ایران از نظر رشد شاخص توسعه انسانی جزء ۷ کشور برتر در جهان است، توجه به این ظرفیت به منظور شکوفایی قابلیت­‌های کشور مورد تاکید است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۲۸۰ کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ در این جلسه گزارش تدوین شده تحت عنوان "سرمایه انسانی" ارائه و روند انباشت سرمایه در کشورمان در مقایسه با سایر کشور‌ها بررسی شد.

در این گزارش ضمن اشاره به این موضوع که کشورمان از نظر رشد شاخص توسعه انسانی جزء ۷ کشور برتر در جهان است، توجه به این ظرفیت به منظور شکوفایی قابلیت­‌های کشور نیز مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این گزارش با اشاره به بیانیه "گام دوم انقلاب" مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و ویژگی­‌های نیروی انسانی کشور، عنوان شد باید توجه بیشتری به مقوله ظرفیت‌های اجتماعی کشور صورت گیرد.

مقایسه متوسط نرخ بقا برای بزرگسالان در ایران و جهان

در این گزارش همچنین تأکید شد متوسط نرخ بقا برای بزرگسالان در منطقه برابر با ۹۰ درصد و برای ایران ۹۲ درصد است و همچنین متوسط شاخص سرمایه انسانی در منطقه غرب آسیا ۰/۵۶ واحد و در کشور ۰/۵۹ واحد است.

 پس از ارائه این گزارش اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:

"برنامه‌­ریزی­‌های جدی در هدایت تحصیلی مبتنی بر آشنایی با نیاز‌های جامعه و بازار کار"، "تدوین شاخص­‌های بلند مدت در حوزه علم و فناوری و رصد دائم آن"، "تعیین چالش‌­ها و فرصت‌­های پیش­روی آموزش عالی"، "کیفیت بخشی به شاخص‌­های مدیریتی"، " ارتقای ویژگی­‌های اجتماعی و شخصیتی "، "سازگارسازی مدیریت شهری کشور با شاخص‌های جهانی علم و فناوری "، "توجه به خانواه در برنامه‌ریزی‌های شهری و تقویت بینش اجتماعی" و "احصاء شاخص­‌های سرمایه انسانی کشور".

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار