رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت:کُپَچو، شیرینی سنتی نائین است که ماده اولیه آن برنج می باشد، که به ذائقه نه تنها ایرانیان بلکه گردشگران خارجی هم شیفته خود کرده است.

محمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: کُپَچو، شیرینی سنتی نائین است که ماده اولیه آن برنج می باشد، این شیرینی به ذائقه نه تنها ایرانیان بلکه گردشگران خارجی هم شیفته خود کرده است و کمتر گردشگری به نایین می آید و با خودش کپچو را سوغات نمی برد.

وی افزود: در کارگاه کپچو از سینی های مسی و فر های طبقه ای استفاده می شود و نکته جالب اینکه همه مواد آن به صورت سنتی استفاده می شود که گندم سبوس دار محمدیه از مهمترین مواد اولیه آن است.

این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه این شیرینی توانسته برای بیش از 35 نفر از بانوان شغل ایجاد کند،گفت: به دلیل کیفیت و ارگانیک بودن شیرینی مسافرانی از شهر های اصفهان، تهران، مرکزی بیرجند و حتی سوغاتی برای افراد مقیم خارج از کشور نظیر آلمان و کانادا است.

مدنیان، برنجی، شکری و شیرمال را از انواع شیرینی کپچو عنوان و بیان نمود: کپچو به دلیل طبع گرمی که دارد در پاییز و زمستان پر طرفدارتر است .
کلمه کپچو از دو واژه کُپَ به معنای مجموعه نان های خوشمزه و کپچو به معنای شیرینی های کوچک خوشمزه برگفته شده است. 

 

انتهای پیام/م 

 

کُپَچو، شیرینی سنتی نائین است که ماده اولیه آن برنج می باشد

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
به به به نایین و شهر دکتر فاطمی
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
چه جالب نمیدونستم
Germany
gholamrerza
۱۱:۴۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
شیرینیش به خاطر اینکه افراد دیابتی و قند خون هم میتونن استفاده کنن خیلی مفیده
پیشنهاد میشه خانواده حتما تهیه کنند