سراوان در شرقی‌ترین نقطه کشورمان لقب زادگاه خورشید ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، شهرستان سراوان با وسعتی بالغ بر ۱۳۲۷۴ کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و با توجه به آنکه شرقی‌ترین نقطه کشورمان به حساب می‌آید، لقب زادگاه خورشید ایران را به خود اختصاص داده است، اما این تنها لقب شهرستان سراوان نیست. سراوان به دلیل وجود نخلستان‌های سرسبز و بیش از ۵۰ سنگ‌نگاره با عنوان سرزمین نخل و نگاره نیز شناخته می‌شود. سنگ‌نگاره، نگاره‌ای نمادین است که بر روی سنگ تراشیده شده است؛ سنگ‌نگاره‌ها از کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشر هستند.

بزرگ‌ترین نگارخانه سنگی ایران در کجاست؟ (برای نوروز)

بزرگ‌ترین نگارخانه سنگی ایران در کجاست؟ (برای نوروز)
شهرستان سراوان از ۴ بخش با نام‌های بخش مرکزی، جالق، بم پشت و مهرگان تشکیل شده است. بخش مرکزی شهرستان سراوان، ۳ شهر سراوان، گشت و محمدی را دربرمی‌گیرد.

شهر سراوان مرکز شهرستان سراوان است. این شهر در جایی قرار گرفته که در گذشته روستایی با نام شستون در آنجا واقع شده بود بنابراین نام دیگر شهرستان سراوان، شهستان است. از جاذبه‌های گردشگری شهر سراوان می‌توان به مسجد جامع دزک اشاره کرد. این مسجد جامع، قدیمی‌ترین مسجد مکران به حساب می‌آید؛ مکران از نظر تاریخی، سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است.

بزرگ‌ترین نگارخانه سنگی ایران در کجاست؟ (برای نوروز)

سنگ‌نگاره‌های زیادی در اطراف شهر سراوان دیده می‌شوند. این سنگ‌نگاره‌ها باعث شده‌اند که لقب بزرگ‌ترین نگارخانه سنگی ایران به شهر سراوان اختصاص پیدا کند. مهم‌ترین این سنگ نگاره‌ها که در دره نگاران در محدوده روستای ناهوک واقع شده، براساس بررسی‌های تاریخی و کارشناسی‌های باستان‌شناسی مربوط به دره شکار مربوط به ده هزار سال پیش است.

بزرگ‌ترین نگارخانه سنگی ایران در کجاست؟ (برای نوروز)

موزه زنده سفال ایران نیز در شهر سراوان واقع شده که شباهت چندانی به موزه ندارد در اصل روستای کلپورگان که نخستین روستای نامزد شده ایران برای ثبت جهانی به حساب آمده و نامش در جهان به عنوان روستای جهانی سفال ثبت شده، این لقب را به خود اختصاص داده است. روستای کلپورگان در بیست و پنج کیلومتری شرق سراوان و ۳۵۰ کیلومتری زاهدان واقع شده‌است.

انتهای پیام/

بزرگ‌ترین نگارخانه سنگی ایران کجاست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۰۰:۵۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
واقعا استان سیستان و بلوچستان، استان شگفت انگیزی است و
سراوان و کوهک زادگاه خورشید است.
اولین نقطه در ایران که خورشید طلوع میکند
واقعا زیبایی های خاصی دارد. کویر. نخل و خرما . چشمه و آبشار.
مردمانی اصیل، سخت کوش و میهمان نواز