کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:: ۳۲۰۰ زنبوردار در اردبیل ۳۵۰ هزار کلنی را مدیریت و در سال بیش از ۶ هزار تن عسل تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، دهقان باقری، کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جریان بازرسی کلنی‌های زنبور عسل اظهار کرد: استان اردبیل به دلیل داشتن شرایط اقلیمی سرد و معتدل استعدادهای بالقوه‌ای را در زمینه پرورش زنبور عسل دارد لذا بر اساس آخرین آمارگیری از زنبورستان‌های استان 3200  پرورش دهنده زنبور عسل در استان فعال هستند که 350 هزار کلنی را مدیریت می‌کنند و همه ساله بالغ بر 6هزار تن عسل در سال در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: زنبورداران این استان عمدتاً به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول که اقامت دائم دارند و در تمامی فصول سال در کنار کندوهای خود بوده و به صورت متمرکز کندوهای خود را مدیریت می‌کنند و دسته دوم نیز با آغاز فصل سرما و زمستان به مناطق معتدل و خوش آب و هوا مهاجرت می‌کنند.

کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: زنبوردارانی که در تمامی فصول سال کندوهای خود را به صورت ثابت در یک مکان جفرافیایی مشخص نگهداری می‌کنند باید به فکر ذخیره عسل زمستانه کلنی‌های خود باشند.

وی اضافه کرد: حداقل عسلی که در هر کلنی برای آذوقه زمستانه زنبورها باید نگهداری شود 17 کیلوگرم است و  یک زنبوردار حرفه‌ای همیشه باید کلنی‌های خود را به شیوه‌ای مدیریت کند که دچار فقر غذایی نشوند.

باقری بیان کرد: زنبورداران باید با هماهنگی کارشناسان زنبور عسل مدیریت‌های جهاد کشاورزی محل زندگی خود در شرایط بحران غذایی از آذوقه‌های کمکی استفاده کنند که البته زمان استفاده از کیک زرد نیز موقعی است که درجه حرارت محیط به 15 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که اگر پرورش‌دهندگان زنبور عسل به این اصل توجه داشته باشند قطعا بهار و سال خوبی را در راستای تولید عسل آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام/ع

فعالیت 3200  پرورش دهنده زنبور عسل در اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.