اجرای طرح پیشگیری از حوادث غیرعمد به صورت پایلوت در مدارس بیرجند آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  زنگویی مطلق ، رئیس مرکز بهداشت بیرجند گفت: این طرح با اولویت پیشگیری از حوادث ترافیکی عابران پیاده به صورت آزمایشی در 4 مدرسه دکتر غفرانی، دانش، ایران و شهیدین قاسمی مهرشهر بیرجند اجرا می شود.

وی  با بیان اینکه بر طبق آمار مهر تا اسفند 96، حوادث غیرعمد در دانش آموزان خراسان جنوبی بیشتر از سایر استانها است، افزود: بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای این طرح را به صورت پایلوت در استان آغاز کرد.

زنگویی مطلق گفت: در این طرح دو مدرسه دکتر غفرانی و دانش به عنوان مدارس با مداخله آموزشی انتخاب شدند تا برنامه های متنوع همچون مسابقه نقاشی، دیوارنویسی مدرسه و برگزاری کلاسهای آموزشی برای دانش آموزان، والدینشان وکارکنان مدرسه در آن اجرا شود و پس از آن پرسشنامه ها را پاسخ می دهند.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند با بیان اینکه دو مدرسه ایران و شهیدین قاسمی نیز در این طرح به عنوان دو مدرسه شاهد و بدون هیچگونه مداخله آموزشی انتخاب شدند، افزود: این دانش آموزان پرسشنامه های سنجش آگاهی و عملکرد را بدون آموزش لازم پاسخ می دهند که در پایان اجرای طرح در خرداد 98 ، پس از بررسی پاسخ های دانش آموزان در این 4 مدرسه، نتایج طرح به وزارت اعلام می شود.

پس از بررسی نتایج در وزارت بهداشت، در صورت موفقیت آمیز بودن، این طرح در مدارس شهرستان، استان و کشور نیز اجرا می شود.

زنگویی مطلق با بیان اینکه مدارس مهرشهر به دلیل تردد بالای موتورسواران، بیشتربودن جمعیت دانش آموزان پیاده رو و آمار بالای حوادث غیرعمد در مدارس این منطقه، به عنوان مدارس پایلوت بیرجند در اجرای این طرح انتخاب شدند، گفت: این طرح برای دانش آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند صدمات و مرگ و میر ناشی از حوادث را به عنوان یکی از چالش های مهم تأثیر گذار بر سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: حوادث و تصادفات رانندگی مهم ترین دلیل ناتوانی، مرگ و بستری شدن در بیمارستان یا منزل است که عوارض اقتصادی و اجتماعی و رواني چشمگيري به دنبال دارد .

وی حوادث رانندگی در ایران را پس از بیماریهای قلبی عروقی، دومین علت مرگ و ناتوانی عنوان کرد و افزود: افراد آسیب دیده در حوادث ترافیکی در ایران را به ترتیب عابران پیاده با ۲۸%، سرنشینان وسایل نقلیه ۲۶% ، دوچرخه سواران و موتور سوران ۳۲% و رانندگان وسايل نقليه با ۲۲% تشکيل مي دهند.

زنگویی مطلق یکی از دلایل وقوع حوادث رانندگی برای کودکان و نوجوانان را نداشتن اطلاعات و مهارت‌های لازم آنان در مقابله با حوادث اعلام کرد و گفت: گنجاندن آموزش‌های ایمنی ترافیک به عنوان بخشی از برنامه‌های آموزشی مدارس یکی از مؤثرترین راه‌های فراهم آوردن دانش پیشگیری از حوادث براي دانش‌آموزان است.

انتهای پیام/ک

آغاز طرح پیشگیری از حوادث غیر عمد در مدارس بیرجند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.