برنامه‌‎های دومین هفته قرآن و عترت استان بوشهر با غبارروبی مقبره آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی کاتب قرآن رمزدار در محله تاریخی ریشهر بوشهر آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آیین آغاز هفته قرآن و عترت استان گفت: آیت الله میرزا معتقد اهرمی عالم دینی و چهره شاخص قرآنی است که نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ۱۶ اسفند سالروز وفات وی را به نام روز قرآنی بوشهر نامگذاری کرده است.

عبدالرضا عالی پور افزود: برنامه‌های دومین هفته قرآن و عترت در ٩ بخش اصلی و ١٠ بخش جانبی با محوریت قرآن در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ٩٥١ اثر قرآنی به دبیرخانه هفته قرآن و عترت رسیده است، افزود: این آثار در بخش‌های تلاوت، ادبی، هنر‌های سینمایی، هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، خوشنویسی، کودک و نوجوان، آوا‌ها و نغمه‌ها و صنایع دستی است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، گسترش فرهنگ غنی قرآن، توسعه فعالیت‌های قرآنی و ارج نهادن به فرهنگ قرآن را از مهمترین اهداف برنامه‌های دومین هفته قرآن و عترت استان بوشهر عنوان کرد.

نامگذاری ١٦ اسفند به عنوان روز قرآنی بوشهر به مناسبت سالروز ارتحال علامه میرزا معتقد اهرمی، کاتب قرآن رمزدار است.

آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی شاعر و نویسنده در سال ١٢١١ هجری شمسی در اهرم متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در شهر خورموج گذراند و سپس عازم عراق شد. وی در مراجعت به بوشهر در مدرسه سعادت بوشهر به تدریس دروس عربی و ادبیات پرداخت و در سال ١٢٩٩ هجری شمسی در سن ٨٨ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دلیل نامگذاری قرآن رمزدار این است که در این کتابت همه صفحات ۱۱ سطری است و بدون استثناء در تمام صفحات حرف یا کلمه اولِ سطر‌های اول و یازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم وهشتم، و پنجم و هفتم مشابه است و فقط حرف و یا کلمه اول سطر ششم به علت نداشتن سطر مقابل آزاد است.

مرحوم معتقد حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقیه را باجوهر مشکی تحریر کرده است.

انتهای پیام/ک

آغاز برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان بوشهر

برچسب ها: قرآن ، هنرهای تجسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.