محمدرضا دومیری عکاس جوان با به کار بردن خلاقیت هایی، اقدام به ثبت تصاویر منحصر به فرد تاریخی کرده است.

ثبت تصاویر اماکن تاریخی و طبیعی ایران به سبکی نوین و خاص/ در حال حاضر درک مردم از حرفه عکاسی بیشتر از گذشته استبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا دومیری متولد آبان ۶۹، دارای مدرک کارشناسی فیزیک گرایش لیزر و اپتیک و در حال حاضر دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی ارشد است. از نوجوانی به هنر علاقه داشته و با دوربینی که در اختیارش بوده از اماکن تاریخی و مناظر طبیعی مانند دریا، کوه، جنگل و... عکاسی کرده است.

دومیری حدود ۱۰ سال است که وارد فضای حرفه‌ای عکاسی شده و در این مدت عناوین و موفقیت‌های بسیاری از جمله عکاس منتخب جایزه جهانی سونی در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، رتبه سوم جوایز کُلُر پانوبوک در سال ۲۰۱۴ و برترین عکس «اچ دی آر» پانورامای جهان در جوایز پانو اپسون در سال ۲۰۱۴ را دریافت کرده است.

وی درخصوص دلایل عکاسی بیشمار خود از مناظر طبیعی ایران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: زمانی که عکاسی را آغاز کردم خیلی از کشور‌ها عکس‌های بسیار خوب و حرفه‌ای از اماکن مشهور خود داشتند، نمونه این عکس‌های خوب در ایران هم بود، اما عکسی که با جلوه خاصی همراه باشد موجود نبود و یا اینکه در سطح و اندازه آن کشور‌ها نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتم عکس‌هایی با تکنیک‌های خلاقانه بگیرم و مجموعه‌ای درست کنم که بتواند قدمت آثار تاریخی و زیبایی‌های کشور را به شکل برجسته و خوب نشان دهد.

دومیری درباره سبک کاری خود در عکاسی اظهار کرد: از آنجایی که ثبت نور و رنگ همراه در عکاسی بسیار مهم است و من هم به واسطه رشته تحصیلی ام با نور آشنا هستم، سعی میکنم که در عکس هایم جلوه نور به طور خاص ثبت شود و بعدا هم بتوانم در کامپیوتر روی نور بیشتر کار کنم، در این زمینه تکنیک‌هایی به نام «اچ دی آر» وجود دارد بطوریکه با توجه به زمان می توان عکس با نور مناسب تهیه کرد البته فصل هم دخیل است تا جلوه نور عکس بهتر و خاص‌تر شود.

وی در توضیح چگونگی ثبت نمونه کار‌های خوب و ماندگارش گفت: یکی از عکس‌های خوب من عکسی از مسجد نصیرالملک شیراز است که در آن نور‌ها از پنجره‌های رنگی به داخل مسجد  می‌تابند، آن عکس را ساعت ۱۰ صبح یکی از روز‌های دی ماه گرفته ام و در عکس هایم نسبت به نور حساس هستم.

عکاس منتخب جایزه جهانی سونی با بیان اینکه سال‌های اولیه فعالیتم پدر و مادرم می‌گفتند که درس و مدرسه از کار‌های هنری مهم‌تر است، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان سفری در معماری ایرانی در پارلمان اروپا سال ۲۰۱۷،  نمایشگاه معماری و انتخاب دید در موزه هنر شارجه امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۴،  نمایشگاه عکس با عنوان معماری اسلامی در شهر شورته آلمان در سال ۲۰۱۵، نمایشگاه معماری ایرانی اسلامی در موزه هنر‌های کلای آرچ شهر گیم‌هااه کره جنوبی سال ۲۰۱۶، نمایشگاه عکس برج آزادی سال ۲۰۱۸ و برگزاری چند ورکشاپ در جا‌های مختلف، باعث اعتماد پدر و مادرم به فعالیت‌های عکاسی من شد و از آن پس آن‌ها به جای دلخوری، به من کمک کردند.

ثبت تصاویر اماکن تاریخی و طبیعی ایران به سبکی نوین و خاص/ در حال حاضر درک مردم از حرفه عکاسی بیشتر از گذشته است

دومیری در ادامه درباره مشکلات و سختی های حرفه خود گفت: یکی از مشکلات من این است  که وقتی عکس هایم برای جشنواره ها ارسال میشود اگر اساتید آن را نپذیرند، شرایط صحبت و توضیح درباره آثار وجود ندارد، برای مثال اساتید می گویند عکس هم باید مانند فیلم، داستانی را روایت کند اما در عکاسی بر حسب نوع عکس، ژانر ها و دسته بندی های عکاسی انتقال مفهوم و داستان به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. و این امکان وجود ندارد که عکاس،توضیحی درباره عکس هایش نزد داوران ارائه کند چرا که مشکل مهمی به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه پیش از این یک دوره در جشنواره تجسمی فجر شرکت و اثرش به مرحله نمایشگاهی راه یافته است، بیان کرد: آقای کیارنگ علایی که امسال دبیر بخش عکاسی جشنواره تجسمی فجر است، سبکی خاص در عکاسی دارد که اتفاقا خیلی هم سبک او عالی است، اما باید توجه کرد که فجر باید برای تمام اقسام هنر باشد، مثلا اگر عکس فردی در قالب تعاریف عکاسی و حرفه ای مد نظر داوران نیست، اما از نظر هنری بیانگر هنریست که با موضوع جشنواره سنخیت دارد و باید با عنوان آرت انتخاب شود.

این عکاس جوان در توضیح بیشتر سبک کاری خود تصریح کرد: علاوه بر بحث نور، سبک من به طور کلی عکس هایی است که به صورت پانورما و یا با لنزهای واید هستند و از آنجایی که در این سبک، مفهوم نقش اصلی را ایفا می کند، قبل از رفتن به جاهایی که سوژه های عکاسی من هستند مطالبی درباره ویژگی های آن مکان ها از اینترنت و... گردآوری می کنم.

ثبت تصاویر اماکن تاریخی و طبیعی ایران به سبکی نوین و خاص/ در حال حاضر درک مردم از حرفه عکاسی بیشتر از گذشته است

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا مردمی شدن هنر عکاسی از طریق دوربین های تلفن های همراه، تبلت و... اتفاقی مثبت است یا خیر، گفت: از دید من خوب است زیرا پیش از این، مردم با دیدن عکس خوب گمان میکردند که تنها دوربین باکیفیت در تهیه آن عکس دخیل است، اما الان که دسترسی افراد به دوربین راحت تر است، تنها عکسی که مفهوم ومطلبی را برساند،موردپسند قرار می گیرد و به نظرم در این شرایط درک عکاسی بیشتر شده است.

دومیری گفت: این اتفاق پیامدهای منفی هم دارد، برای مثال شاید تعدادی از افراد که با تلفن همراه و... عکس می گیرند، در بحث درآمدزایی، عکاسی پروژه هایی با مبالغ بسیار کم را بپذیرند که این عمل به فعالیت عکاسان حرفه ای و درآمدزایی آنها آسیب وارد می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
عكساشون بى نظيره
آخرین اخبار