردو‌ها و بازدید‌های مختلف محیط زیستی و انجام برنامه‌های گروهی برای جلب مشارکت مردم در حل معضلات محیط زیستی در کنار تبادل طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه دانشجویان برنامه‌های کانون دانشجویی محیط زیست دانشگاه پیام نور گنبدکاووس خواهد بود.

تلاش برای ثبت جهانی جنگل‌های استان گلستان

معاون اداره محیط زیست شهرستان گنبدکاووس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز حیات وحش و طبیعت کشور ما که یکی از نعمت‌های بزرگ و ظرفیت‌های عظیم کشورمان به شمار می‌رود در حال مرگ و در حال کاهش شدید است، اضافه کرد: فعالان محیط زیست دنیا همواره نام ایران و به ویژه منطقه گلستان را با سرسبزی، جنگل‌ها و منابع طبیعی و به ویژه حیات وحش آن می‌شناخته است.

آنه محمد متقی با تاکید بر ضرورت توجه به محیط زیست و پوشش گیاهی استان گلستان به ویژه شهرستان گنبدکاووس، افزود: در تلاش هستیم با همکاری مدیران استانی و کشوری سازمان محیط زیست جنگل‌های منطقه را به عنوان یک میراث جهانی به ثبت برسانیم تا در امر حفاظت و راست از آن با کمک نیرو‌های بین‌المللی و هزینه و اعتبارات ویژه تلاش مضاعفی داشته باشیم.

 پدیده بیابان‌زایی گنبدکاووس را تهدید می‌کند

مدیرعامل موسسه سبزگامان بسکی شهرستان گنبدکاووس نیز در مراسم آغاز به کار کانون دانشجویی محیط زیست دانشگاه پیام نور گنبدکاووس با اشاره به اینکه کمیته آموزش این موسسه در دو سال اخیر پیگیری‌های خوبی در حوزه آموزش و فرهنگی سازی در حوزه محیط زیست داشته است که می‌تواند در آغاز به کار کانون دانشجویی به آن‌ها کمک کند.

مهناز بسکی با بیان اینکه امروز یکی از تهدیدات مهم علیه کشورمان و به ویژه در منطقه گنبدکاووس و شمال آن بیابان‌زایی است، تاکید کرد: ما در طی این سال‌ها در موسسه سبزگامان بسکی تلاش کرده‌ایم که اقداماتی در حوزه بیابان‌زدایی انجام دهیم که درختکاری در مسیر شهرستان گنبدکاووس به مینودشت یکی از این اقدامات بوده است.

وی با تقدیر از همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان گنبدکاووس با سازمان‌های مردم‌نهاد، ادامه داد: همین در اختیار قرار دادن نهال‌های مختلف یکی از اقدامات مثبتی است که می‌تواند به نحوی به سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی کمک کند.

گفتنی است پس از پایان این مراسم، به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز‌های موسوم به درختکاری، حاضران اقدام به کاشت نهال در محوطه دانشگاه پیام‌نور گنبدکاووس کردند.

منبع فارس

انتهای پیام/پ

برچسب ها: محیط زیست ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.