دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه گفت : با شرایط سختی که برای تجارت چمدانی مرزنشینان در نظر گرفته شده، عملا امکان اجرای این شیوه برای خانوار‌های مرزنشین استان وجود ندارد.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،غفار محمدی دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه در نشست فعالان اقتصادی با مجمع نمایندگان استان کرمانشاه که امروز (۱۵ اسفند) برگزار شد، با اشاره به اینکه خانوار‌های مرزنشین کرمانشاه با شرایط بد معیشتی و بیکاری فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت : هم اکنون ۲۹ تعاونی مرزنشین در شش شهرستان استان داریم که ۱۳۱ هزار خانوار و حدود ۴۰۰ هزار نفر عضو این تعاونی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برای کمک به معیشت و اشتغال این مرزنشینان طرح تجارت چمدانی در نظر گرفته شده، گفت : این طرح مشابه همان کولبری است، اما عنوان کولبری در شان و جایگاه مردم مرزنشین ما نیست.

وی گفت: در قالب این طرح که حدود یک سال است اجرا شده از سه مرز شوشمی، شیخ صله و تیله کوه امکان واردات حدود ۱۰۰ قلم کالا برای مرزنشینان فراهم شده است.

به گفته دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه واردات این کالا‌ها با مشکلات زیادی مواجه است، برای مثال امکان واردات کالا‌ها فقط در صورت ثبت سفارش و تایید منشا ارز صورت می‌گیرد. به علاوه مرزنشینان حق خروج این کالا‌ها از شهرستان مرزی را به شهرستان‌های دیگر ندارند.

وی معتقد است، مجموعه این عوامل باعث شده که تجارت چمدانی عملا اجرایی نشود و صرفه اقتصادی برای مردم منطقه نداشته باشد.

دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه طرح دیگری که برای کمک به معیشت مرزنشینان در چند استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه در نظر گرفته شده را سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان اعلام کرد و ادامه داد: از زمان اجرایی شدن این طرح تاکنون حتی یک لیتر سوخت از استان کرمانشاه صادر نشده است.

وی با بیان اینکه ابتدا برای اجرای این طرح سراغ یک کارگزاری از استان همدان رفته بودند، تاکید کرد: این کار غیر قانونی است و بر اساس مصوبه دولت این کار صرفا باید از طریق تعاونی‌های مرزنشینی صورت بگیرد.

محمدی عنوان کرد: مشکل دیگر بالا بودن قیمت سوختی است که برای مرزنشینان در نظر گرفته شده و در شرایطی که قیمت این سوخت برای برخی از استان‌های دیگر حدود ۲۸۰۰ تومان نیز تعیین شده، اما این رقم برای کرمانشاه ۳۶۰۰ تومان اعلام شده که با سایر هزینه‌ها به ۵۶۰۰ تومان هم می‌رسد.

دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه افزود: این امر باعث شده اگرچه این طرح به مزایده گذاشته شده، اما هیچکس در آن شرکت نکند، چون صرفه اقتصادی ندارد.

وی خواستار پیگیری مجمع نمایندگان برای اجرایی شدن سهمیه صادرات سوخت استان کرمانشاه شد و ادامه داد: همچنین تقاضا داریم قیمت سوخت نیز پایین‌تر اعلام شود .

 

 

انتهای پیام/د

۲۹ تعاونی مرزنشین در شش شهرستان استان داریم

 

برچسب ها: تسهیلات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.