یک مقام ارشد نظامی آمریکا پیشنهاد کرد تا مشخص شدن وضعیت قرارداد خرید اس-۴۰۰ روسیه، از فروش جت‌های اف-۳۵ به ترکیه جلوگیری شود.

ژنرال آمریکایی: در صورت خرید اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه اف-۳۵ نمی‌دهیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد نظامی آمریکا پیشنهاد کرد واشنگتن تا مشخص شدن نتیجه تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه، فروش جت‌های جنگنده اف-۳۵ به این کشور را به تعویق بیاندازد.

«کِرتیس اسکاپاروتی» ژنرال ارتش آمریکا و افسر ارشد ناتو ضمن حضور در جلسه کمیته خدمات مسلح سنا گفت: بهترین توصیه نظامی من این است که تحویل اف-۳۵ به متحدان خود در ناتو [ترکیه] را که به دنبال عقد قرارداد برای خرید سامانه‌های روسیه به ویژه سامانه دفاع موشکی هستند را به تعویق بیاندازیم.

اسکاپاروتی در حالی چنین اظهارنظری کرده است که پیشتر ترکیه به عنوان یکی از متحدان ناتو اعلام کرده بود قصد خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را دارد. واشنگتن در پی انتشار این خبر در تلاش است تا سامانه دفاع هوایی پاتریوت [ساخت خود] را جایگزین کند.

این مقام ارشد نظامی روز گذشته تایید کرد مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال رایزنی با مسئولان ترکیه در این خصوص هستند. او گفت: آمریکا برای انجام پاره از مذاکرات با مقامات ترکیه، تیمی را اعزام کرده است و اطمینان می‌دهم گفتگو‌های میان آن‌ها درباره خرید اس-۴۰۰ بسیار جدی است و نتایج مورد قبولی خواهد داشت.

واشنگتن به تازگی با فروش موشک‌هایی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار به ترکیه موافقت کرده است تا از این طریق آنکارا را از خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه که مدت‌ها باعث ایجاد اختلاف میان ترکیه و متحدان ناتو به ویژه آمریکا شده است، منصرف کند.

کارشناسان نظامی نگران هستند که استقرار سامانه اس-۴۰۰ روسیه در ترکیه، امنیت سیستم‌های تسلیحاتی سایر متحدان ناتو به ویژه اف-۳۵ و سیستم‌های راداری را به خطر بیاندازد.

در ژانویه سال جاری میلادی، ترکیه پیشنهاد آمریکا در خصوص لغو خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه را رد کرد. 

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف ۹۰ روز آینده ممنوع است. در گزارش پنتاگون به کنگره آمده است: دولت آمریکا این موضوع را برای دولت ترکیه روشن کرده است که خرید سامانه اس-۴۰۰ پیامد‌های منفی اجتناب‌ناپذیری در روابط واشنگتن و آنکارا و همچنین نقش ترکیه در سازمان ناتو خواهد داشت.

با وجود هشدار‌های پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. آنکارا همچنین قرار است ۱۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند.

یادآور می‌شود، بخشی از قطعات جت‌های اف-۳۵ در ترکیه ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ناتو ، ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار