هفته قرآن و عترت از ١١ تا ١٦ اسفند برای دومین سال با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بوشهر برگزار می‌شود.

اعلام برنامه‌های هفته قرآن و عترت در بوشهربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی در هفته قرآن و عترت علاوه بر مرکز استان در شهرستان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

فاطمه کرمپور افزود: غبارروبی مقبره میرزا معتقد اهرمی (صاحب قرآن رمزدار) در محله قدیمی ریشهر،برگزاری یادواره شهدای قرآنی، برگزاری مسابقات قرآنی، جشنواره‌های سرود‌های قرآنی، نوحه‌های پامنبری و خوشنویسی در بخش بزرگسالان و جشنواره نقاشی، نقالی و سرود در بخش کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی، اشاعه فرهنگ غنی قرآن و بهره‌گیری از معارف قرآن، ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی و ارج نهادن به آموزه‌های قرآنی، از مهمترین اهداف برگزاری برنامه‌های دومین هفته قرآن و عترت استان بوشهر است.

نامگذاری ١٦ اسفند به عنوان روز قرآنی بوشهر به مناسبت سالروز ارتحال علامه میرزا معتقد اهرمی، کاتب قرآن رمزدار است.

آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی شاعر و نویسنده در سال ١٢١١ هجری شمسی در اهرم متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در شهر خورموج گذراند و سپس عازم عراق شد. وی در مراجعت به بوشهر در مدرسه سعادت بوشهر به تدریس دروس عربی و ادبیات پرداخت و در سال ١٢٩٩ هجری شمسی در سن ٨٨ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دلیل نامگذاری قرآن رمزدار این است که در این کتابت همه صفحات ۱۱ سطری است و بدون استثناء در تمام صفحات حرف یا کلمه اولِ سطر‌های اول و یازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم وهشتم، و پنجم و هفتم مشابه است و فقط حرف و یا کلمه اول سطر ششم به علت نداشتن سطر مقابل آزاد است.

مرحوم معتقد حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقیه را باجوهر مشکی تحریر کرده است.

انتهای پیام/ک

برنامه‌های هفته قرآن  و عترت از ١١ تا ١٦ اسفند در بوشهر برگزار می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.