مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ نصرآبادی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ظهر امروز در ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۲۲ پروژه در حوزه آبخیزداری با اعتباری بیش از ۳۵ میلیارد ریال در هفته منابع طبیعی افتتاح و همچنین ۴۸۸ هزار اصله نهال در سطح استان توزیع خواهد شد.

 


وی با اشاره به این‌که خراسان جنوبی سومین استان به لحاظ مساحت در کشور است، افزود: در مساحت بیش از ۱۵ میلیون هکتاری استان تقریبا بالای ۹۵ درصد عرصه‌های منابع طبیعی هستند.


۷.۵ میلیون هکتار از وسعت استان را حوزه آبخیزداری تشکیل می‌دهد


نصر آبادی با اشاره به این‌که ۷.۵ میلیون هکتار از وسعت استان را حوزه آبخیزداری تشکیل می‌دهد، گفت: همچنین بیش از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و بیش از ۸ میلیون هکتا عرصه‌های مرتعی در استان وجود دارد.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود:سرانه آب در دسترس در دنیا برای هر نفر ۶ هزار و ۶۶۰ متر مکعب است که در کشور این سرانه به یک هزار و ۳۵۰ متر مکعب و در خراسان جنوبی به ۵۰۰ تا ۹۰۰ متر مکعب می‌رسد که سرانه کمتر از یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب در مرز بحران و کمتر از ۵۰۰ متر مکعب فوق بحرانی است.


۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان


نصر آبادی با بیان این‌که خراسان جنوبی دومین استان بیابانی و جزو ۵ استان درگیر با پدیده گردوغبار است، افزود: در استان ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد که هجوم ماسه‌های روان باعث مختل شدن زندگی و کشاورزی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به این‌که متوسط فرسایش سالانه خاک در دنیا ۶ تن است، گفت: این مورد در کشور ما ۲ تا ۳ برابر جهانی و در خراسان جنوبی ۷ برابر حدمجاز است.

نصرآبادی اولین اقدام برای بیابان‌زدایی را آبخیزداری بیان کرد و یادآور شد: آبخیزداری تبدیل تهدید‌هایی مانند سیلاب به فرصت‌هایی مانند مهار سیلاب‌ها و تغذیه منابع آبی است.

وی افزود: پراکنش عمده روستا‌ها و آبادی‌ها و منابع آبی در حوزه‌های آبخیز بالادستی و رواناب بالادست باعث می‌شود که مناسبترین شیوه مدیریت تغذیه منابع، آبخیزداری باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: جمعیت بالای روستایی و عشایری که اقتصاد و معیشت آن‌ها مستقیما به منابع طبیعی و منابع آبی وابسته است، درصد بالایی از خاک‌های استان در کلاس فرسایش پذیری زیاد و خیلی زیاد قرار دارد که می‌تواند زمینه‌ساز ریزگرد‌ها باشد، بارش‌های رگباری منجر به سیلاب و خشکسالی‌های شدید و متولی از جمله عواملی هستند که ضرورت اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری را نشان می‌دهند.


نصر آبادی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۷۵ سازه آبخیزداری در استان داریم که بیش از ۷۸ میلیون مترمکعب حجم مخازن آن‌ها است و در دوره آماری بهمن ۹۶ تا اردیبهشت ۹۷ به میزان بیش از ۴۴ میلیون متر مکعب آبگیری شده‌اند.


وی با اشاره به این‌که ساخت سازه‌ها در بازه زمانی ۳ ماهه منتهی به دهه اول بهمن پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۲ درصد را داشته است، افزود: همچنین تصویب شده است در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبخیزداری برداشت شود.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌ها از آبان ماه تا کنون باعث شده حدود ۱۷ میلیون مترمکعب از حجم سازه‌ها آبگیری شود.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.