مسئول میراث فرهنگی سرایان از ثبت ملی دومین مجموعه آبشار‌های دره سبزرود آیسک خبر داد.

عرب، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت:پس از ثبت اولین مجموعه از آبشار‌های منتهی به دره سبزرود با عنوان دره کُلگی در فهرست میراث طبیعی ملی کشور در سال ۱۳۹۵، خوشبختانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ دومین مجموعه از آبشار‌های شهرستان واقع در دره دوتگی بنام بخش آیسک شهرستان سرایان در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به عنوان ششمین اثر شهرستان به ثبت رسید.


وی افزود: دره سبزرود واقع در ۳۳ کیلومتری شمال شهرستان سرایان یکی از مناطق زیبا و دارای جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای مطبوع خصوصاً در فصول گرم سال می‌باشد که دره کُلگی در انتهای دره سبزرود و در قسمت شمال این دره قرار گرفته و دره دوتگی که جدیداً ثبت ملی شده است در شمال شرق و حدوداً در نیمه مسیر منتهی به انتهای دره سبزرود قرار گرفته است.


عرب گفت:پیش از این غار زیبای بتون بعنوان اورست غار‌های شرق کشور، بتون، مجموعه آبشار‌های دره کُلگی، مجموعه کال زو و پادگانه‌های آبرفتی، چنارکهنسال مصعبی و چنارکهنسال چرمه بنام شهرستان سرایان در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده بودند.


وی افزود: با کمک هئیت کوهنوردی شهرستان و بنا به اطلاعات محلی دره دوتگی که دره‌ای تقریباً ناشناخته بود و خیلی کم پیمایش شده بود، شناسایی، پیمایش و اطلاعات و پرونده اثر تکمیل شد.


رییس میراث فرهنگی سرایان گفت:دره دوتگی دره‌ای کاملا بکر می‌باشد که وجود لانه‌های پرندگان خصوصاً گونه‌های مختلف بلبل در قسمت‌های پایین دره نشان از این دارد که آن‌ها با خیال راحت زندگی می‌کنند.


عرب ادامه داد: مجموعاً ۱۲ آبشار تکی و یک آبشار دوقلو در این دره قرار دارد که اکثر آبشار‌های این دره بصورت تقریباً طبقاتی و پشت سرهم قرار گرفته اند و شیب تند و عرض کم دره باعث شده حوضچه‌های آب بزرگی در پایین آبشار‌ها تشکیل نشود به جزء آبشار‌های بزرگ که دارای حوضچه به عمق حدود یک متر می‌باشند. دبی آب در فصول مختلف متفاوت می‌باشد و از ۲ لیتر بر ثانیه تا ۲۰ لیتر بر ثانیه متغییر است و در فصول پر باران، بصورت سیل آسا آب وارد دره می‌شود.


عرب ادامه داد: پوشش گیاهی دره شامل پونه، گزنه، آویشن، کاکوتی، نی زار، انواع خزه و... می‌باشد و به علت صعب العبور بودن بسیار بکر باقی مانده و مامنی شده برای زندگی گونه‌های جانوری نایاب که امیدواریم به همین صورت باقی بماند.


وی افزود: سال گذشته دره دوتگی و کُلگی در قالب یک مستند معرفی شدند و جزء جاذبه‌های منحصربفرد استان می‌باشند که برای ورزش‌های کوهنوردی و صخره نوردی بسیار مناسب هستند و امکان پیمایش برای مردم عادی وجود ندارد و علاقمندان حتما باید با تجهیزات کامل و همراه گروه‌ها و راهنمای محلی و البته با هماهنگی و اخذ مجوز اقدام به پیمایش مجموعه آبشار‌های دره کُلگی و دوتگی نمایند.


وی ادامه داد: دره دوتگی و کُلگی بدلیل قرار گیری در منطقه کمر سرخ تحت حفاظت و نظارت محیط زیست و میراث فرهنگی می‌باشند و ورود به این دره‌ها باید با هماهنگی میراث فرهنگی و محیط زیست صورت پذیرد.
انتهای پیام/ب


دره دوتگی دره‌ای کاملا بکر در سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.